Vinnare av Svenska Innovationspriset och Innovationspriset Student 2013

Kalle Kodare och ABB 2013 års vinnare av Innovationspriset.

"För ett unikt och efterlängtat genombrott på energiområdet som bidrar till en mer hållbar värld."

Så löd vinnarmotiveringen från en enig jury när Svenska Innovationspriset 2013 idag delades ut till ABB i samband med Veckans Affärers seminarium Framtidsdagen på Grand Hôtel i Stockholm.

Checken med prissumman på 100 000 kronor mottogs av Mikael Dahlgren, chef för elkraft på ABB:s forskningscenter i Västerås. ABB har beslutat att skänka pengarna till den ideella föreningen Mattecentrum.

Den fullständiga motiveringen från juryn löd:

"Den kallas för lösningen på ett hundraårigt pussel. Med detta jättesprång i utvecklingen av strömöverföring kan bolaget bidra till såväl samhällsnytta, inte minst i Västerås och Ludvika där tekniken är utvecklad, som övergången till förnyelsebara energikällor och en mer hållbar värld. Genombrottet med den ultrasnabba brytaren för högspänd likström, en så kallad "hybrid hvdc breaker", ger inte bara bolaget en stark position inom det växande segmentet för havsbaserad vindkraft utan försvarar dess position som global ledare på kraftområdet samtidigt som den visar på en enastående förmåga att få fram banbrytande innovationer."

I studentkategorin gick Innovationspriset 2013 till Kalle Kodare med följande motivering:

"Kalle älskar att leka i sitt rum med sina HTML-taggar. Han försöker att bygga ett hus med dem, men hans föräldrar förbjuder honom att göra det för det blir alltid så stökigt när han leker med dem."

Utdraget är hämtat ur en e-bok som på ett innovativt sätt tar barn till den tekniska värld som i allt högre utsträckning omger oss. På ett nytt och pedagogiskt sätt kan barn genom boken få ett första möte med programmering och kodning, ett område som annars mest förstås av nördiga mattesnillen. När boken släpptes i somras blev den snabbt uppmärksammad i internationell affärspress och nu är innovatörerna, alla studenter på Hyper Island, en skola med inriktning på digitala och interaktiva media, på väg att öka tillgängligheten ytterligare.

Lovisa Levin, Sanna Nilsson, Kalle Kodares grundare, tog stolt emot prissumman på 100 000 kronor .

Om priset:

För sjunde året i rad har Veckans Affärer och ÅF glädjen att dela ut Svenska Innovationspriset för att uppmärksamma svenska innovationer som nått ett kommersiellt genomslag. Även VINNOVA är en partner i priset.

För fyra år sedan instiftades även Innovationspriset Student för att uppmärksamma en person, grupp eller företag som skapat en innovativ tjänst eller produkt under sin utbildning på universitet eller högskola.

Juryn har i år bestått av Lena Treschow Torell, ordförande för Chalmers Tekniska Högskola samt styrelsemedlem i ett antal bolag, Jonas Wiström, vd ÅF, Anders Snell, Åforsk, Hans Otterling, partner på Northzone, Staffan Helgesson, grundare och partner Creandum, Charlotte Brogren, generaldirektör VINNOVA och Jill Bederoff, reporter Veckans Affärer.

Tidigare vinnare av Svenska Innovationspriset är Tobii Technology (2012), Rebtel (2011), Spotify (2010), SKF (2009), Melker Andersson Group (2008) och Raysearch Technologies (2007).

Tidigare vinnare av Innovationspriset student är Comparific (2012), Pamoja Cleantech (2011) och Solarcool (2010)

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

1. Visa köpte just in sig i Klarna – det öppnar upp en gigantisk marknad för svenskarna
  2. Möt superföretaget som gått med vinst i 70 år helt utan marknadsföring - "vi har aldrig ringt en kund"