Redo för Murdoch

"Snart kommer Murdoch"

Piraterna är det stora hotet mot tv-industrin, konstaterar MTG-bossen Hasse Breitholtz som räknar med att Rupert Murdoch snart börjar köpa svenska kanaler.

Foto: Andreas Lundberg

Hans Kent Samuel Breitholtz

Yrke: Vice vd MTG, vd TV 3 och TV 6.

Född: 11 februari 1949.

Utbildning: Ingen.

Karriär: Spelade i rockgruppen Landslaget. Som mest gjorde de 220 spelningar under ett år. De kom sjua respektive trea i Melodifestivalen. Produktchef EMI 1978 1980, marknadschef EMI 1980 1985,
vd Sonet Grammonfon 1986 1989, vd BMG Sverige (som han också startade) 1989 1992, vd BMG Norden 1993 1999, vd BMG UK och Irland 2000 2003, vd Icing 2004, vice vd MTG 2005 .

Styrelseuppdrag: Styrelseordförande i TV 8. Ledamot i Sonet Film, ZTV, MTG, New Media och Redaktörerna. Vice ordförande i Djurgården Hockey. Ledamot i DIF Ishockey AB.   

Familj: Daniel 29 år, Mia 19 år och Lotten 18 år. Sambon Kajsa.   

Bor: I villa på Lidingö med Stockholms vackraste sjöutsikt .

Bil: Har precis bytt Saab cab till Mercedes cab.

Fritid: Jag är sportdåre. Min son säger: Jobb kommer och går. Hus kommer och går. Kvinnor kommer och går. Djurgården Hockey består.Â’Jag delar hans uppfattning.

Lyssnar på: Eagles, Dixie Chicks och när som helst, var som helst Joe Cocker.

Reser helst till: New York, som jag älskar! Att jag inte jobbar där är fullständigt obegripligt.

På nattduksbordet: Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón.

Regeringen har gjort en del märkliga regeländringar. Väljer man att göra det på sikt kan jag förstå det, men med ett enda hugg snedvrider konkurrensen.

Hasse Breitholtz, vice vd i MTG, vd för TV 3 och TV 6 och dessutom styrelseordförande i TV 8, är upprörd. Kritiken gäller regeringens agerande när det gäller TV 4, inte bara i det omdiskuterade slopandet av koncessionsavgiften.

Plötsligt tillåts TV 4 sälja 15 20 procent mer reklamtid. Jag utgår från att de sänker priset för att locka annonsörer, vilket i så fall urholkar prisbilden.

Marknaden drivs nu av att TV4 så aggressivt spenderar pengar de inte längre behöver betala i koncessionsavgift. Från start har de haft 98 procents penetration vilket gjort att de kunnat ta ut ett premiumpris på sin reklamtid.

Det här är en typiskt svensk monopolgrej! , säger han irriterat.

Också den tidigare socialdemokratiska regeringen får kritik, för att kulturdepartementet ska ha varit ointresserat av mediefrågor.

Som vd på BMG Sverige var jag förvånad när kulturdepartementet inte var intresserade av vad vi gjorde. Jag kontaktade dem flera gånger. En gång fick jag ett brev att det var diariefört det var allt!
Att den borgerliga regeringen vill korta tillståndstiden för public service från sex till tre år är stöder han.

Liksom idén om public service-fonder som alla ska kunna söka medel ur för program i allmänhetens tjänst.

TV 8 skulle kunna söka sådana pengar, med tanke på sitt utbud. Vi borde få leva under samma regler som SVT men uppenbarligen inte. Public service är bra, men de bör ägna sig åt sitt uppdrag och inte slåss med de kommersiella kanalerna. Dessutom kan man fråga sig om SVT behöver två nyhetsredaktioner, när man ändå har så stor trovärdighet som nyhetsförmedlare.

Jag vill inte recensera andra kanaler, men att SVT drar in pengar genom sponsring är förkastligt! Licensmedlen är frikostiga. De bör banne mig räcka för att sköta uppdraget. Annars får de göra en kommersiell kanal av ena kanalen.

TV 4 tog över MTG:s deal med Fox genom att betala 120 miljoner kronor mot tidigare 60 miljoner kronor för tre år.

Fast de som får störst problem med Hollywooddealarna lär bli SBS, med Femman, Kanal 9 och The Voice. Det enda riktigt stora vi förlorat är Fox, medan vi kompenserat oss genom avtal med Universal och Sony.

Enligt analytiker står branschen i Sverige inför en omstrukturering. Flera bolag är intressanta för riskkapitalister. Bonnier har redan köpt ut Proventus ur TV 4. Wallenbergsfärens riskkapitalbolag EQT ryktas vara på jakt efter MTG. Och statliga Boxer bör snart säljas efter påtryckningar från EU.

Vi har länge sagt att Boxer inte kan förbli statligt. Jag är förvånad att inget skett tidigare, med tanke på EU:s påstötningar.

 Rupert Murd och News Corp påstås i­ bland vara en stark aktör som vill in i Skandinavien.

I Sverige finns mycket intressant. Förutom MTG- eller Viasat-huset finns Canal Digital, TV 4-huset, alltså Bonnierkoncernen, och SBS.

Att Rupert Murdoch inte köpt något är förvånande, för det finns mycket kvar att göra på marknaden. Nu kommer nischkanalerna starkt.

Priserna har på några år mångdubblats. Canal Plus har hunnit säljas flera gånger. Bonnierkoncernen tackade nej till bolaget för 700 miljoner kronor. Senast bolaget såldes värderades det till 4 miljarder kronor i en större affär.

En spekulation kring MTG är att ryska CTC, värderat till runt 10 miljarder kronor, eller 40 procent av koncernens värde, ska säljas separat. Deras bidrag till MTG:s resultat var i fjol 430 miljoner kronor.
De står för en fjärdedel av MTG:s resultat (ebit), ungefär samma andel som förra året. Jag har hört samma spekulationer som du och det är inget jag kommenterar, lika lite som det rykte du nämner om att Murdochkoncernen kanske vill köpa vår nordiska verksamhet.

Asien, Afrika, Ryssland och forna Östeuropa bör vara mer intressanta om tio år än den nordiska och västeuropeiska marknaden.

Afrika är den mest intressanta marknaden. Protektionismen i flera sydost­asiatiska länder och svårigheten att få ut pengar ur Kina gör det mindre intressant att investera där. Vi tog kalkylerade risker i de forna öststaterna, vilket varit framgångsrikt. Vi är beredd att ta risker på samma sätt i Afrika.
När det gäller övriga marknader kallar han Sydamerika ointressant och USA för genompenetrerat. Tröskeln att ta sig in i Västeuropa är för hög.

Däremot finns ännu vita fläckar kvar på kartan i forna Östeuropa. Och den nordiska marknaden kallar han för en kassako.

En kassako behövs för att investera i andra regioner och verksamheter. Därför behåller man den gärna den. För att sälja krävs ett bud som känns riktigt lockande. Men vilket slags bud det skulle vara finns inget enkelt svar på.

Sedan bottennoteringen 2003 har MTG stigit med 565 procent på börsen. Däremot är deras nordiska verksamhet, som förra året stod för cirka 75 procent av omsättningen, lägre värderad än andra mediebolags.

Det bör alltså finnas en uppsida för MTG jämfört med andra mediebolag. Jag tycker att aktiekursen är undervärderad.

MTG erbjuder både betal-tv och fri-tv så kallad free-to-air, där man i stället för avgifter lever på reklam.

Vi är nästan ensamma i Europa om att erbjuda både och. Ingen vet vilken form som vinner matchen om tittarnas pengar. Nu har vi båda möjligheterna.

 TV 6 har snabbt tagit en stor tittarandel medan TV 3 tappar tittare.

Analytiker ser ofta TV 3 Sverige som ett riktmärkte, men alla stora kanaler i Västeuropa tappar tittarandelar. Det är naturligt med allt fler nischkanaler.

Från 1992 till i dag har antalet ökat från 22 till drygt 250 bara i Sverige.

TV 3 har tappat 1,2 procent i andel tittare, men det kan jämföras med TV 4 som tappat 4,5 procent och Femman 2,3 procent. Totalt har MTG-huset, med TV 3, TV 6, TV 8 och ZTV ökat till 35,7 procent jämfört med 31,8 motsvarande period föregående år. Med andra ord en ökning med 3,9 procentenheter!

Samtidigt har TV 4-huset tappat 3,3 procent medan SBS tappat en halv.

Den kanal som ökat mest och nu i snitt har en tittarandel på 11,5 procent är TV 6. Framgången beror troligen på att kanalen inte går på djupet, tvärtemot kvalitetskanalen TV 8 som satsar på dokumentärer, kultur och ekonomi. De har bara en tittarandel på dryga procenten.

I Djurgårdens omklädningsrum står TV 6 på. På pizzerian står TV 6 på. Man kan titta på den i tre timmar eller tre minuter och ändå få vad man vill ha. I de flesta andra kanaler ser man olika program. På TV 6 ser man på kanalen.

MTG ansökan för TV 6 avsåg en seniorkanal . Sedan blev det enligt många på typiskt Stenbeck-maner tvärtom. I dag är T V6 Sveriges största kanal i gruppen män 12 24 år.

Läser man tilläggsansökningarna kallas den seniorkanalen, men under resans gång visade vi tydligt att vi inte avsåg göra en senior­kanal utan en bred underhållnings­kanal. Nu är kanalen på väg att bli bredare. Det gäller även TV 3.

Hasse Breitholtz adopterades tre månader gammal till en frireligiös familj i Valdemarsvik i Östergötland. De var fattiga men stödjande.

Mina föräldrar Sixten och Maria var fantastiska. Jag växte upp i en pingstförsamling med söndagsskola och väckelsemöten, där det var mycket musik. Mina föräldrar köpte också ett piano och tvingade mig och syrran att spela. Då kändes det som ett jättekrav, men det ledde till den karriär jag har nu.

Under ett halvårs jobb på Långbro mentalsjukhus spelade han piano för de intagna. En kille i samma ålder som också jobbade där tillfälligt, frågade om han ville vara med i deras band. I replokalen träffade han Lasse Lindbom.

Under några år var Hasse Breitholtz studiomusiker åt dåtidens stora artister, som Ulf Lundell, Ola Magnell, Lalla Hanson, Björn Skifs och Harpo.

Han spelade hitlåtar som Movie star och Snön faller .

När bandet Landslaget lades ner sade han till EMI:s vd Rolf Nygren att han vill ha ett riktigt jobb. Ett år senare blev han produktchef.

Till slut var han vd för BMG UK och Irland. Han har jobbat med flera av världens största artister och slöt det första internationella avtalet för Idol .

Det är den bästa affär jag gjort i mitt liv. I all framtid får BMG UK betalt för alla Idolskivor som säljs i världen, oavsett om de är inblandade eller inte.

I England rapporterade Idols skapare Simon Cowell direkt till Breitholtz. Under deras första möte sade han: You know, I am only in this for the money.

När vi släppte singeln med Will Young efter han vunnit, ringde min försäljningschef halv åtta måndag morgon. Han sade att om vi extrapolerade det WH Smith sålt första halvtimmen för hela veckan och branschen, skulle vi sälja en miljon singlar! För att komma etta i England krävdes då cirka 200 000 singlar på en vecka för att vara säkra. Vi hade pressat 600 000 singlar. Snabbt beslöt jag att vi skulle pressa lika många till.

Vi sålde 1,2 miljoner singlar! Vi fick tillbaka hela investeringen på Idol på en singel första veckan!
Hasse Breitholtz beskriver sig som en mjuk chef.

I dag pratas om management by walking around . Jag vill gå längre. Jag utövar management by medmänsklighet . För att jobba med mig ska man vara lite synsk och förstå vad jag menar, trots att jag inte pekar med hela armen.

Många vittnar dock om att han är en stenhård förhandlare, som däremot sägs ha stort tålamod med kreativa personer.

Jag vill inte säga att jag är en hård förhandlare, för jag är ingen hård människa. Men jag älskar att förhandla. Jag är lojal mot min arbetsgivare när jag får till bra avtal. Att jag har stort tålamod med kreativa människor stämmer dock, utan dem skulle vi andra inte ha  något att sälja.

Jag har anställt tre fyra människor som misslyckats, misslyckats igen och misslyckats en tredje gång. Till slut har de hittat rätt.

Han nämner Per Lindholm på BMG som typexempel. Produktchef på Island, med ansvar för U2 innan han anlitades för att dra i gång RCA-etiketten i Sverige.

Jag gav honom två år att skapa något varaktigt. Ett år och 364 dagar senare signade han Kent.
Anders Knave, programchef på TV 3, fick stryk i medierna för att han inte köpte in rätt program. Hans Breitholtz fick ofta frågan när Knave skulle få sparken, men försvarade honom alltid.

Det visade sig vara rätt. Sedan dess har han hittat program efter program blivit succéer, i höst Sjukhuset och Ensam Mamma Söker.

Hasse Breitholtz
företrädare som vd för BMG i England och Irland hade skrämt upp personalen. Ville han veta vilken låt som låg tvåa i Oxford skulle de kunna svaret utantill, annars kunde de få sparken.
Så kom en svensk snubbe och klappade dem på axeln för att de kunde det, vilket gjorde att de fortsatte lära sig detaljer. Och det var bra för mig, för jag har aldrig varit bra på detaljer.

Han säger att hans dörr alltid står öppen, men det är förknippat med krav.

När mina anställda kommer in med en fråga måste de ha med sig tre svar. Gemensamt kommer vi fram till vilket som är bäst. Eftersom jag gör småfel hela tiden får mina anställda också göra fel. Min filosofi är att det är bättre att göra något än att inte göra något alls och undvika misstag.

Sista året som vd på BMG bad han personalen att ta reda på vilket engelskt bolag som under ett år sammanlagt legat etta flest veckor på singellistan.

Det visade sig vara EMI, med totalt 20 veckor för många år sedan.

Jag sade då att vårt mål var att ligga etta 26 veckor. Alla tittade på mig, skakade på huvudet och tänkte att svensken har blivit knäpp. (Skrattar.) Vi misslyckades så klart. Vi klarade bara 23 veckor.

Tyska Bertelsmann och svenska Stenbeck­sfären är totalt olika.

Pelle Törnberg frågade i många år om jag skulle börja på MTG. Jag sade alltid nej, för utifrån kändes inte Stenbecksfärens kultur rätt för mig. De var bra på att behålla företag, hur de än gick. Däremot inte duktiga på att behålla folk. Nu har det förändrats dramatiskt. Om det beror på Cristina vet jag inte.

MTG har enligt honom blivit duktigare på att värdera företag efter hur de går. Fungerar de inte säljs de eller läggs ner.

De har också blivit duktigare på att lyfta fram udda och oliktänkande personer. MTG har också mognat som bolag. Mia Brunells visioner genomsyrar alltmer koncernen och vi har även en visionär ledare i Hans Holger Albrecht.

Om det finns en särskild Stenbeckkultur är något han funderar länge över. Till slut kommer han fram att det i alla fall finns en myt.

Vi har funnits i 20 år och är inga snorungar längre. Tugget om att vi är uppstickare kan man slopa. Sant är däremot det här med kostnadseffektivitet. Vi är också snabba på att ta stora beslut. Tillståndet att sända TV 6 fick vi i februari förra året. I maj sände vi. Jag kan inte se något annat bolag som kan dra i gång en ny kanal på tio veckor!

Jämfört med Bertelsmann är Stenbeck­sfären plattare som organisation.

På Bertelsmann var hierarkin total. Ringde USA ställde sig alla i givakt. När jag som vd i England ringde till Belgien eller Australien eller Sverige ställde sig alla i givakt. Alla utom de i USA.
Inom BMG var du heller aldrig större än din senaste affär.

Precis som tv-branschen står musikindustrin inför en omvälvning. Kanske ännu allvarligare. Många bolag riskerar att gå omkull.

Den svenska skivindustrin har tappat mer än halva omsättningen. De har på några år tvingats säga upp varannan anställd.

Skivindustrin har sig själv att skylla, men det är inte obegripligt att det blev så. Skivindustrin har länge utsatts för pirater. Först stora cd-presserier i Ryssland. Sedan skivbolag i Kanada där man slapp betala europeisk copyright. Och så billiga kopior från Thailand och Kina.
Och nu internet, där musiken kan mångfaldigas i obegränsade upplagor.

När Breitholtz jobbade
i England ville de skapa legala möjligheter att köpa nedladdad musik. Varje gång sade en hög advokat på bolaget nej.

Bolagens advokater enades kring detta i­ stället för att se möjligheterna. Jag drog ­parallellen mellan hur när 82 personer var på väg till Åhléns för att köpa en singel, så var ett par miljoner svenskar online många på musiksajter.

Sju kronor var skivbolagets del är av de 19 kronor en singel kostade. Vi kunde istället ha sålt en låt på nätet för fem eller tio spänn.

Apple sålde tidigt låtar för nedladdning, bara med syftet att sälja fler Ipod. Nu säljer Apple mer musik i USA än de två största grammofonkedjorna ihop.

Skivbranschen gjorde ett fatalt misstag när de gav Apple en bättre deal än någon annan, trots att musiken bara användes som lockbete för hårdvaran.

Apples AAA-skydd gör att musiken inte kan spelas på andra spelare. Därför fick de köpa musiken billigt. Det gjorde konsumenterna ännu argare.

Hasse Breitholtz hävdar att fem sex advokater i New York är ansvariga för att skivbolagen tappat inte en utan redan två generationer potentiella kunder.

De har lärt sig att allt på nätet är gratis. Att gå tillbaka är omöjligt , säger han och använder sitt favorituttryck: You can t unscramble scrambled eggs .

Visst skulle piratkopiering ha funnits ändå, men inte 98 procent som nu. Betalade bara en tredjedel så skulle skivbranschen ännu ha levt i högsta välmåga.

 Han varnar för att tv-branschen står inför samma strid de närmaste åren.

Med allt snabbare bredbandsuppkopplingar börjar filmer och serier nu att kopieras. Prison Break på TV 3 är den mest nedladdade amerikanska tv-serien. Andra köper serier på dvd och ser dem ett antal månader senare.

Därför blir sporträttigheter nu allt dyrare. Sport vill man se live.

Hur kul är det att se VM-finalen i fotboll dagen efter?

Samma sak gäller Melodifestivalen, valvakan, nyheter och väder.

Serier och filmer går däremot att time­shifta.

Timeshifta innebär att se något vid en annan tidpunkt. Ofta via digitalboxar med hårddiskar. En anledning är att kunna snabbspola förbi reklamen.

I en undersökning valde dock bara tio procent att timeshifta för att undvika reklam. De flesta gjorde det för att de inte hade tid att titta just då. När timeshifting börjar mätas kommer vi att kunna ta mer betalt av annonsörerna.

Irriterande för många kunder i dag är att bara Boxer erbjuder både TV 3 och Femman. Något både Viasat och Canal Digital förlorar pengar på.

Konsumenterna kommer i kläm. Dessutom ger vi Boxer möjlighet att ta marknadsandelar på vår bekostnad. Vi måste lösa det snarast!


Hasse BreitholtZ nätverk

Bästa vännerna
EMA Telstars starke man Thomas Johansson är viktig, yrkesmässigt men ännu mer privat. De är grannar på Lidingö och lagar mat ihop. Han är en fantastisk kock och jag står för råvarorna. Och så säger han vad jag ska köpa för vin. Vi är båda födda med wettextrasor i handen och sjukligt måna om att det ska vara rent. Ninna Ekbom är en god vän från reklambyråbranschen som han analyserar privata problem och affärsfrågor med. De har en filmklubb ihop. Daniel Breitholtz i Idoljuryn på TV 4 är inte bara Hasses son och bäste polare utan bollplank inom musik och hockey. Eva Swartz är viktig. De lärde känna varandra när hon var på TV4 och Hasse just börjat på MTG och de satt i filmförhandlingar på kulturdeparte­mentet. Hon är rolig, snabbtänkt, har många kloka åsikter och bör bli Sveriges nästa kulturminister.

MTG-gänget
Pelle Törnberg är nära bekant sedan många år och var den som lockade honom till MTG. Mia Brunell, vd för Kinnevik, kallar han en av de klokaste människor han mött, men med hårda nypor . Cristina Stenbeck är imponerande och fantastisk . De träffas dock mest på styrelsemöten. Lars-Johan Jarnheimer, vd på Tele 2, bor också på Lidingö, men är mest en spontan kontakt vars humor han uppskattar mycket. Björn Rosengren, tidigare socialdemokratisk näringsminister, finns i sfären. De pratas vid ibland. Birgitta Stål, vd på TV 8, som han anställt, är också en samtalspartner.

Musikerna
Efter att ha varit vd för BMG UK hade han bolaget Icing med Max Martin, Tom Talomaa och Pia Söderhorn, som var ekonomichef på BMG och har lärt Hasse det lilla han kan om ekonomi. Hon är ovärderlig. Ofta får hon frågor om allt möjligt och omöjligt och ger alltid ger bra råd. Jörgen Elofsson, känd låtskrivare till Britney Spears, Westlife, Kelly Clarkson och andra världsstjärnor, jobbade han med på Icing och han och hans fru Kicki är goda vänner. Ola Håkansson, vd för Stockholm Records och tidigare sångare i bl a Secret Service med hiten Oh Susie , och Marie Ledin, en av hans bättre vänner, är två personer han gärna ber om råd. När Hasse startade BMG Sverige 1998 var det första han gjorde att köpa Marie och Tomas Ledins bolag Record Station.

Samtalspartnerna
Peter Possne på Sonet Film tar han regelbundna promenader med. Lina Rönning, marknadschef på tidskriften Amelia, är en bra samtalspartner. Calle Jansson på Modern Studios har haft Hasse Breitholtz som mentor, men ger i dag också goda råd tillbaka. Björn Lindborg blev vd på BMG efter att Hasse flyttade till London. De tillbringar en del tid ihop. Sedan tiden i Landslaget håller han kontakten med Lasse Lindbom och Bengt Palmers, båda framgångsrika producenter. Han har tät kontakt med flera mäktiga engelsmän och amerikaner i musikbranschen, som Robbie Williams manager David Enthoven och Dixie Chicks manager Simon Renshaw.

Sportdårarna
För att vara vd i näringslivet ger Hasse ordet sportdåre en ny innebörd. Han sitter i Djurgården Hockeys styrelse, ser varje hemmamatch, åker ofta i spelarbussen till bortamatcher och spenderar tid i spelarnas omklädningsrum. och har tät kontakt med hela styrelsen. Förutom Thomas Johnsson finns här Ericssons vd Carl-Henric Svanberg samt Mats Larsson på Södermarks Advokatbyrå och klubbchefen Tommy Engström. Här sitter även Connex förre vd Pelle Svensson, byggherren Karel Lehiste, före detta spelarna Kalle Lilja och Ola Josefsson samt Pelle Bergström, överledare för Tre Kronor bland annat när de tog VM-guld i Moskva 1957. Robert Andrén på Nordic Capital är en annan kontakt han fått via hockeyn. De lärde känna varandra när Falcon sponsrade Djurgården.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST