Hoppa till innehållet

Lista: Här är jobben där du tjänar bäst

Vill du bli rik på jobbet? Då ska du satsa på att bli chef inom finansbranschen. Men det finns så klart möjligheter att förhandla upp sin lön oavsett yrke. Här är de hetaste tipsen inför lönesamtalet, och listan på jobben du ska satsa på om du vill ha hög lön.

Bild: TT

Höga chefer inom bank, finans och försäkring tjänar allra bäst i Sverige med en genomsnittlig månadslön på hisnande 123.100 kronor, visar en ny kartläggning från SCB. Att satsa på börsen kan också vara bra ur en yrkesmässig synpunkt, eftersom aktiemäklare är den näst bäst betalda yrkesgruppen med en lön på 77.700 kronor i månaden.

Men det finns givetvis andra vägar till ett fetare lönekuvert. Eva Lindquist är förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, som är Sacos största fackförbund med närmare 150.000 medlemmar. Hon tycker att det är viktigt att som anställd förbereda sig noga inför en eventuell löneförhandling med nedskrivna argument.

”De individuella prestationerna, dina bidrag till verksamheten och förändringar i ansvar ska vara i fokus. Det är viktigt att man hittar konkreta exempel från vardagen som man kan lyfta fram i lönesamtalet. Man kanske har ingått i en projektgrupp och lyckats väldigt bra där”, säger hon.

Det är också viktigt att inför samtalet undersöka marknadslöneläget, alltså hur lönenivåerna ser ut inom samma yrkesgrupp utanför din arbetsplats. Men man ska inte jämföra sin lön med sina närmaste kolleger på kontoret. Det kan istället grusa möjligheterna till en påökning, anser Eva Lindquist.

”Att en kollega har högre lön eller att man fått ökade kostnader i sitt privatliv är inga argument att använda. Man ska fokusera på de invidiviuella prestationerna, allt annat ska bort.”

Det behövs heller inte hymlas om vilken ny lön man förväntar sig, anser Sveriges Ingenjörer. Att ha en konkret siffra förberedd kan snarare vara en fördel:

”Man ska absolut ge en löneförväntan, som motiveras utifrån de argument man lägger fram till sin chef.”

Många av de högavlönade yrkesgrupperna, som tjänar mer än 57.000 kronor i månaden, är chefsjobb. Det går att jämföra med genomsnittslönen för hela den svenska arbetsmarknaden som är 32.000 kronor, enligt SCB. 

För att nå en högt uppsatt position i ett företag krävs lyhördhet och en tydlig plan för sin karriär, rådger Eva Lindquist på Sveriges Ingenjörer.

”Om man vill bli chef är det inte fel att föra fram det under utvecklingssamtalen med sin arbetsgivare, så länge man kommer med goda argument varför man passar i en sådan roll och kan visa att man lever upp till företagets värderingar.”

https://infogr.am/ee19ae45-451d-447f-b8bd-b90216a0e0ad

Källa: Statistiska Centralbyrån, SCB.

Fotnot: Alla löner är månadslöner från 2015 före skatt och uppräknade till heltid.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera