Gratismiljonärerna

Gratismiljonärerna

De predikar att allt på nätet ska vara fritt och gratis – men drar själva in storkovan på sina förkunnelser. Möt gratismiljonärerna, med chefredaktör Chris Anderson i spetsen.

Manegen var krattad sedan veckor av diverse förståsigpåare, journalister, bloggare och nätaktivister. Förväntningarna var höga. Äntligen skulle han tala i Sverige, Chris Anderson, tidningen Wireds chefredaktör och författaren till ikonböckerna The long tail och Free .

Det var den 4 februari år 2009. Platsen var det gamla Slagthuset i Malmö och sammanhanget Media Evolution 2009 arrangerad av organisationen med samma namn. På agendan stod gratisekonomin på nätet och publiken bestod av 600 medie- och internetproffs, de flesta redan frälsta.

Men priset för Chris Andersons närvaro var högt. Närmare bestämt 700 kronor per deltagare. Eller en halv miljon kronor för en knapp timmes föredrag.

Det är i paritet med världens dyraste talare och överträffas bara av ett fåtal superkändisar och expresidenter.

Världens mest kända nätevangelist Chris Anderson har med andra ord etablerat en synnerligen god affärsidé att sälja gratis.

Han är inte ensam om att bygga sin karriär på att propagera för att allt som blir digitalt också borde bli gratis. Det finns fler internetguruer, med liknande budskap, som åker världen runt och för höga arvoden skriver och pratar om internet som en revolution som ställer sanningar på ända och att allt borde vara gratis.

Åtskilliga av dem är akademiker och anses därför ha hög trovärdighet. Andra agerar utifrån politiska övertygelser, vissa från höger och andra från vänster. En av de mer kända är docenten och journalisten Jeff Jarvis, som man kan hyra via till exempel förlaget Harper Collins talarförmedling eller talarbyrån The American Bureau. Hans framträdanden bygger på hans böcker, den senaste handlar om Google. Vardaglig debatt om bland annat medier driver han på bloggen buzzmachine.com.

En annan är professor i juridik på Harvard Law School. Han heter Lawrance Lessig och deltar aktivt i den globala internetdiskussionen och talar frekvent på allehanda konferenser och sammankomster. Han har framför allt gjort sig ett namn som skaparen av creative commons, ett licenssystem för dem som fritt vill dela med sig av material på internet.

Ytterligare professorer med nätfokus är Jamie Boyle på Duke Law School, som har etablerat begreppet publik domän, och Robert McChesney vid University of Illinois, som också har skapat organisationen Free Press.

Vid sidan av dessa fyra herrar finns åtskilliga ytterligare nätförståsigpåare som skriver och pratar om hur internet förändrar mot arvoden och bokinkomster. Var och en med sina specifika ståndpunkter och favoritteman. Till exempel entreprenören, författaren och talaren Seth Godin, författaren Cory Doctrow och gänget bakom Electronic Frontier Foundation, författaren John Perry Barlow, entreprenören Mitch Kapor och John Gilmore, som bland annat var med och byggde upp Sun Microsystems.

Också i Sverige finns det bloggare, entreprenörer och journalister som anser att det där med gratis är framtiden, att piratkopiering borde vara tillåtet, att internet faktiskt skapar en ny ekonomi.

Ingen av dem är väl mångmiljonär, men de bygger sina karriärer på sina uppfattningar och får sin försörjning genom att förkunna sina budskap. Bland de mer bekanta finns till exempel Joakim Jardenberg, bloggare och vd på konsultföretaget Mindpark, och den liberala debattören och skribenten Oscar Swartz.

När det gäller gratis och internet har det emellertid inte blivit som internetevangelisterna predikar. Snarare ekar argumenten allt tommare. Journalistyrket har ännu inte blivit en hobby, som Chris Anderson trodde i en intervju med det tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel för något år sedan.

Åtskilliga mediehus världen över tar betalt på nätet, eller planerar att göra det på ett eller annat sätt. Andra söker nya elektroniska vägar som kan inbringa pengar, till exempel publicering på läsplattor.

Anledningen är enkel: utan intäkter inga vinster.

För Chris Anderson & co spelar det i och för sig ingen roll om gratis blir verklighet eller inte.

De har ju redan tjänat en förmögenhet på sina förkunnelser.

De sprider Internetevangeliet

Chris Anderson, chefredaktör Wired, författare.

Jeff Jarvis, docent, journalist och bloggare.

Lawrence Lessig, professor i juridik, föreläsare.

Jamie Boyle, professor i juridik.

Robert McChesney, professor University of Illinois.

Seth Godin, författare och entreprenör.

Cory Doctrow, sciencefictionförfattare.

John Perry Barlow, författare.

Mitch Kapor, entreprenör.

John Gilmore, aktivist.

Joakim Jardenberg, internetrådgivare.

Oscar Swartz, liberal debattör, bloggare.

Dubbla tungor. Chris Andersson tillhör världens högst betalda föredragshållare. PETER DASILVA /Scanpix

Lawrence Lessig. ANDREAS APELL/Scanpix

Oscar Swartz.

Jeff Jarvis. ROBERT SCHLESINGER/Scanpix

Seth Godin. Susan Stava/Scanpix


NYHETSBREV


Kalendarium

SENASTE VA

VA Karriär