Anmäl dig här>>

Nudging – påverka beslutsprocesser med beteendevetenskapliga verktyg – FULLBOKAT!

Nudging handlar om att påverka människors beteende genom att arrangera en valsituation. Metoden får allt mer uppmärksamhet av organisationer som vill bli bättre på att styra beslutsprocesser utan att vara tvingande. Företag som Amazon, Google och Spotify använder nudging för att förbättra kundernas användarupplevelser och skapa mer effektiva organisationer. Denna heldagsutbildning ger dig de beteendevetenskapliga grunderna och konkreta verktyg för att du själv ska kunna börja arbeta med nudging. 

Tycker du att beteendet hos dina medarbetare och kunder stundtals är irrationellt och svårt att förutse? Du är inte ensam. Ekonomisk och beteendevetenskaplig forskning har på senare år tydligt visat att vi människor i svåra beslut påverkas av irrelevanta faktorer så som hur olika alternativ framställs eller vad personer i vår omgivning väljer. Dessa insikter ligger till grund för ett allt mer uppmärksammat begrepp inom beteendeekonomin som kallas nudging.  

Nudging är en metod där insikter från beteendeekonomi och socialpsykologi tillämpas för att skapa beteendeförändring, genom små ändringar i miljön där beslut fattas. Det kan exempelvis handla om att få kunder att stanna upp och tänka igenom annars rutinmässiga val, eller olika sätt att presentera information för att uppnå större beteendeförändring i olika sammanhang.

Nudging har också visat sig effektivt för att bygga starka organisationer genom bland annat bättre projektplanering, tydligare rekrytering och mer effektiv resursanvändning.

I den här utbildningen kommer du att lära dig identifiera de underliggande faktorer som påverkar hur vi människor fattar beslut, samt hur du kan använda dessa insikter för att skapa beteendeförändring i din organisation. 

Delar av kursen kommer att hållas på engelska. Kursledarna är engelskspråkiga men förstår svenska mycket väl.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
– Beteendevetenskapens grunder och centrala begrepp
– Kognitiva barriärer som påverkar beslutfattande
– Begreppet nudging och varför det är så effektivt för att skapa beteendeförändring
– Verktyg och metoder för att själv kunna arbeta med nudging i din organisation
– Hur du designar valmiljöer som leder till önskat beteende
– Hur du kan tillämpa nudging i din kommunikation med medarbetare och kunder
– En process för att identifiera rätt ”nudge” för just din utmaning i din organisation
– Hur du testar/utvärderar om en nudge fungerar eller ej

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
– Chefer och ledare
– Marknadsförare och kommunikatörer
– Affärsutvecklare
– HR
– Styrelsemedlemmar

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
– Förstå de beteendevetenskapliga orsakerna till varför rätt information, attityd och incitament inte alltid leder till önskat beteende
– Kunna upptäcka de vanligaste beteendebarriärerna
– Få med dig en verktygslåda med olika nudges som kan anpassas efter dina behov
– Kunna testa och utvärdera effekten av dina insatser

PROGRAM 

09.00 Välkomna och introduktion

09.15 Introduktion till beteendeekonomi
Kursens första del ger dig som deltagare en grundläggande förståelse för hur beteendeekonomiska insikter kan bidra till bättre beslutsfattande.

10.15 PAUS

10:30 Beteendebarriärer
I del två går vi igenom typiska kognitiva barriärer som hindrar människor från att göra vad som är bäst för dem. Vi diskuterar även hur kognitiva barriärer påverkar vårt beslutsfattande i vardagliga situationer.

12.00 LUNCH

13.00 Nudging och hur det kan användas för att styra beteende
I del tre får du en konkret bild om hur nudging kan komplettera traditionella styrmedel för att styra beteende. Vi berör olika typer av nudges och ger exempel som är särskilt intressanta i organisationella sammanhang.    

15.00 PAUS

15.15 Hitta rätt nudge
Del fyra introducerar dig till en enkel process för att testa och identifiera de mest effektiva beteendeinsatserna för att tackla dina utmaningar och skapa beteendeförändring hos dina medarbetare och kunder. 

16.30 Diskussion
Vi sammanfattar och reflekterar över dagen som har gått, samt lämnar rum för frågor.

16.45 – 17.00 Avslutning


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  3. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning
  4. Nya uppgifter: Uber vill köpa svenskens taxi-app – för uppemot 22 miljarder
  5. Hennes uppdrag: Få fart på det gamla postorderföretaget – nu ökar de med 2 miljoner i veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  3. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”
  4. Supertalangen vill ge tillbaka till samhället – nu ska hon hjälpa andra unga kvinnor ta kontroll över sina öden
  5. Galen prislapp och ännu större skärm – här är Apples nya lurar

För dig som prenumerant