Hon är årets supertalang Fotograf: Foto: PETER JÖNSSON

Hon är årets supertalang 2008

35-åriga Stina Honkamaa fick drömjobbet på världens hippaste bolag. Googles nya Sverigechef toppar VA:s lista över 101 supertalanger.

Stina Honkamaa

 vd Google Sverige, Stockholm

Född:
1972.

Bor: Östermalm, Stockholm.

Familj: Sambo, två systrar, mamma och pappa.

Utbildning: Civilekonom Luleå.

Språk: Svenska och engelska.

Karriär:
Vd Carat 2005-2007, OMD, TV3.

Andra uppdrag:
Styrelseledamot Reklamförbundet,  juryledamot Cannes Media Lions.

Gör helst på fritiden: 
Är med familjen.

Bästa resmål:
Miami.

Vill kolla med dig om det är ngt speciellt datum/tid jag bör boka in för er presentation av årets lista dvs om det kommer att vara ngt evenemang liknande det ni hade på Cafét förra året?
Är väldigt uppbokad så vill därför boka in ev tid så snart som möjligt.

Redan andra dagen på jobbet har Stina Honkamaa tjockt i kalendern. VA har stämt träff för fotografering klockan 17 men hon mejlar för säkerhets skull på förmiddagen för att boka in
Supertalang partyt. Senare den dagen väntar ett plan till Zürich.

När hon läste ekonomi i Luleå hade hon inte en tanke på detta hektiska liv i mediebranschen. Hon är uppvuxen i Boden med skidspåren inpå knuten. I tonåren tävlade hon på elitnivå i längdskidor och kom som bäst femma i junior-SM.

Till Stockholm kom Stina Honkamaa 1999. Första dörren till medievärlden öppnade hon som säljare på TV3. Några år senare bar det vidare till mediebyrån OMD som projektledare. Hennes första vd på OMD, Göran af Klercker, blev sedan koncernchef för Aegis, som äger Carat och är börsnoterat i London. I början av 2004 lockade han över henne till Carat, som är en av Sveriges största mediebyråer. Där blev hon en av fem gruppchefer och ett drygt år senare, lagom till sin 33-årsdag, blev hon erbjuden vd-jobbet. Då hade Carat 65 anställda. När hon slutade som vd i januari var de 83.

Stina Honkamaa har redan fått rutin på att vara vd. Blicken, de kontrollerade rörelserna och tydligheten i rösten signalerar trygghet. Kanske är det de norrländska rötterna, men också en lugn förvissning om vad hon går för. Av de fem kriterierna i VA:s utvärdering av Supertalangerna pekar hon ut kunskap och drivkraft som de bärande komponenterna i hennes egen framgång.

Vad är din drivkraft?
Att förändra för att förbättra.

Carat utsågs till Sveriges bästa mediebyrå under Stina Honkamaas första år som vd. Det är svårt att hålla fingrarna från klyschan förföljd av framgång , men vad är det magiska receptet?
Att brinna för att göra det allra bästa för kunderna och att ha ett äkta engagemang för kolleger och kunder. Och i grunden självklart att ha en bra produkt som man tror på , säger Stina Honkamaa.

Med så goda kunskaper om reklam och pr, hur bygger du ditt eget personliga varumärke?
Det gör jag inte, jag försöker bygga det företag jag jobbar för.

Hur jobbar du som chef med att motivera andra talanger på företaget?
Jag tycker om att jobba nära mina kolleger, att ha stort förtroende för dem, lyssna och diskutera ofta och mycket med dem , säger Stina Honkamaa. 

På mediebyrån har hon sammankopplat medarbetare, kunder och reklambyråer. Hon vill inte prata detaljer om det nya jobbet på Google eftersom det bara är några dagar gammalt, men precis som förut handlar det om att utveckla svenska företags marknadsstrategier. Intäkterna kommer från att företag köper annonsutrymme på sökmotorn och i e-postsystemet Gmail, samt att de betalar för att just deras länkar visas först när personer söker på vissa ord.

Google försöker därmed införa ett helt nytt beteende i företagens marknadsföring. Stina Honkamaa kommer att konkurrera med den klassiska strategin för reklamförmedling som hon gick i täten för på Carat. Men det fanns ingen tvekan när hon signade som Sverige-chef för Google efter Johan Kinnander.

Jag var jättenöjd med mina fyra år på Carat och det var dags för mig att gå vidare. Google är ett fantastiskt företag och den möjlighet jag fått var för bra för att missa , säger Stina Honkamaa. 

Efter de tio år som hon jobbat med att stärka företags varumärken lockar det naturligtvis att få jobb hos företaget med världens starkaste varumärke. När konsumenterna själva får rösta fram det starkaste varumärket i världen hos Brandchannel har Google vunnit fyra gånger sedan 2001, senast i fjol.

Men de självskrivna åren i Googlesagan är förbi. Microsofts bud på Yahoo är det mest uppenbara beviset att fler vill vara med och dela på annonspengarna på internet. Varannan sökning på nätet görs i dag hos Google, men om Microsofts bud går igenom skapas den hittills farligaste sökmotorkonkurrenten. Köpet är också ett försök för Microsoft att strypa den distribution av gratisprogram på internet som Google bara påbörjat i hopp om att tjäna mer annonspengar. Stina Honkamaa ger sig in i en tuff kamp.
Att bara vara först räcker inte längre , sade hon när det stod klart att ungdomssajten Lunarstorm tappade 25 procent av sina besökare 2007 på grund av konkurrensen från nykomlingen
Facebook.

Som Sverige-vd förväntas Stina Honkamaa bidra strategiskt till att Google inte möter samma öde som Lunarstorm. På Carat visade hon prov på många uppfinningsrika idéer, vilket fick Googles headhunter att spetsa öronen. Bland annat regisserade hon en stor kampanj för Trisslotten åt Svenska Spel, där ett av kungstornen i Stockholm tapetserades till en jättestor Trisslott. Lotten skrapades från en skylift med en stor snöskrapa.

I en tidigare intervju har Stina Honkamaa beskrivit hur SL kan tjäna mer pengar på att sälja reklamplats i kollektivtrafiken. Spärrvakter som delar ut produktprover tillsammans med biljetterna, reklam efter röstmeddelandet om nästa hållplats och sponsorer som bjuder på biljettpriset är några av idéerna signerade Stina Honkamaa.

Hennes förmåga att spruta ur sig kreativa idéer i pressade situationer får nu en helt ny spelplan. Resultatet av hennes nästa uppfinning slussas direkt in i Googleplex som huvudkontoret i Silicon Valley kallas. Grundarna Larry Page och Sergey Brin, som nyligen bevistade Världsekonomiskt forum i Davos tillsammans med Googles vd Eric Schmidt, är fortfarande största ägare i Google. Stina Honkamaa vill inte avslöja vad de lockat över henne med för lön, men den är tveklöst högre än de 1,2 miljoner kronor hon tjänade på Carat 2006.

Var ser du dig själv i livet om fem år?
Jag planerar aldrig så. Jag fokuserar på mina dagliga arbetsuppgifter och att lösa dem på bästa möjliga sätt. Så länge jag tycker de är utmanande, utvecklande och stimulerande så är jag nöjd , säger Stina Honkamaa.

Talang är ingen statisk egenskap. Den måste ständigt inspireras och utvecklas. Hur vårdar du din egen talang?
Genom att vara nyfiken och intresserad av mycket.

I år är det råttans år i den kinesiska kalendern. Det var det även 1972 när Stina Honkamaa föddes. Och kinesernas beskrivning av den äventyrliga och snabbtassande råttan stämmer bra in på VA:s vinnande supertalang:
Jag är festens medelpunkt och något av ett charmtroll. Livet ska levas snabbt och intensivt. Jag älskar pengar och att arbeta. Man kan aldrig få för många arbetsuppgifter eller bekantskaper för den delen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant