Hans Becker, vd Starlounge Fotograf: Peter Jönsson

Vinnarna på nya IT-undret

Svenska internetbolag ligger i den absoluta framkanten, riskkapitalet sköljer över unga svenska företag och Stockholm är en ”hotspot” i internetekonomin. Men vinsterna - de hamnar utomlands.

Starlounge publicerar nyheter om kändisar på sina olika webbplatser runtom i världen. Med ovanligt stor framgång. Ungefär 14 miljoner läsare tar del av materialet och sajterna har tillsammans 350 miljoner sidvisningar varje månad, i bland annat Italien, Sverige, Danmark, Ryssland, Storbritannien, Frankrike och Holland.

Vi är ju fortfarande i ett uppbyggnadsskede och fokuserar på att expandera. Vi finns i tolv länder och den första mars går vi live i Brasilien, som sedan ska följas upp av Mexico, Chile, Colombia och Argentina. Vi har också nosat på Kina och USA finns i planerna , säger Hans Becker, vd för Starlounge och en av bolagets grundare.

Bara under de senaste tre månaderna har några av världens främsta riskkapitalaktörer investerat 1,6 miljarder kronor i svenska internetföretag. Till exempel har Stardoll, som ägnar sig åt digitala klippdockor, kapital från Index och Sequoia. Musiktjänsten Soundcloud, som är svensk men baserad i Berlin, har pengar från Kleiner Perkins Caufield & Byers och GGV Capital.

Och så sent som i december investerade DST Global och General Atlantic motsvarande en dryg miljard kronor i betalföretaget Klarna. Andra svenska bolag som har lockat internationella investerare på senare tid är Videoplaza, Izettle, och Wrapp. Totalt rör det sig om ett tjugotal svenska internetföretag som har tagit in en bra bit över 2 miljarder kronor i utländska pengar på bara ett par år.

Men internetundret består långt ifrån bara av dessa superstjärnor. Flera bolag avstår från riskkapital, det behövs helt enkelt inte, som till exempel superheta Mojäng som står bakom spel som Minecraft och Scroll. Andra arbetar hårt för att nå framgång i segmentet under sina namnkunnigare kollegor.

Totalt handlar det om något hundratal företag bara i Stockholmsregionen.

Förvisso har det jäst bakom kulisserna ända sedan den famösa IT-bubblan sprack med buller och bång strax efter millennieskiftet.

Nu ser vi en andra våg av uppstartsföretag, och de är oerhört viktiga för utvecklingen. Förebilderna, som Daniel Ek på Spotify, Hjalmar Winbladh på Rebtel och Wrapp och Niklas Zennström inspirerar och sätter Sverige på världskartan , förklarar Per Roman, partner på investmentbanken GP Bullhound och chef för bankens nyöppnade Stockholmskontor.

När affärstidningen Financial Times genom Fdintelligence härförleden granskade Europas framtidsregioner utifrån förmåga att locka utländska investeringar placerades Stockholm med omnejd på plats ett. Också Wall Street Journal och Wired rankar numera Stockholm som en av Europas hetaste internetstäder.

Orsakerna till Stockholms position ligger just i den famösa internethajpen som ställde till det runt år 2000.

De som var med då tjänade en del pengar, de fick viktiga erfarenheter och skapade hög kompetens kring internet. De har blivit professionella entreprenörer, de kan förhandla och förstår hur man expanderar företag. Vi ska vara tacksamma för vad som skedde för tio år sedan , förklarar Per Roman.

Här är de hetaste IT-bolagen (klicka för större bild)

Heta IT-bolag

I Veckans Affärer nummer 12 kan du läsa hela artikeln. Har du inte ett eget ex skaffar du det HÄR!

Relaterade artiklar


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.