Världens tyngsta modebloggare

Världens tyngsta modebloggare

Modevärldens snabbaste karriärskliv går via bloggvärlden. Men dagens outfit klassas inte som journalistik och inflytelserika redaktörer vill porta bloggarna från modeveckorna. VA:s modekrönikör Sofia Hedström definierar framtiden för den stilfulla nätrapporteringen.

Förvirrade tolvåringar, egocentrerade innerstadsbrudar och straighta män har alla tagit sig in i modevärlden på 2000-talet. De har startat en blogg, hittat en läsekrets och lockat till sig sponsorer. För många bloggare har det dessutom blivit en heltidssyssla och en språngbräda för karriären.
"Redaktörer laser min blogg och erbjuder mig frilansuppdrag", säger Joanna Goddard som driver den amerikanska bloggen A cup of Joe som har över hundratusen besökare varje månad.

Joanna Goddard skriver bland annat för Elle och New York Magazine och tillhör en växande skara modemedarbetare som växlar mellan journalistik och bloggande.
"Bloggar är mer som dagböcker och email, medan journalistik är formellt och välgjort."

Pressetik existerar inte i amatörernas bloggvärld, varken i Sverige eller utomlands. Platåskor, trosor och schampoflaskor anländer regelbundet till populära bloggare samtidigt som sponsorer styr innehållet på sidorna. Många bloggare som VA pratat med saknar dessutom policy när det gäller just gåvor och deras sidor växlar friskt mellan PR med journalistik. Lägg sedan till en växande skara designers som börjat blogga om mode och gränserna suddas ut ytterligare. 

Pulitzerprisvinnaren Robin Givhan på Washington Post.

"Det är dags att definiera modejournalistiken", säger Robin Givhan Washington Post som vunnit det prestigefulla Pulitzerpriset. Det är skillnad på att ta ett ämne seriöst och tycka om kläder.
Robin Givhan går till och med så långt att hon vill stänga ute amatörbloggarna från modeveckorna, något som modehusen verkar måttligt intresserade av. Bloggarna är nämligen långt ifrån ensamma om att ge sig in på den växande internetmarknaden.

Cathy Horyn bloggar på New York Times. Foto: David Shank

Allt fler webzines startas och webbutiken Net-a-Porter, franska Luxery Culture och nätcommunityn Glam presenterar i dag alla internetbaserade magasin. Även de traditionella modemagasinen erbjuder daglig rapportering och Glamour är en av många som storsatsar på nätet just nu.
"Det är ofta svårt att ballansera magasinjobbet med bloggandet och mitt jobb hamnar allt mer på nätet", säger Jenny Feldman som är moderedaktör på amerikanska Glamour.

Trots att moderedaktörer som Robin Givhan kritiserar bloggarna har deras egen version av nätjournalistik snabbt förvandlats till modebranschens viktigaste forum. För ett halvår sedan kritiserade exempelvis tungviktaren Cathy Horyn på New York Times Marc Jacobs i sin blogg och han valde att svara med ett inlägg direkt på bloggen.  
Bloggarna är här för att stanna. Men det är dags för fler webzines och färre dagens kläder.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.