Sveriges nätdrottning om framtiden för Google

Hon gick från att sälja annonser på TV3:s text-tv till att bli Sverigechef för Google på åtta år. Nu gläntar Stina Honkamaa på dörren till nätjättens svenska utvecklingsavdelning.

Raketkarriären är svårslagen. 1999 började hon sälja text-tv-annonser för TV3. I december 2007, åtta år senare får hon jobbet som vd för Google i Sverige.

Många av dem som jobbade med henne under de första åren minns hennes "höga energinivå" och "star quality". Efter en kort tid på Trean rekryteras hon som projektledare till mediebyrån OMD. Kort därefter får hon samma titel på konkurrenten Carat, med vad som misstänks en tyst överens-kommelse om att få ta över firman inom kort. Ungefär ett år senare blir hon programenligt vd.

En av de personer som var med och rekryterade Stina Honkamaa beskriver henne som "den mest målfokuserade person" hen har stött på. En del amatörpsykologer spekulerar också i att de norrländska i Boden lagt grunden för den starka disciplinen och tävlingsinstinkten. Pappa Göran "Honken" Honkamaa är legendarisk regementschef på Norrbottens regemente I19 och en central person både för henne och bygden. Under uppväxten tävlade hon i längdskidåkning, en femteplats på ett junior-SM blev bästa placeringen.

Under hennes ledarskap har Google växt så det knakat. I Sverige har antalet anställda på fem år gått från runt 15 till drygt hundra.

Med tanke på att Stina Honkamaa ofta rankas som en av den svenska medievärldens hetaste chefer vet vi förvånansvärt lite om henne. Hon är mycket restriktiv med att ge intervjuer och vill absolut inte tala om något annat än Google. Personporträtt avböjs konsekvent med förklaringen att hon helt enkelt inte har tid. Den aningen skygga imagen passar perfekt för en landschef i ett amerikanskt företag som Google. Jobbet är att sälja, sälja - och sälja.

Exakt hur mycket pengar man tjänar i varje land eller hur den omtvistade irländska skatteplaneringen egentligen går till är företagshemligheter och inget som lokala landschefer diskuterar i medierna. Att ens få till en intervju med Honkamaa tog några månaders dialog med den nordiska kommunikations-chefen Emma Stjernlöf (nummer 35 på Veckans Affärers Supertalangslista 2013).

Under de första åren odlade det svenska kontoret hemlighetsmakeriet, till och med adressen till kontoret var lite hemlig. I dag finns Google i nya lokaler på Kungsgatan i centrala Stockholm, att man inte har någon skrytig skylt till den fina adressen beror på att man inte kan hantera supportfrågor från allmänheten.

Kontoret är fräscht och utrustat med en finkaffemaskin av värsta sorten. Numera är bara övervåningen topphemlig, där sitter runt 50 ingenjörer och jobbar med nästa uppgradering av videochatt-tjänsten Hangouts.

Stina Honkamaa är på gott humör och stolt över att äntligen kunna få skryta lite om Hangouts. Kommunikationschefen Emma Stjernlöf sitter med under intervjun mot det egna löftet om att vara helt tyst (hon blir efter ett tag närmast Stina Honkamaas sidekick, det märks att de trivs i varandras sällskap).

"Det är väldigt kul att äntligen kunna berätta att det är ingenjörerna som jobbar här som har utvecklat Hangouts", säger Stina Honkamaa på en trygg norrländsk dialekt där Luleå heter "Lule".

Det är därifrån Marratech kommer, det av Google köpta företaget som hade delar av den kompetens som behövdes för att skapa Hangouts.

"H&M har ju sitt Redroom, en topphemlig designavdelning där ingen får komma in. Jag brukar skoja om att övervåningen är som vårt Redroom", säger Stina Honkamaa och tillägger:

"Nu ska vi få tusen kvadratmeter till som vi ska bygga om. När jag började på Google var vi 15-20 personer på Mäster Samuelsgatan, redan då hade vi ingenjörer som jobbade med hemliga projekt. Vi är väldigt försiktiga med att prata om vad vi ska göra i framtiden."

Ja, ni är kända för ert hemlighetsmakeri.
"Fast det där hör vi alltmer sällan. Vi är bara hemliga när det gäller våra affärer. Vår algoritm är vår affärshemlighet. Men när vi väl lanserar en produkt är det alltid en betaversion. Vi är beroende av användarna och deras input och kommentarer."

Stina Honkamaas styrka ligger enligt många i att hon kan och förstår mediernas annonsmarknad - plus att hon är en mycket bra säljare. Hennes svar på frågorna leder ofta, med- eller omedvetet, till att hon säljer Google.

Och det är lätt att bli övertygad om att hon har rätt.

Både statsminister Fredrik Reinfeldt och utrikesminister Carl Bildt har varit på plats och testat Hangouts.

"I stället för att tala till 50 eller 100 personer om man har ett event så kan man med hjälp av Hangouts och Youtube nå tusentals personer", förklarar Stina Honkamaa och trummar i konferensbordet för att ge eftertryck åt sin övertygelse.

"Och det är helt gratis, både för privatpersoner och företag. Det finns en enorm kraft i den här tekniken, man sparar både tid och pengar. När vi är ute och pratar med svenska företag så rekommenderar vi dem att använda den här möjligheten", förklarar Stina Honkamaa och frågar kommunikationschefen Emma Stjernlöf om hon redan har hunnit med någon videochatt under morgonen.

Jajamen. Ett möte där hon satt i Stockholm och de övriga tre deltagarna satt på tre olika ställen i Finland.

Läs vidare: Så ska Google tjäna pengar på Hangouts

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.