Veckans Affärer har rankat näringslivets mäktigaste kvinnor år 2014

Pressmeddelande med anledning av Veckans Affärers rankning av näringslivets mäktigaste kvinnor år 2014.

Veckans Affärer har rankat näringslivets mäktigaste kvinnor år 2014

För sextonde året i rad lyfter Veckans Affärer fram näringslivets mäktigaste kvinnor genom vår årliga kartläggning. Veckans Affärer har konsekvent under många år bevakat jämställdhet inom näringslivet och skälet är enkelt: vi vill skapa ett mer jämställt näringsliv - därför att ett mer jämställt näringsliv leder till smartare och mer lönsamma affärer.

"Jämställdhet är inte en kvinnofråga, det är en lönsamhets- och ledarskapsfråga. För att skapa maximal utväxling av kompetens och största möjliga lönsamhet i bolag krävs mångfald och jämställdhet. Och genom att varje år lyfta fram näringslivets mäktigaste kvinnor vill vi skapa goda förebilder och inspirationskällor", säger Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer.

I år har Veckans Affärer justerat kriterierna för rankingen för att ge begreppet makt en vidare dimension. Årets kartläggning är indelad i de sex underkategorierna börs-vd, direktör, ägare, styrelseledamot, entreprenör och opinionsbildare. Utöver vinnarna i respektive kategori har vi också utsett en person som är Näringslivets mäktigaste kvinna 2014.

Helena Helmersson är näringslivets mäktigaste kvinna 2014

Hon ansvarar för de mest avgörande framtidsfrågorna i börsens största bolag. Dessutom sitter hon på en makt som sträcker sig långt utanför det svenska näringslivets gränser, en makt att förändra världen till det bättre för många människor i många länder.

H&M är Sveriges största börsbolag med ett börsvärde på 479 miljarder kronor.

Annika Falkengren är näringslivets mäktigaste börs-vd

Ingen annan har som hon gett den svenska näringslivskvinnan ett ansikte. Med sina nio år som vd för en landets mest lönsamma storbanker är hon given etta.

SEB gjorde förra året en vinst på 18 miljarder.

Kristina Bardh är näringslivets mäktigaste entreprenör

Som en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer har drivkraften varit att ta makten över en verksamhet och sitt arbetsliv. Och att skapa en mänskligare äldrevård som tar hänsyn till varje enskild person.

Kosmo – Kropp och Själ med Omtanke AB – startade 1992 och har i dag 1 200 vårdplatser över stora delar av landet.

Sonat Burman-Olsson är näringslivets mäktigaste direktör

Hon sticker inte under stol med att hon gillar ordet makt. Makt ger möjlighet att förändra och det är precis vad hon tänker göra som nytillträdd koncernchef i en av Sveriges största dagligvarukedjor.

Med 20 procent av marknaden är Coop en av de största aktörerna i den svenska dagligvaruhandeln.

Marie Ehrling är näringslivets mäktigaste styrelseproffs

Med många tunga styrelseuppdrag i sitt cv tog hon förra året över ordförandeklubban i den korruptionsanklagade telejätten Teliasonera med ägarnas uppdrag att rensa. I dag har vd och stora delar av ledningen bytts ut och hon har satt sig i respekt.

Marie Ehrling sitter i sex tunga styrelser: Teliasonera, Nordea, Securitas, Oriflame och Axel Johnson.

Antonia Ax:son Johnson är näringslivets mäktigaste ägare

En aktiv storägare är inte rädd för att utnyttja sin makt. Och ända sedan 1989, det vill säga långt innan ordet hållbarhet var ett begrepp, har hon varit drivande i det arbetet.

Axel Johnson-gruppen som grundades av hennes farfarsfar 1873 omsätter i dag 63 miljarder kronor.

Magdalena Andersson är näringslivets mäktigaste opinionsbildare

Hon är en påläst retoriker som gått både Handels och Harvard och förstått vikten av kärnfulla uttalanden och cliffhangers. Skulle det vara val i dag skulle hon ha stora chanser att bli Sveriges nästa finansminister.

Socialdemokraterna hade enligt Sifos februaribarometer 34,9 procent av väljarsympatierna.

Så gjorde vi:

Börs-vd

Samtliga kvinnliga vd:ar på Stockholmsbörsen har rankats efter bolagens börsvärde den 7 februari 2014.

Entreprenörer

Grundare som rankats efter bolagets omsättning, potential och deras eget inflytande i bolaget i dag.

Direktörer

Poäng utifrån företagets omsättning och vidden av det egna ansvarsområdet.

Styrelseproffs

Antal uppdrag i Sveriges 500 största företag med en omsätttning över 200 Mkr, inflytande i dessa bolag och övriga uppdrag.

Ägare

Rankade efter omsättning i bolaget de har en betydande ägarandel i och deras inflytande i bolaget.

Opinionsbildare

Genomslag och antalet omnämnanden i näringslivspress vägt mot potential att förändra och påverka.

För mer information kontakta:

Ulf Skarin, chefredaktör Veckans Affärer

Ulf.skarin@va.se, 0722 - 39 43 88

Lili Assefa, Assefa kommunikation,

lili@assefa.se 070 727 77 43

Anna Jandler, Projektledare Veckans Affärer

Anna.jandler@va.se 070-777 03 94

Nedan finns bilder på vinnaren Helena Helmersson. Fotograf är Elisabeth Olsson Wallin. Mer högupplösta bilder kan skickas på begäran till ovanstående kontakter.

1. Två killar från förorten har byggt ett monster som växer snabbare än Spotify – ”Vi har fått jobba dubbelt så hårt”
  2. Här är Leif GW:s nya jätteinvestering - ”Det här tror jag stenhårt på"
  3. 9 tydliga tecken på att du är underbetald
  4. Hemlige svenske kasinomiljardären talar ut – för första gången