Hoppa till innehållet

Frågorna som du inte ska svara på under intervjun

Det finns diskussionsämnen som arbetsgivare bör undvika att initiera under anställningsintervjun. Men samtidigt är svårt för arbetssökande att helt och hållet freda sig från irrelevanta frågor, menar fackförbunden. Di har kartlagt vilka lagar och gråzoner som gäller under arbetsintervjuer.

Bild: Colourbox

Som arbetssökande kan det vara svårt att känna till sina rättigheter på anställningsintervjun. De allra flesta strävar troligtvis efter att vara arbetsgivaren till lags genom att svara på samtliga frågor och vara så öppen så möjligt, på gott och ont.

Men det finns faktiskt frågor som enligt diskrimineringslagen inte borde ställas under en intervju. Det handlar om spörsmål kring bland annat kön, sexuell läggning, religionstillhörighet, etnisk bakgrund eller funktionsnedsättningar.

”Man får inte grunda ett anställningsbeslut på dessa omständigheter. Det är en begränsning som finns. Annars har alla privata arbetsgivare fri anställningsrätt och de behöver inte ens välja den som är bäst kvalificerad baserat på meriter”, säger Lise Donovan, chefsjurist på akademikerförbundet TCO.

Inte heller frågor om en pågående eller planerad gravididet får, enligt ett beslut från EU-domstolen, ligga till grund för ett beslut om anställning.  

Därför bör man som arbetsgivare undvika att ställa öppna frågor som kan leda till att överskottsinformation kring det diskrimineringsgrundande kommer upp till ytan, menar Lise Donovan. Det kan handla om att den sökandes sexuella läggning eller religiösa tillhörighet oavsiktligt avslöjas.

”Ett tips till arbetsgivarna är att under samtalet inte röra sig i de häraden som kan vara svåra att freda sig från senare. Risken finns alltid att den arbetssökande sedan kan uppfatta att det var det som låg till grund för beslutet att inte anställa. I slutändan ligger bevisbördan på arbetsgivaren att det inte handlade om diskriminering.”

Men det finns samtidigt en del gråzoner. Akademikerförbundet Saco vittnar om att frågor som handlar om politisk tillhörighet, fackanslutning och personlig hälsa blivit allt mer förekommande. Denna utveckling ogillas av förbundet – även om det enligt lagen är fritt fram för arbetsgivarna att intressera sig för dessa ämnen under intervjun.

”Gränsen mellan privatlivet och arbetslivet har blivit mer flytande. Det handlar framförallt om hälsområdet, där vi ser hur arbetsgivare lägger allt större vikt på hur de anställda sköter sin personliga träning. Det tycker vi inte är okej”, säger Thomas Jartsell, pressansvarig på Saco.

Intresset för den arbetssökandes privatekonomi, exempelvis skulder, och förekomst i belastningsregistret har också växt. Det förfasar den fackliga organisationen LO.

”Förutom när det finns regler som kräver det tycker vi det är fel att arbetsgivaren ber om utdrag från polisen, Försäkringskassan eller Skatteverket. Då hamnar man ju till slut i ett samhälle där bara felfria människor platsar”, säger Sofie Rehnström, jurist på förbundet.

Samtidigt menar de olika fackförbunden att det är svårt att peka på vilka frågor man som arbetssökande ska undvika eller vägra att svara på. 

”Man befinner sig i en utsatt situation på en arbetsintervju. Det är svårt att inte svara på frågor man egentligen tycker är irrelevanta i rädsla över att inte få jobbet. Det är ett maktspel”‚ säger Sofie Rehnström på LO.

TCO:s chefsjurist Lise Donovan tycker att arbetssökande i regel ska vara ärliga. 

”Man ska undvika att ljuga. Det är typiskt sett en väldigt dålig början på en anställning och kan i värsta fall leda till att anställningen hävs”, konstaterar hon.

https://infogr.am/e9d4f599-f53f-4a4a-88aa-ecf23ac1e223

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera