Fotograf: Uber

Digital kompetens behövs i ledning och styrelse

8 av 10 styrelseledamöter anser att den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellen - men få har en plan för hur man ska bete sig vid kris. "Alla måste ha digital kompetens i ledningen och styrelsen."

77 procent av styrelseledamöter anser att den digitala utvecklingen påverkar affärsmodellen. Samtidigt saknar mer än 50 procent en plan för kris i sociala medier. Det visar en ny undersökning som genomförts i samarbete mellan StyrelseAkademien och kompetensförsörjningsföretaget Hammer och Hanborg där 629 styrelseledamöter svarat på frågor om digitaliseringens påverkan på företagsstyrning.

"Det är intressant att så många antyder att det inte finns en plan om en kris uppstår i sociala medier. En kris som inte hanteras väl kan snabbt rasera ett varumärke, och med anledning av att mer än hälften av styrelseledamöterna i undersökningen anger att varumärkeskompetens finns i styrelsen så borde nog svaret ha indikerat annorlunda", säger Suzanne Sandler, VD på StyrelseAkademien.

LÄS ÄVEN: Taxi vs Uber - hur traditionella bolag förgör sig själva genom att rata innovation

StyrelseAkademien och konsultföretaget Hammer & Hanborg har tillsammans ställt frågor om varumärke, och digital utveckling till StyrelseAkademiens medlemmar. 56 procent svarade att det finns kompetens i styrelsen kring varumärkesfrågor, och det är tydligt att flertalet anser att den digitala utvecklingen kommer att påverka bolagets affärsmodell. Digital kompetens i styrelserummen har aldrig varit viktigare.

"Vi är inte förvånade. Digital kompetens har ansetts vara en specialistkompetens och inte en lednings- och styrelsefråga. Men det behöver ändras. Förmåga att använda digitalisering till att generera affärsnytta är det som kommer vara avgörande för företag nu", säger Christina Hammer, Founding partner Hammer & Hanborg.

LÄS ÄVEN: De fem hetaste IT-trenderna

"Förändringstakten inom näringslivet ökar i takt med att den tekniska utvecklingen går framåt och att internet används på flera områden och på olika sätt. Det gäller att ha en bra spaning i styrelserummen och inte sitta fast i gamla sätt att tänka. Då finns det en risk för att verksamheter förlorar i konkurrenskraft. Därför är mångfaldskompetens i styrelserummen viktig", framhåller Suzanne Sandler.

Relaterade artiklar


Förlorare

Mekonomen AB 176,00 -9,97%
Image Systems AB 2,71 -6,23%
Midsona AB (A) 53,25 -4,05%
Besqab AB 225,50 -4,04%
Fagerhult Ab 215,00 -3,15%

REGISTRERA DIG NU

LYSSNA PÅ VA:S PODDAR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Tidal skulle ta över världen men misslyckades fatalt - här är anledningen
  2. Stjärnsäljaren som vet hur man lyckas med de riktigt stora affärerna
  3. Lufthansas vd chockad av marknadsutvecklingen: "Har inte varit med om något liknande under hela min karriär"
  4. Stressforskningens fader: "Svenska företag tänker för kortsiktigt - och kör sina anställda in i väggen"
  5. Fingerprints sparkade vd om storinvesteringen i svenska 3D-företaget: Kan bli nästa Fingerprint Cards
  1. Googles rekryterare: Jag bryr mig inte om vad du pluggat - det här är vad jag letar efter
  2. Dyraste lägenheten - Fredrik Eklund slår säljrekord i New York med nybyggt penthouse
  3. Elbilen en tickande miljöbomb
  4. Norska Alexandra är världens yngsta dollarmiljardär
  5. 9 miljarder för ett hus kan tyckas mycket - men det är priset på världens dyraste villa

SENASTE VA