Hoppa till innehållet

Lista: Här är Sveriges miljardärer 2016

De svenska miljardärerna blir fler och fler. Bara sedan ifjol har 22 nya, snuskigt rika, personer tagit sig in på Veckans Affärers miljardärslista.

Karl-Johan Persson.
Karl-Johan Persson.Bild: TT

De allra flesta har nog vid ett eller annat tillfälle drömt om att bli miljardär. Och i år var det faktiskt 22 nya svenskar som sprängde drömgränsen och lyckades kvala in på listan bland Sveriges förmögnaste människor. 

Det är tidningen Veckans Affärer som kartlagt svenskarnas rikedomar och kommit fram till att det under 2016 finns 178 lyckliga miljardärer i landet.

Ohotad etta är, i vanlig ordning, Ikea-grundaren Ingvar Kamprad med sina hisnande 655 miljarder kronor på banken. Han skuggas av modekedjan H&M:s storägare Stefan Persson som har en förmögenhet på 208 miljarder. Därefter återfinns i första hand investerare, fastighetsägare, arvtagare och finansmän.

Men Sverige ligger också i framkant när det kommer till tech- och startupbolag. Ett tjugotal av miljardärerna har dragit nytta av den snabbväxande digitaliseringen och globaliseringen med smarta idéer. Till dessa kan vi räkna spelutvecklaren Markus Persson, som är Sveriges 19:e rikaste person med 17 miljarder kronor i tillgångar, och Spotify-grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon som uppskattas vara värda 8 miljarder kronor vardera.

Jämfört med förra året har ingen svensk förlorat sin status som miljardär. Så när som på ett par dödsfall är således klubben intakt. 

Sveriges rikaste kvinna 2016 är Antonia Ax:son Johnson på en femteplats med sina 55 miljarder kronor. Hon kontrollerar stora ägarandelar i bland annat Axfood och Åhléns genom familjens investmentbolag Axel Johnson AB.

Den yngsta miljardären på listan, om man räknar bort alla arvtagare, är 31-årige Filip Tysander. Han har under 2016 gått och blivit miljardär tack vare framgångarna med sitt klockföretag Daniel Wellington. Den tidigare Gasellvinnaren har i dag försäljning av sina urverk i uppemot 200 länder.

https://infogr.am/ddce215e-4dfc-43a6-98ef-fd4667faff5a

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera