blogga dig 
en karriär

Blogga dig en karriär

Twittra dina åsikter, bygg upp ditt varumärke på bloggen och bredda ditt kontaktnät på Facebook. De sociala medierna är ditt hetaste karriärverktyg.

När antalet Facebook-medlemmar i Sverige nu passerat tremiljonerssträcket står det klart att vi spenderar stora delar av vår fritid online och arbetstid med för den delen.

Med tanke på att SMM, social mediemarknadsföring, nu myntats som begrepp är det tydligt att webbnätverkandet finns till för mer än nöjes skull. Karriärer byggs upp och upprätthålls på nätet och bloggarna, portalerna och sajterna funkar som effektiva marknadsföringsmedier för den egna personen.

Det som skett är att yrkesidentiteten smält samman med den privata. Det går inte riktigt att säga var den ena börjar och den andra slutar. I det kan de sociala medierna, som ju blandar dessa två sfärer, användas som ett slags karriärverktyg för den som vill marknadsföra hela bilden av sig själv. Något som jag tror blir allt viktigare på arbetsmarknaden , säger Anders Mildner som är expert på sociala medier.

Det handlar alltså om att använda de sociala medierna som hjälpmedel i karriären. Att bygga upp, stärka och sprida sin affärsidé via nätet. Något som allt fler företag och privatpersoner satsar på att göra. Inte minst i mediebranschen.

Ta exempelvis Sofia Mirjamsdotter alias Mymlan . Frilansjournalisten som har en av landets mest inflytelserika bloggar och som dagligen förekommer på flera andra välbesökta bloggar. Samtidigt som hon håller sig uppdaterad på Twitter, Facebook och Jaiku.

Alla jobb som jag har i dag har jag fått uteslutande på grund av min aktivitet i sociala medier. Via mitt bloggande har jag helt enkelt kunna sprida mina tankar och idéer och det har generat uppdrag.

Att företag använder sig av sociala medier för att nå ut till sin målgrupp är en tilltagande trend som även syns i näringslivet.

Mindparks vd Joakim Jardenberg, Spotifys marknadschef Sophia Bendz och riksdagsledamoten Fredrick Federley är alla flitiga nyttjare av social medier.

För att inte tala om Piratförlagets twittrande Mattias Boström. Eller Nicklas Lundblad IT-profilen som nyligen lämnade vd-posten på Svenska handelskammaren för en topptjänst på Google.

Via egna bloggar, Twitter, Linkedin och Facebook varvas politiska åsikter med humor och icke-företagsrelaterade ämnen. Självklart i en högst personlig ton.

För det är uppenbart att det är just där, i balansen mellan pr och personlighet, som vägen till framgång via de sociala medierna går. Att nischa sig och hitta sitt eget tillvägagångssätt i stället för att basunera ut sitt budskap högt och brett. Ett levande pressmeddelande eller en spammaskin vill ingen lyssna på, menar Anders Mildner.

Precis som i alla andra sociala sammanhang måste man vara lyhörd för vad andra har att säga. Det handlar om att vara en del av det kollektiva samtalet. Ju mer du ger, desto mer får du tillbaka.

Allt fler företag satsar också på att skapa mötesplatser ett nätverkscommunity som bland annat hjälper yrkesverksamma att knyta kontakter via webben.

Att göra karriär handlar mycket om rätt kontaktnät. De sociala medierna är bra verktyg för att hitta det kontaktnätet. Därmed inte sagt att de kan ersätta det personliga mötet helt och hållet , säger Mia Kamlén som är marknadschef på Shortcut.

I en tid då alla kan kolla alla och rekryterare googlar potentiella kandidater blir det allt viktigare att varumärket ser bra ut på nätet.

Avantime Marketing har specialiserat sig på att hjälpa små och stora företag att marknadsföra sig via sociala medier.

Vi ser ett oerhört tryck kring digitala kampanjer sedan fler företag har börjat att inkludera internetmarknadsföring i sin budget. Eftersom utvecklingen går så snabbt behöver de hjälp med hur de ska bete sig på den sociala mediemarknaden. Precis som i allt annat arbete måste det finnas en strategi och tänk bakom det , säger Oscar Karlsten på Avantime Marketing.

Vilken är den bästa strategin bakom effektiv marknadsföring via sociala medier?

Grundregeln är att alltid vara sig själv och att alltid ge mer än du tar. Se det som en fest du kommer till där du inte känner någon. Då kan du inte bara tänka på dig själv och vad du vill prata om, utan måste bidra med saker som känns relevanta för andra. Att klampa in med ett erbjudande eller en kampanj och förvänta dig att folk ska lyssna funkar inte. n

Av Sofia Edgren

Joakim Jardenberg på medieutvecklingskonsulten Mindpark. Peter Westrup

Sofia Mirjamsdotter bloggar, Mattias Boström twittrar, Fredrick Federley syns överallt. Nicklas Lundblad och Sophia Bendz vet också hur man utnyttjar sociala medier för att ta sig fram och synas. Pether Engström/Aftonbladet Bild

Elisabeth Ohlson Wallin

MAJA SUSLIN/SCANPIX

spotify

Ett bra karriärverktyg.
Enligt Anders Mildner. Johan Bävman/Sydsvenskan/IBL Bildbyrå


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant