Fotograf: TT

Digital jackpot gör staten till förlorare

Mobilkasino, videopoker och onlinebetting - det finns gott om vinnare i den nya digitala spelvågen. Förlorare är inte bara spelarna utan också staten som inte kan vara med på samma villkor längre, visar VA:s granskning.

Freespins! Livebetting! Starburstfestival! Konsumerar man svenska medier blir man snart bekant med nätspelandets alla löften om snabba pengar. 

Svenskens fäbless för nätpoker, betting på vadhållningssajter och spel på nätkasinon har skapat ett ekonomiskt ekosystem där stora och internationellt etablerade spelbolag som Betsson och Unibet är ansikten utåt. 

Och i bakgrunden finns fler aktörer. Mediebolag som MTG, Bonnier och Schibsted tjänar storkovan eftersom spelbolagen är några av Sveriges största annonsköpare. Leverantörerna av mjukvaran till spelen, som Net Ent, har också goda tider. 

Spelbolagens totala marknadsvärde på Stockholmsbörsen är drygt 50 miljarder kronor och flera av bolagen har stigit med över 50 procent de senaste tolv månaderna. 

Men det finns en myriad mindre sajter utanför börsen som riktar sig till svenska spelare - Bertil Casino, Casumo, Vera & John ... 

Till förväxling lika bolag strömmar in i branschen. Främst i form av nätkasinon. Veckans Affärer har hittat åtminstone 83 svenska spelsajter som erbjuder kasinospel varav minst 5 nya tillkom under årets fem första månader. 

I den här digitala guldruschen har det statliga monopolet svårt att hävda sig eftersom det bakbinds av krav på begränsningar av spelutbudet och vinstutdelningarna. Det innebär förlorade skatteintäkter i miljardklassen. Monopolet får inte erbjuda nätkasinon, och nätpoker blev tillåtet först 2005. Mycket riktigt har omsättningen på den reglerade svenska spelmarknaden minskat i flera år. 

Samtidigt ökar spelandet snabbt hos de oreglerade bolagen utanför monopolet. Enligt Lotteriinspektionens uppskattningar höjde dessa sin omsättning med 15 procent förra året och landade på 4,1 miljarder kronor efter utbetalda vinster. Faktum är dock att monopolets omsättning minskar snabbare än de internationella bolagen ökar sin. Dessutom visar statistik från SCB att spelandet som andel av den disponibla inkomsten har varit relativt konstant i många år. 

Allt fler aktörer söker sig alltså till en marknad som förvisso förändras snabbt - men inte växer på totalen. På den här marknaden lägger bolagen enorma summor på marknadsföring. Under 2014 och fram till maj 2015 gjorde hela 44 spelbolag reklam i svensk tv. 

Inträdesbarriärerna för nätkasinon är lägre än för vadhållning. Det senare kräver bland annat oddssättning och livestreaming av matcher. På ett nätkasino spelar spelarna mot färgsatta algoritmer köpta från en underleverantör. Tillsätt en reklamkampanj och du kan titulera dig kasinoägare. En rejäl utslagning bland de Malta-, Gibraltar- och Cypernbaserade nätkasinobolagen vore inte överraskande. 

EU har kallat nätspelandet för en av de snabbast växande tjänsterna inom unionen. Som ofta annars i den digitala världen ligger Sverige långt fram. Och som i mycket annat digitalt är det mobilen som i dag leder vägen. 

Vissa nya spelbolag har nischat sig som helt mobilbaserade. Men även de större, etablerade bolagen börjar ställa om. Börsnoterade Betsson har sedan en tid huvudfokus på mobilen och ökade 2014 mobilintäkterna med 131 procent. Likaledes börsnoterade Unibet har en högre andel av intäkterna från mobilen än Betsson. 

Daniel Eskola, chief product officer på Unibet, konstaterar i ett samtal med VA att spelarnas beteende har förändrats och att Unibet sedan en tid tillbaka därför använder sig av strategin "mobile first". Nya spel skräddarsys för mobilen vartefter de anpassas till andra kanaler. 

Den juridiska situationen i Spelsverige är något oklar. Dagens reglering av spelmarknaden infördes 1994 men knakar nu i fogarna i en digital värld. Hur marknaden ser ut om några år är svårt att sia om. Digitalt innehåll flyter som bekant lätt över landsgränser. Och medan spelarna smidigt kan hoppa mellan de bolag som för tillfället erbjuder flest frispel kan bolagen hoppa mellan de länder där villkoren är gynnsammast. 

Vad som än händer är en sak säker. Folk kommer även i fortsättningen att lockas av att tjäna snabba pengar.

VA:s GRANSKNING AV DEN SVENSKA SPELMARKNADEN:
Granskning: Spelmonopolet förlorar miljarder
Innovativa börssuccén som ligger bakom det svenska spelundret
Digital jackpot gör staten till förlorare
Gambling i mobilen blev deras fullträff - värderas till 700 miljoner
"Spelmonopolet är dött! Länge leve spelmonopolet!"

Relaterade artiklar


Vinnare

C-Rad AB -B- 10,55 17,22%
Sectra AB (B) 125,75 9,83%
MSC Group AB (B) 2,50 6,38%
Bactiguard Holding AB 14,10 5,62%
Studsvik ABShs 60,00 4,80%

Förlorare

Rottneros ABShs 6,30 -6,67%
Neurovive Pharmaceutical AB 4,98 -5,14%
Precise Biometrics ABShs 3,36 -4,27%
ITAB Shop Concept AB 76,25 -3,79%
Anoto Group AB 0,28 -3,51%

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

Kalendarium

SENASTE VA