Tuff start

Tuff start

Så ska Husqvarnas vd hålla ställningarna.

BENGT ÅKE ANDERSSON

Född: 1944 i Blekinge.

Bor: Husqvarna.

Karriär: Anställdes på Electrolux 1973, chef för Facit-Addo 1976, ledande befattningar i Electrolux utomhusprodukter 1979 1991, vd i Husqvarna 1991 2003, chef utomhusprodukter och vice vd i Electrolux 2002 2006, vd och koncernchef i Husqvarna 2006 .

Övriga uppdrag: Styrelseordförande i Jönköpings universitet, styrelseledamot i börsnoterade husvagnstillverkaren Kabe.

Fritid: Golf. På Electrolux var det lite så ett tag att man fick absolut inte vara singelhandikappad. Men jag gjorde en deal med Anders Scharp och Leif Johansson när jag hade kommit ner i sju, tror jag. Om vi gör en miljard i vinst är det väl okej ändå sa jag. Det hade vi aldrig varit i närheten av, men vi gjorde det året efter så därmed var den frågan överstökad.

Dolda talanger: Mycket tävlingsinriktad. Tävlade som junior i de blågula färgerna
i spjutkastning. Har spöat Ricky Bruch i armbrytning.

Än i dag vilar det mycket av bruksanda över Huskvarna, trots att orten nästan ligger sammanväxt med det frireligiöst småakademiska Jönköping vid Vätterns södra strand. Det känns lite som Skansen att vandra den branta backen upp genom Husqvarnas fabriksområde, aningen musealt men ändå med en industriell puls i behåll.

Här har tillverkats det mesta genom århundradena sedan bolaget grundades år 1689. Vapen, cyklar, symaskiner, motorcyklar, gräsklippare, köttkvarnar, ja så gott som allt i mekanisk väg. Numera har man kommit lite längre i produktfokuseringen och Husqvarna nöjer sig med att vara världsledande inom motorsågar och gräsklippare. En position som till stora delar är vd Bengt Anderssons verk.

Och för tre månader
sedan, den 13 juni i år, tog han gamla Husqvarna till börsen, den största börsintroduktionen sedan Telia för sex år sedan. Ett drag som inte bara synnerligen väl kom att kröna en lång vd-karriär utan också förärade honom utnämningen Årets Huskvarnabo härom veckan.

Det var en festlig
ceremoni och jag fick ta emot ett fint diplom i ösregnet nere på Esplanaden , berättar han inte utan stolthet och med ett leende som allt som oftast gränsar till småskratt. Men börsentrén var illa tajmad. Det var i svallvågorna efter vårens stora börsturbulens och samma dag som Stockholmsbörsen rasade med över 3 procent.

Det var många som tyckte det var förfärligt. Men jag hade aldrig den utgångspunkten att nu måste vi maxa upp direkt. För oss blir startpunkten lite vad den blir och ska man vara krass så blir resan framöver enklare om du inte startar för högt , fortsätter Bengt Andersson avslappnat tillbakalutad och med det stora mått av självsäkerhet som han ändå kan kosta på sig.

Husqvarnas aktiekurs
står i dag ungefär som vid introduktionen trots att börsen som helhet har repat sig betydligt bättre än så sedan dess. En av de främsta anledningarna är den vikande amerikanska marknaden som svarar för nästan 60 procent av bolagets försäljning.

Men han är ändå
tillfreds med Husqvarnas geografiska mix. Vi är faktiskt ganska väl representerade geografiskt om du tittar på våra marknadsandelar. Inom våra produktkategorier finns 90 procent av marknaden i Europa och USA. Och vi har liknande marknadsandelar både i Europa och USA. Så det är inte det att det är obalans, utan det faktum att vi är stora i USA speglar bara att det är där marknaden finns.

Men för byggsektorn är däremot Asien den stora tillväxtmarknaden. Så det tittar vi naturligtvis lite extra på. Däremot räknar jag inte med att gräsmattorna blir någon stor grej där borta.
Och han vet säkert bäst. Bengt Andersson ÄR Husqvarna.
 
Karriären började på Facit i Svängsta, också det inom Electroluxkoncernen på den tiden, och han blev redan som 32-åring chef för Addo i Malmö, som gjorde räknemaskiner.

Det var ett riktigt krisföretag, över 1 000 anställda. Jag kom dit som gröngöling, en långhårig spoling som skulle ta hand om den gamla koncernen.

Men han bantade snabbt ner Addo till hälften, fick genast ögonen på sig och rekryterades till Husqvarna som teknisk direktör och senare ansvarig för USA-verksamheten under dess huvudsakliga uppbyggnad under 1980-talet.

Men Husqvarna är också till stora delar Hans Werthéns verk. Han var väldigt involverad till en början och den som genomförde en hel del av förvärven , inflikar Bengt Andersson.

Han var ju så oerhört tekniskt intresserad och ringde ofta trots att han då var koncernchef i Electrolux, styrelseordförande i Ericsson och allt vad han var. Han kunde ringa och nyfiket prata i timmar om någon tändsystemsutveckling. Han var fantastisk.

Bengt Andersson har också varit den duktige i Electroluxkoncernen. Hans Husqvarna var den lysande stjärnan och kassakon som stod för 30 procent av omsättningen och hela 45 procent av vinsten.

Ja, vi har ju haft perioder med riktigt bra utveckling under lång tid och det har ibland sammanfallit med att Electrolux totalt har gått så här , förklarar han och gör en yvig gest med handen rakt ner i golvet.

Han kommer fortfarande ihåg när Veckans Affärers forna systertidning Månadens Affärer profilerade Husqvarna i en artikelserie kallad Succéer och Missar.

Det var en rubrik typ Elux strategi lyckades men i fel företag . Det var väldigt utmanande i koncernen. Jag fick gå omkring och snacka ner det där en hel del.

Bengt Andersson lyckades nämligen på tre fyra år med det som Electrolux hade kämpat med i årtionden nu och fortfarande inte rott i hamn, att efter en febril förvärvsaktivitet rationalisera och koncentrera produktionen till några få produktionsanläggningar.

Våra produkter är väldigt globala. Det har gjort att vi snabbt har kommit till en global fabrik för i princip varje produkt. Det är ju dit man vill komma.

Under 1980-talet köptes hela sju motorsågsföretag men all produktion koncentrerades snabbt till Husqvarna.

Förvärvsresan började 1979 och vi var väl färdigstrukturerade 1983 , berättar Bengt Andersson men erkänner också att hanhar  haft det lite enklare än herrar Scharp, Johansson, Treschow och Stråberg.

Det är inte lika lätt
om man köper ett antal vitvaruföretag och får 20 fabriker som gör spisar. Då har man en jätteuppgift att strukturera, och det går inte heller att omstrukturera lika långt. Själv säger han sig vara nöjd med den nuvarande koncernstrukturen med konsument- respektive professionella produkter med fokus på gräsklippare och motorsågar samt diamantverktyg.

Jag ser möjligheter inom alla områden i koncernens nuvarande portfölj med verksamheter. Det kommer att bli en översyn men alla tjänar pengar och alla har en positiv potential.
Någon ytterligare renodling ser han inte framför sig.

Det är inget som diskuteras i dag i alla fall. Det kan finnas någon mindre del någonstans som vi kanske kan tänka oss att släppa. Men inget sett till den stora portföljen.
Han kan till och med försvara de för en utomstående betraktare lite aparta diamantverktygens plats i koncernen.

Teknologiskt är det naturligtvis en annan process. Men på kundsidan finns det en överlappning. Byggsidan med diamantverktygen är väldigt starka mot uthyrningsföretagen och där är Husqvarna också på väg in och där ser vi mer och mer synergier.

Han utesluter inte heller ett helt nytt ben i koncernen.
Vi talar ju om att växa genom att komplettera på produktsidan i olika nischer. Vi täcker nu in utomhusprodukter och det finns områden inom detta där vi inte finns alls. Bevattning är ett sådant.

Han nämner tyska Gardena som riskkapitalbolaget Industri Kapital nu har suttit på i fyra år och som därmed börjar vara moget för utförsäljning. Bengt Andersson erkänner att Husqvarna snart måste ta ställning till intresset för det tyska bolaget.

Golfbaneutrustningar är ett annat område där det finns ett antal stora spelare och där vi inte alls finns i dag , säger Bengt Andersson som själv har ett brinnande golfintresse.

Husqvarna har som mål att växa 5 procent organiskt, betydligt mer än marknadens 2 3 procent. En stöddig målsättning även om historien talar för bolaget.

Våra två främsta drivkrafter är produktutveckling och en expansion av produktsortimentet. Vi har också byggt upp en säljorganisation som har haft kraften att skapa en breddad och ökad distribution.
Vi har i dag 20 000 mestadels mindre återförsäljare världen över och kan vi öka det antalet med 3 4 procent om året så är det nästan ett rakt samband mellan antalet butiker och omsättningen.

De senaste tio åren har Bengt Andersson också förvärvat sig till 2 3 procents tillväxt.
De senaste åren har det begränsats till det men på 1980-talet var det tvärtom, då växte vi enormt via förvärv. Jag skulle bli besviken om vi inte skulle klara 2 3 procents förvärvstillväxt framöver. Vi har utrymme att växa betydligt mer än så utan att behöva fråga aktieägarna om mer pengar.

Och han vill köpa bolag inom såväl det professionella området som konsumentområdet. Inom motorsågar har dock bolaget nått vägs ände när det gäller förvärv och omstrukturering av marknaden där Husqvarna tillsammans med tyska jämnstarka Stihl helt dominerar den professionella marknaden. På konsumentsidan är dock tandempartnern en kinesisk tillverkare, TTI som har förvärvat ett amerikanskt varumärke vilket kan innebära att klimatet hårdnar ordentligt.

De har ju funnits ett tag så det är ingen ny situation att vi fått en sådan konkurrent , hävdar dock Bengt Andersson.

Inte heller inom
produktgrupperna gräsklippare och traktorer ser Husqvarnachefen några större möjligheter till förvärv.

Det handlar nu som sagt mer om att bredda produktportföljen. Något problem med förvärvsutrymme har han inte i det finansiellt starka bolaget. Vi har räknat baklänges och kommit fram till att de närmaste åren kan vi förvärva oss till en tillväxt motsvarande 5 procent om året utan att behöva fråga om mer pengar. Ett femmiljardersföretag skulle vi kunna köpa utan problem.

Och i skrivbordslådan har han sin önskelista.

Om vi talar om objekt som skulle passa oss och ge synergier så finns det en fyra fem större objekt som skulle vara logiska förvärv.

Det har också
surrat mycket av uppköpsrykten kring såväl Electrolux som Husqvarna den senaste tiden. Bolagen har utpekats som potentiella mål för riskkapitalfonder à la Christer Gardells Cevian, men också i form av Gambroliknande utköpscase för huvud­ägaren Wallenberg att helt inlemma i familjen.

Så fort det blev känt att det skulle bli en avknoppning från Electrolux var det många private equitybolag som hörde av sig och var nyfikna , berättar Bengt Andersson.

En eventuell köpare
som är intresserad av Husqvarna, eller Electrolux för den delen, riskerar dock att åka på en skattesmäll på 500 miljoner dollar eftersom den skatt som omstruktureringen och utdelningen av Husqvarna till aktieägarna innebar då faller ut.

Men huvudägaren Investor verkar ingalunda vilja släppa greppet om bolaget, tvärtom. Sedan introduktionen har Wallenbergarnas maktbolag ökat sin ägarandel i bolaget från 7,7 till 10,7 procent av kapitalet. De har också försett Bengt Andersson med en imponerande styrelse med tunga vd-namn som Autolivs Lars Westerberg, Investors Börje Ekholm, SKF:s Tom Johnstone och Aholds Anders Moberg.

Så ägarsituationen
är ingenting som oroar Bengt Andersson. Ett av hans få orosmoment här i världen är vädret. Husqvarna är extremt väderberoende för att vara ett globalt industriföretag och väderleksrapporterna på bägge sidor Atlanten följs lika ingående som börskursen framöver. Bengt Andersson har sin vädermässigt idealiska säsong klar för sig för att gräsklipparförsäljningen ska skjuta i höjden.

Tidig vår, varmt och skönt redan i mars. Regn i april, maj och juni. Och så en blandning av regn och värme resten av sommaren. Men inte sådana här regnperioder vi har haft nu de senaste veckorna. Fasen, jag har försökt klippa gräset nu i två veckor men det är ju hela tiden för blött.

Och dessförinnan var det extremt varmt och torrt vilket fick mången grön gräsmatta att stanna i växten och förvandlas till brun. Vädereffekten var sålunda betydande under andra kvartalet i år. Något som också kan komma att smitta av sig på utvecklingen för resten av året. Vädret får ju inte lika tung effekt eftersom den mesta försäljningen till kund sker under det andra kvartalet. Men torrt väder i andra kvartalet får ju effekt på oss i tredje kvartalet eftersom återförsäljarlagren blir för stora och de får vara nöjda om de kan sälja ut det som är kvar och då kan det bli helt tvärstopp för oss.

En oro som också börjar komma krypande innanför skinnet på Husqvarnas vd är den snart allestädes närvarande lågkostnadskonkurrensen. Husqvarna kände av en ökad prispress på konsumentprodukter i Europa under det andra kvartalet. Framför allt från kinesiska tillverkare.
Det är en successiv utveckling som vi känt av ett tag. Men man kan nog säga att det har varit en något tuffare prispress i år.

Produktion i lågkostnadsländer har så här långt inte varit något för Husqvarna. Samtliga tio större fabriker i koncernen ligger i Europa och USA.
Vi har inte flyttat mycket produktion. Men det har inte branschen i övrigt gjort heller. Vi kommer naturligtvis att följa med i det där. På komponentsidan tror jag redan att vi är ganska väl framme.

Men han ser samtidigt svårigheter som talar emot utflyttning av större delar av produktionen. Om vi tar gräsklippare och traktorer för den amerikanska marknaden så har vi enorma flöden och måste reagera väldigt mycket i säsong. Vi kan inte fysiskt lagerhålla de volymerna i flera månader utan måste producera i takt med försäljningen. Därför tror jag att en over seas-lösning är väldigt svår att hantera.

 Medan Husqvarna med stor framgång har strukturerat om produktionen efter alla förvärv har de allra flesta varumärkena behållits. Gamla mamman Electrolux kämpar med att reducera såväl fabriker som varumärken. Men Bengt Andersson är rädd om sin stora bukett.
Vi har inte fler varumärken än vad vi behöver.

Vi sitter just nu i diskussioner där vi helt klart skulle velat ha ytterligare något varumärke, för i USA vill återförsäljarna gärna ha ett eget varumärke som de exklusivt kan marknadsföra. Ska man då jobba med alla återförsäljare vill alla ha sitt eget varumärke och vi skulle behöva en större portfölj.

Husqvarnavarumärket lever
också kvar utanför koncernen som på riskkapitalägda symaskiner och italienska motorcyklar. Den sista motorcykeln tillverkades i Husqvarna 1987. Bengt Andersson hade blivit vd också för motorcyklarna efter Leif Johansson och blev den som sålde ut dem till italienska Agusta, tidigare Cagiva. Något som gav upphov till ett ramaskri i bygden. Då var jag aldrig aktuell som Årets Huskvarnabo, det var helt klart. Lokaltidningen hade ett stort svart kors på förstasidan.

Bengt Anderssons nätverk

Efter att ha tillbringat i princip hela sitt yrkesverksamma liv inom Electrolux är relationerna goda  till hela det ledningsgarnityr som  passerat revy genom åren. Framför allt Anders Scharp som har varit hans främsta mentor. Finansmannen Rune Andersson spelade han pingis med i Blekinge redan som ung, Ericssonordföranden Michael Treschow, Volvochefen Leif Johansson, förre Swedish Match-chefen Lennart Sundén, numera vd i EQT-ägda badrumsföretaget Sanitec samt nuvarande Lux-vd:n Hans Stråberg.

Tungviktarna

Med den imponerande tunga styrelsen i Husqvarna har han också knutit band med några av Industrisveriges viktigaste namn som Investors vd Börje Ekholm, SKF-chefen Tom Johnstone, Autolivs vd Lars Westerberg samt holländska detaljhandelsjätten Royal Aholds vd Anders Moberg.

Amerikanerna
Annars har han fortfarande mer av sitt nätverk på andra sidan Atlanten efter åren som USA-ansvarig och med tanke på koncernens stora beroende av den amerikanska marknaden.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.