Fotograf: Damian Davorganes/TT

USA:s kreativa elit ska sänka IS

Amerikanska justitiedepartementet kallar in Hollywood, Silicon Valley och reklamvärlden för att ta strid mot IS.

Amerikanska justitiedepartementet tar nu hjälp av landets kreativa företag inom film, IT och reklam för att vinna det pågående propagandakriget mot terrorismen, skriver tv-kanalen CNBC:s nätupplaga.

Satsningen har fått namnet "Madison Valleywood Project", med hänsyftning till de geografiska platser som symboliserar de kreativa branscherna, och tanken är att regeringen och berörda departement ska dra nytta av den kompetens som finns hos näringarna. Bland annat ska varumärkesexperter diskutera IS mediastrategi och analysera det reklammaterial terrororganisationen använder sig av för rekrytering.

Projektet ska också försöka ta fram "motståndsnarrativ", positiva berättelser som visar möjliga framtidsalternativ för terrororganisationernas unga målgrupp. Satsningen görs samtidigt som FBI försöker tvinga Apple att hjälpa polisens utredare att ta sig in i den Iphone som tillhörde en av terroristerna vid skjutningen i San Bernardino.

"Meddelanden med konkurrerande innehåll är vad vi vill att regeringen ska arbeta med", säger en deltagare från ett av de inblandade företagen. "Det är bättre än att skrika åt företag att stänga ned olika konton".


Vinnare

CTT Systems AB 133,75 24,13%
Novestra AB 5,50 11,11%
XANO Industrier AB (B) 228,00 7,80%
Multiq International AB 0,75 4,90%
Eltel AB 67,00 4,28%

Förlorare

Karo Pharma AB 25,90 -8,16%
Sportamore AB 89,75 -6,99%
Image Systems AB 2,02 -5,61%
AstraZeneca PLC 481,90 -4,19%
BioInvent International ABShs 2,85 -3,39%

Kalendarium

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR