Reklambyråchefen: "Vi konsumerar för mycket"

Han är vd för Sveriges största reklambyrå och har hjälpt storföretag att locka konsumenter till ökad shopping. Men hållbarhet är framtiden, menar David Sandström som varnar för ohållbara affärsmodeller.

Hållbarhetstrenden är här för att stanna, och företagen måste anpassa sina affärsmodeller för att överleva. Det säger David Sandström, vd på Sveriges största reklambyrå DDB.

Med kunder som McDonald´s och Telia har Sandströms reklambudskap lockat svenskarna till att konsumera mycket och ofta - till låga priser.

Volym är grundbulten för många konsumentföretags affär. Men tittar man på vart samhället är på väg så ser vi tydliga strömningar bort från masskonsumtion och slit-och-släng , menar Sandström.

Globaliseringen lade grunden för dagens slit- och slängsamhälle genom att västvärldens efterfrågan kunde tillfredsställas med massproduktion i låglöneländer. I och med digitaliseringen fick vi sedan verktyg för att öka hållbarheten och skapa en effektivare ekonomi, och idag kan vi alla enkelt göra mer medvetna val, enligt Sandström.

Han menar att utvecklingen mot hållbarhet och konsumtion accelererat i Sverige under senare tid, och spår att trenden kommer sprida sig över hela världen.

Som ett land med hög materiell standard och väldigt post-materialistiska och moderna värderingar är vi ofta först ut med den här typen av beteendeförändringar. Slit- och släng-tiden är förbi, det syns väldigt tidigt här i Sverige .

I VA:s hållbarhetsnummer - Agenda nr7 - skrev Jill Bederoff om den nya konsumtionen som skakar börsens bolag ; allt fler konsumenter vill konsumera hållbart, men företagens affärsmodeller är anpassade för masskonsumtion och kan inte tackla hållbarhetstrenden. David Sandström håller med om resonemanget, och menar att företagen måste anpassa sina affärsmodeller för att överleva på lång sikt.

Absolut, det kommer att innebära en stor förändring för mångas affärsmodell. Jag är inte säker på att alla vet hur de ska bemöta den nya post-konsumtionskunden , säger han.

David Sandström är kritisk mot att reklambranschen över lag varit initiativlös i frågan om hållbarhet. DDB tar nu därför ett första steg mot att göra världen lite mer hållbar;  i samarbete med Stockholms Stadsmission lanserar reklambyrån en Facebook-applikation där användaren utifrån sina bilder identifierar de kläder som finns kvar i garderoben men aldrig kommer användas igen. 

Målet med kampanjen är att fördubbla mängden insamlade kläder till Stockholms Stadsmission.

Det är viktigt att vi i reklambranschen tar ett större ansvar för att bidra till ökad hållbarhet. Vi har varit alldeles för dåliga på det , säger Sandström..

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Här är Nordens mest attraktiva arbetsgivare 2019 – Sweco som leds av Näringslivets mäktigaste kvinna 2019 på toppen
  2. Pensionsjätten satsar 740 miljoner i Northvolt – och spekulerar om Teslafabrik till Sverige
  3. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  4. Ed Sheeran spelar mot världsrekord – drar in 7 miljarder kronor på senaste turnén
  5. Bra lön direkt: 10 välbetalda jobb som inte kräver utbildning
  1. Att ta tåget är inte så klimatsmart som du tror
  2. Nya plastskatten – upp till 7 kronor per plastpåse
  3. Bianca Ingrossos varumärke en riktig tillväxtraket
  4. Världens hetaste startup just nu – ska hjälpa bönderna att bli klimaträddare
  5. Skapa guldkant genom kontroll över ditt kapital – ”din väg till frihet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.