Fotograf: Martin Adolfsson

"Min största gåva i livet är mitt självförtroende"

Vid 22 kickstartade hon Uber i Stockholm. Vid 25 är hon marknadschef på den hajpade taxiutmanarens huvudkontor i New York. Årets Supertalang är Babba Canales.

"Jag är bra på att hitta smarta, kreativa sätt att komma i kontakt med rätt människor och upprätthålla de relationerna långsiktigt", säger hon på vacker och sirlig skånska.
Barbara Canales Rivera, 25 år, och Veckans Affärers Supertalangetta svarar direkt och självklart på frågan om vad hon själv anser är hennes talang när hon får den.

Babba Canales

Född: 1990.
Gör: Marknadschef på Uber.
Bor: New York.
Utbildning: International sales & marketing på 2-åriga yrkeshögskolan Sälj & marknadshögskolan.
Fritid: Tränar boxning och testar brunchställen.
Förebild: Sheryl Sandberg på Facebook.
Läser: Självbiografier. Nu senast 'The Woman I Wanted to Be' av Diane von Furstenberg
Inspirerar henne: Starka kvinnor.
Skrämmer henne: Gamla strukturer.
Motto: "Det finns alltid en väg. Om dörren är stängd, ta fönstret."

Tidslinje
1990
Föds i Kristianstad.
1993-1994
Familjen flyttar tillbaka till Chile – och tillbaka till Sverige igen.
2004
Börjar jobba extra i tebutik/fik.
2008
Tar studenten. Jobbar i optikerbutik.
2009
Flyttar till Stockholm och Sälj- och marknadshögskolan. Startar glasögonbloggen Bonocle.
2010-2011
Praktiserar/jobbar på glasögonbolaget Mykita i Berlin.
2012
Rekryteras till Uber i Stockholm.
2015
Får jobbet som marknadschef i New York, med ansvar för samarbeten med mode-, musik- och konstvärlden.

Hon sitter på flygplatsen i New York och väntar på ett hela tiden ännu en halvtimme försenat flyg till Miami. Vi skypar på en skrapig ledning medan snön yr utanför bådas våra fönster på var sin sida om Atlanten. Jo visst, reser hon en del i jobbet, säger hon, men den här gången är det faktiskt "pure pleasure". Hon ska ner på en överraskningsfödelsedagsfest för en kompis som fyller 30. Om flyget nu bara vill gå någon gång...

Å andra sidan är det själva grejen med Babba Canales – i princip ingenting är "pure something", antingen det ena eller det andra: jobb eller fritid, privat eller professionellt.

"Sociala relationer, nätverk och människor är ett stort intresse för mig. Både privat och professionellt. Mitt jobb har alltid varit en livsstil. Mina jobbrelationer har blivit privata och tvärtom. Många av de samarbeten vi fick till på Uber i Stockholm kom genom mina relationer. Och många av dem har jag tagit med mig hit till New York", säger hon.

Hur många relationer är det möjligt att hålla igång samtidigt?
"Alla är inte aktiva samtidigt. En del ligger på paus, men återupptas lätt när det faller sig så. Det kanske låter som ett CRM-system, men det faller sig naturligt."

Om man ska dra parallellen med system så är det snarare sociala medier-systemen instagram, twitter och liknande som är hennes verktyg, hennes nyhetskanal för att hålla koll på sin värld och sina vänner.

"Absolut, det är så jag ser hur människor rör sig, när folk flyttar eller får nya jobb."
På pappret tog karriären fart hösten 2012 när hon rekryterades till Uber för att lansera taxitjänsten i Stockholm.

Då visste ingen vad Uber var.

Ett halvår senare skrev tidningen Vårt Kungsholmen om Ubers samarbete med restaurang Wasahofs opera- och ostronkvällar. Att man kunde avsluta kvällen stilenligt genom Ubers limosinerbjudande "för en inte alltför dyr penning".

"De flesta har hört om Uber genom kompisar. I början var det mest businessfolk som använde sig av Uber för att ta sig mellan olika möten, men i dag har fler och fler upptäckt appen och charmen med att resa med stil". Sa Babba Canales i artikeln, då benämnd som "Ubers ansikte utåt i Sverige". I ett citat väl värdigt en supertalang förflyttar hon en businesstjänst till ett lyxigt men rimligt erbjudande för folk i allmänhet.

Det blev approachen – Uber för alla – billigt och smidigt för konsumenten och en väg ur arbetslöshet för många som har svårt att få jobb. Frågor om problem med förare som raggat på kunder hänvisar hon till Stockholmskontoret med ett beklagande att man aldrig hel kan skydda sig från den mänskliga faktorn. Och för all del – det är inte det den här artikeln ska handla om.

Samarbeten avlöste varandra. Uber körde mot prostatacancer i november 2013 och donerade till cancerforskning. I augusti samma år kunde man beställa Axwellbilen och få VIP-backstagepass till dj-stjärnans spelning. Och i oktober lanserade kläddesignern Fanny Lyckman en kollektion som hon levererade personligen till fansen i en Uber-transport.

Våren 2014 kunde besökarna på Start up-day ta en pitch-Uber till evenemanget och få 7 minuters pitchmöjlighet samt 7 minuters feedback i bilen av Creandums investerare Staffan Helgesson och Erik Olofsson.

"En annan gång sålde vi glass med Hansens glass. I den gamla världen var du tvungen att vänta på glassbilen. I den nya ekonomin är den ett knapptryck bort på mobilen", säger Babba Canales med säljarens lätt glättiga uttryck.

Men aldrig så ytliga kampanjer hade ett betydligt djupare affärsmässigt syfte:
"Då testade jag väldigt mycket saker, samlade in data och utvärderade – allt från event till gerillaaktiviteter. Den roligaste biten var att få in datan och se vad som hände."

Vad som hände var att Uber Stockholm växte i en sällan skådad hastighet och Babba Canales plockades över till New York-kontoret. När 2015 blev 2016 var hon en av fyra svenskar på Forbes lista över världstalanger under 30.

Nu är hennes roll renodlad på att skapa samarbeten i mode-, musik- och konstkretsar. Utmaningen är större – liksom effekterna. I september fick hon till ett samarbete med NY Fashion Week och modevarumärket Rag & Bone. Uber erbjöd en direktkörning till mässan inklusive biljett till modevarumärket Rag & Bones visning.

"Normalt är dessa modevisningar slutna tillställningar. Men Uber ska ju vara till för alla. Vi vill demokratisera även modevärlden."

Vill modevärlden bli demokratiserad? Bygger inte en hel del av deras affär på exklusivitet?

"Jaaa... Både och", svävar Babba på målet.

"Samtidigt är ju allmänheten deras kunder. Deras förhoppning var att få mycket press. Min pitch byggde på deras chans att bli det alla pratade om. Så blev det också. Artikeln om vårt samarbete i magasinet Women's Wear Daily blev den mest lästa under hela modeveckan. Vi hade dessutom en Uber-brandad tidning i bilarna och fick mycket press på det med."

Själv häpnade hon över den explosiva kraft dessa kreativa kampanjer, som blivit hennes signum, har på New York-marknaden jämfört med Stockholm.

Förutsättningarna för den framgång hon hittills haft i sitt jobb kunde inte heller skönjas "på pappret", tycker hon själv. Mellanbarn i en småstadsfamilj. Ingen av föräldrarna är akademiker.

Kanske har hon rätt. Men talang stannar inte vid samhällsklass, inkomst och studievana.
Föräldrarna var flyktingar från Pinochets diktatur i Chile och hemmet var präglat chilensk kultur – fester och salsa, folk som kom och gick. Mycket frihet under ansvar, att översätta allt från bankpapper till lappar från skolan åt föräldrarna gjorde henne självständig.

"Min största gåva i livet är mitt självförtroende. Jag har alltid känt att jag kan göra vad som helst."

Modeintresset drev viljan att tjäna egna pengar. Som 14-åring skaffade hon extrajobb som diskare i ett café. Snart fick hon i stället ta hand om gästerna och på loven var det Babba som drev verksamheten med egna nycklar, budget och personallista att ringa in folk från.
"Det var som mitt eget café. Jätteroligt!", minns hon.

Där grundlades inställningen att ålder, kön och bakgrund inte är hinder för att göra det man vill. Stark självkänsla och gott självförtroende.

"Och en gnutta naivitet. Jag vill aldrig bli av med den."

Att vara lite naiv gör att du vågar tänka stort, sikta högt, menar hon. Om man inte blir man liten.

"Just för att jag var naiv vågade jag ta mig an uppgiften."

Under gymnasietiden byttes caféet mot en glasögonbutik. På glasögonmässor i Europa och med ansvaret för skyltfönstret i Kristianstad började hennes karriär som marknadsförare. Och när hon flyttade till Stockholm för att plugga sälj- och marknadsföring jobbade hon extra på Bågar och glasögon med butik i Gamla Stan och på Norrlandsgatan.

"Det var då vi startade Bonocle, jag och min kompis som är optiker. Med stor passion. Det fanns ju ingen som presenterade glasögon på ett fashionabelt sätt."
Bloggen fick snabbt bra gensvar från leverantörer och optiker.

På en mässa i Berlin blev hon igenkänd som "Babba from Bonocle".

"Plötsligt var vi opinionsbildare inom glasögonmode! Det var kul att se hur en hobby kunde växa så."

Bonocle gav praktik och projektjobb på prestigevarumärket Mykita i Berlin, men efter ett år var hon klar.

"Det är en långsam bransch. Jag sökte ett starkare digital äventyr."

Hon flyttade hem till Stockholm för att starta eget som konsult i digital marknadsföring. Och blev uppraggad av Uber. Först skeptisk frågade hon sin pojkvän, Carl Waldekranz, grundare av e-handelsplattformen Tictail, om det alls var någon idé att träffa de här Uber-killarna. Han häpnade. Uber? Travis Kalanicks Uber? Det var det absolut! Och under mötets gång växte även Babbas entusiasm.

I dag bor hon och Carl i New York med sin hund Blue. Jobbar mycket och umgås lika mycket.

"Jag gillar frukost och lunch så just nu håller jag på att prova mig igenom pannkakorna på alla brunchställen", säger hon om fritiden, som annars spenderas i boxningsringen eller hundgården.

Men det här med talang... Hur göder man talang? För Babba Canales del handlar det till stor del om talesättet "man blir som man umgås".

"Jag försöker omge mig med människor som ger energi och inte tar. Och jag är en rätt bra spanare när det gäller folk."

Inte så att alla ska tycka som hon. Olika åsikter berikar. Snarare då människor som är drivna, positiva och duktiga på det de gör.

Hur ser du till att andra, som dina anställda, utvecklas?
"Jag frågar dem vad de tycker är roligt och fokuserar på det som går att förändra. Alla människor har utvecklingspotential. Det de gillar mest, de blir de också bäst på."

Men alla uppgifter är inte roliga – de måste göras ändå. Hur får du folk att gå igång på tråkiga uppgifter?
"Intressant fråga. På Uber har vi inga assistenter eller internships. Man kan få mycket ansvar för ett område man brinner för – men man måste göra allt, även det som inte är så kul."

"Jag tror också att det är superviktigt att vara öppen för hur världen ständigt förändras och ifrågasätta gamla samhällsstrukturer. Varför ska man betygsättas på vad man kan memorera från skolboken när man kan googla? Är det inte viktigare att kunna ifrågasätta, spåra fakta och vara källkritisk? Vi behöver fler independent thinkers."

Vad dödar talang?
"Negativa kommentarer från andra människor. Det är därför jag drar mig ifrån sådana. För att värna min eld. Men också att inte få utlopp för sin talang och kreativitet. Får man inte det tror man till slut att man inte har någon."

LÄS MER: Hela listan: Sveriges 101 Supertalanger 2016


Vinnare

Boule Diagnostics AB 159,50 8,32%
Concentric AB 112,75 7,89%
Dedicare AB 62,75 5,46%
Medivir AB 68,00 5,02%
Biotage ABShs 39,50 3,95%

Förlorare

Oasmia Pharmaceutical AB 7,70 -20,62%
Eniro AB 0,39 -9,30%
BlackPearl Resources Inc Swedish Depository Receipt 8,25 -6,78%
Rottneros ABShs 6,45 -6,52%
Nordic Mines AB 0,42 -5,19%

Kalendarium

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Det här är världens kortaste internationella flyglinje - över på 8 minuter
  2. Med hjälp av DNA-datorer i människors kroppar ska Microsoft besegra cancer inom 10 år
  3. Så tappar du aldrig motivationen - 7 tips när man jobbar hemifrån
  4. Så här låter världens första poplåt skapad av artificiell intelligens
  5. Deras affärsidé vänder upp-och-ner på bostadsmarknaden - och bostadsägarna älskar det
  1. Svensken som säljer för miljarder avslöjar knepen för att klä sig till framgång
  2. Sockerindustrin har fått oss att tro att fett är farligare än socker i 50 år - och det är en enda studies fel
  3. Psykologen: Fem sätt att göra ett fantastiskt första intryck - och några katastrofala misstag
  4. Deras affärsidé vänder upp-och-ner på bostadsmarknaden - och bostadsägarna älskar det
  5. Här är skattelättnaden i höstbudgeten som uppmärksammas i hela världen

SENASTE VA