Norwegians vd Björn Kjos. Fotograf: Micke Lundström

Flyget nedplockat från himlen

Resultatet för världens flygbolag är ingen munter läsning. Under årets första kvartal handlar det om samlade förluster på över en miljard dollar.

Sämst går det för bolagen i Europa och Asien, medan de amerikanska bolagen klarar sig relativt bra. Höga bränslekostnader, skuldkrisen i Europa och den stenhårda konkurrensen lämnar spår. I år har konkurserna kommit slag i slag, stora bolag som Spanair och Malev, men nu senast även danska Cimber Sterling och svenska Skyways.

I den miljön är det inte konstigt att SAS fortsatta framtid ständigt ifrågasätts, inte minst under de senaste veckorna.

Förändringstrycket på SAS, liksom på många andra länders tidigare icke konkurrensutsatta flygbolag, har varit enorm sedan avregleringen i början på 1990-talet. En avreglering som till viss del fortfarande pågår.

Lågprisbolagens entré med Ryanair i spetsen har förändrat spelreglerna fullständigt för de gamla monopolisterna. De är så kallade invadörer, entreprenörsdrivna bolag som medvetet går in och förändrar etablerade branscher som stelnat i gamla mönster. Det nya är det enkla, avskalade.

  Det gäller att utmana föreställningen om vad som går att göra. Sedan gäller det att få folk att acceptera förändringarna, det är själva innovationen. Internetrevolutionen har hjälpt till att ta ned vår bransch från himlen och fått många att inse att det egentligen handlar om en busstransport , säger Michael Juniwik, vd för lönsamma Sverigeflyg som i fjol köptes av Braathens.

Med Ryanair som förebild var det lätt att attrahera riskvilligt kapital till en bransch som annars, med tanke på de höga inträdesbarriärerna, borde haft betydligt tuffare i sin kapitalanskaffning.

Det var lätt att attrahera investerarna till The Ryanair way , men det var bara Ryanair som kunde göra just den grejen. Det är lite coolt med flyg vilket gjort att det startats en hel del verksamheter som kanske inte borde ha startats. Men avregleringar attraherar ofta riskkapital , menar Michael Juniwik.

Norwegian, med grundaren Björn Kjos i förarsätet, är en av de som lyckats. Bolagets rapport för tredje kvartalet 2012 var det bästa någonsin med ett resultat före skatt på närmare 900 miljoner norska kronor. I dagarna gav sig Norweigan också in i konkurrensen om långlinjerna med låga priser till såväl New York och Bangkok.

De nya bolagen har också fått branschen att byta tankemodell från att tidigare vara helt produktionsorienterad till att bli marknadsorienterad, där kunderna fått ett större inflytande.

I början ifrågasattes det om flygplanen verkligen kunde vända på 20 minuter eftersom det produktionstekniska haft för stort inflytande. Men det visade sig gå alldeles utmärkt , säger Michael Juniwik.

 


 

Läs en längre artikel om innovation inom flygindustrin i senaste Veckans Affärer ONLINE.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST