Fotograf: Telenor Sverige

Telenors vd: Vår affär blev bättre när vi tog bort ”fula säljmetoder”

I dagens avsnitt träffar vi Patrik Hofbauer, vd på Telenor Sverige.

Patrik Hofbauer berättar att självinsikt och mängder med klagomål från kunder gjorde att de slutade upp med aggressiva säljmetoder – för att istället satsa på att ha kvalitet i säljprocessen, samt andra mätmetoder utöver flest sålda abonnemang.

Detta har gett ökad lönsamhet och mycket nöjdare kunder.

”Vårt tidigare aggressiva säljsätt där vi jagade nya kunder i gallerior och hade påträngande telefonförsäljare gör att vi fortfarande får jobba för att bygga förtroende för att få bort stämpeln av fula säljmetoder. När vi istället började lyssna mer aktivt på vad kunderna ville ha och anpassa oss till det blev hela affären bättre. Och internt ökade stoltheten över företaget" säger Patrik Hofbauer.

Telenor-koncernen har 208 miljoner mobilabonnemang, varav 2,5 miljoner i Sverige. Omsättningen globalt var 128 miljarder 2015.

Branschens hållbarhetsfokus har flyttat mer och mer till samhällspåverkan och användandet av mobiltjänster från elförbrukningl, samt miljöpåverkan vid tillverkning av telefoner – som en följd av digitaliseringen och den ökade möjligheten att ständigt vara uppkopplad.

Öppna kontorslandskap ökar kraftigt på arbetsplatser och att lära sig att hantera en alltmer uppkopplad vardag där det ständigt låter, och uppmärksamheten ständigt retas, är en utmaning många kämpar med.

Därför har Telenor tagit hjälp av en hjärnforskare för att få till ett program de kallar för Workfullness.

"Att ha ljudlöst på telefonen, gå undan när man pratar i telefon, stänga av push-notiser, boka in fokustid och inte ha telefonen på när det är möten utan verkligen ha mobilfria möten" är några av tipsen Patrik nämner för att öka effektiviteten och störa mindre i kontorslandskapet.

Han har själv blivit utsatt för näthat och ser allvarligt på utvecklingen i samhället där hat sprids snabbt i sociala medier.

"Vi värnar barn på nätet. Det är vårt fokus och vårt ansvar att se till att de kan vara trygga på nätet där de spenderar mer och mer tid. Men för att nå dit måste vi alla hjälpas åt, och därför har vi tagit fram hjälp till alla vuxna som vill lära sig och bidra oavsett om man är hemma eller i skolan. Tillsammans kan vi göra nätet tryggt" avslutar Patrik Hofbauer.

 


Vinnare

Feelgood Svenska ABShs 4,58 11,17%
Eltel AB 48,90 11,14%
Profilgruppen AB (B) 102,00 10,87%
BTS Group ABShs -B- 79,00 7,85%
Image Systems AB 2,25 6,13%

Förlorare

Ortivus AB (A) 7,00 -13,58%
Catella AB (A) 24,80 -6,06%
Catella AB (B) 22,30 -5,91%
Cellavision AB 127,75 -4,66%
Dedicare AB 118,00 -4,45%

Kalendarium

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR