Fotograf: Jonas Ekströmer/TT

Här är klippet som fick YouTube och Disney att dumpa PewDiePie

Antisemitiska skämt en dyr affär för svenske YouTube-stjärnan.

Först ut att avsluta sitt samarbete med Pewdiepie, som svar på hans antisemitiska skämt, var Disney. Efter det ringde Youtube och förklarade att man nu ställer in andra säsongen av "Scare Pewdiepie". Med andra ord en dålig vecka för YouTubes svenska superkändis.

Den 11 januari laddade Pewdiepie upp en video där han reagerar på två män som skrattande håller upp en skylt med texten "Death to all Jews". Det var Pewdiepie som betalade männen för att genomföra "skämtet" genom frilanssidan Fiverr.

Tanken bakom klippet var att visa hur enkelt det är att få vem som helst att göra vad som helst för pengar. Videon har dock tagits bort från Pewdiepies Youtube-kanal efter kritiken. Men som vanligt försvinner inget från internet. Här ligger klippet fortfarande kvar på Youtube. I bakgrunden hör man Pewdiepie säga "I paid for this".


Dagensanalys.se är experter på digital marknadsföring och följer de hetaste trenderna inom området, samt håller dig uppdaterad med det senaste inom sociala medier, mobilt, analys, innovationer och vilka människor som gör skillnad i våra digitala liv.

Besök Dagensanalys.se för att få koll på det senaste i vår digitala vardag.


Vinnare

Profilgruppen AB (B) 102,00 10,87%
Eltel AB 48,70 10,68%
Feelgood Svenska ABShs 4,50 9,22%
BTS Group ABShs -B- 79,00 7,85%
Bufab Holding AB 86,50 5,81%

Förlorare

Ortivus AB (A) 6,90 -14,81%
Catella AB (B) 22,20 -6,33%
Catella AB (A) 24,80 -6,06%
Cellavision AB 127,50 -4,85%
Dedicare AB 118,00 -4,45%

Kalendarium

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR