1 av 3
Bildspel: Arbetare monterar komponenter till skärmarna på MacBooks i en av Apples leverantörers fabriker utanför Shanghai. Fotograf: Apple

Apple ändrar stategi - släpper leverantörslistor

Ett av världens hemligaste och samtidigt mest innovativa företag gjorde helt om häromveckan när man publicerade listor över sina leverantörer och rapporter om vilka problem man egentligen har.

I en tid när alla verkar rörande eniga om att vägen till ökat förtroende för företagen är kantad med strålkastare och glasfönster har Apple länge varit ett undantag. Trots att bolaget ständigt toppar listorna över de mest innovativa bolagen har man länge varit ett av de mest hemliga. Såväl investerare som anställda fick länge finna sig i att leva utan information om hur allvarlig Steve Jobs bukspottscancer egentligen var. Och frågan är naturligtvis vilken skillnad det hade gjort, och hur det hade påverkat Jobs situation. Med samma självklarhet vi pekar på vikten av transparens när det gäller företag bör vi värna integriteten när det gäller de som jobbar där och där har naturligtvis i media ett viktigt ansvar att ta.

Ett skäl för Apple att hålla information om sina leverantörer för sig själv har varit det faktum att Apple är mycket djupare inblandad i sin leverantörskedja än många av sina konkurrenter. Som BusinessWeek konstaterade i december är Apples förmåga att producera produkter en lika stor (som ofta förbisedd) förklaring till företagets framgångar som deras förmåga att formge produkterna. Det finns det nästan inga gränser för hur mycket pengar företaget är villig att spendera när det gäller att säkerställa att produktionen löper smidigt och att distributionen sker sömfritt. Att avslöja för mycket om vilka dessa partners är skulle därmed innebär att andra företag skulle kunna få fördelar av att använda sig av samma leverantörer.

Men argumentet är allt mindre värt. Alla "vet" att Foxconn är en av Apples viktigaste samarbetspartners och många är också medvetna om de hårda arbetsförhållanden som präglar fabrikerna där iPads, iPhones och iPods sätts samman.

För två veckor sedan släppte Apple oväntat listor där en majoritet av deras leverantörer ingår tillsammans med sammanfattningar av vilka problem man har i leverantörskedjan. Det är ett lappkast i jämförelse med den hållning företaget haft tidigare. Det är också ett tecken på att den misstänksamhetskultur som präglat Apple i decennier är långsamt på väg att förändras och anpassas till en värld där bristen på transparens som börjat väga tyngre än de fördelar den ger.

Enligt en Apple-anställd som Veckans Affärer talat med (och som vill förbli anonym) drillas dock fortfarande nyanställda chefer i hur man är sparsam med information till anställda och hur man upptäcker läckor och företagets talespersoner är fortfarande inte tillgängliga för att kommentera något som inte rör nya produkter. Även om Twitter är integrerat i mjukvaran på de senaste uppdateringarna av OSX och iOS är det svårt att hitta  anställda som nämner Apple i sina Twitterpresentationer.

Den nya strategin ska ses i ljuset av två saker. Det ena är att bolagets VD Tim Cook vann Steve Jobs förtroende efter att ha ansvarat för att bygga upp Apples djupa kunskap inom inköp, produktion och logistik och att den bakgrunden kan göra att han inte ser offentliggörandet av listorna som något förenat med risk. Det andra är att kurskorrigeringen är framtvingad av allt högre krav på transparens. Skandalerna på Foxconn har gjort att röster för att bojkotta produkterna höjts, senast i New York Times.

En baksida av att Apples produkter står i en klass för sig är att det också gör att många konsumenter är mer än villiga att blunda för de produktionsförhållanden som de tillverkats under. Därmed inte sagt att konkurrenterna är bättre. Nokia nämner inget om detta i kommunikationen kring nya Lumia 800, vilket också är ett tecken på att CSR inte är något som vi konsumenter bryr oss om när vi väljer telefon.

När det gäller datorer är Apple långt ifrån först, men på telefonsidan är man ganska tidigt ute. Men med tanke på att de flesta telefontillverkare tittar på Apple i ett försök att kopiera deras framgångar kan Apples beslut förhoppningsvis leda till att fler följer efter och kopierar även detta drag.

Kommentarer


0 Kommentarer