




Hela 70 procent av Veckans Affärers nätläsare tror att klimathotet är kraftigt överdrivet. 40 procent tror till och med att klimatförändringarna är naturliga variationer. Idioti tycker signaturen Bertil Melin.
– Satsa på grön energi så räcker energin till hela världen.
Publicerad 2009-11-17 kl 13:47
Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Area Sales Manager - M-Clean Papertech AB
Danske Bank söker global fondadministratör
Säljare - Sveriges bästa provis
Den tidigare Sandvikchefen Per-Olof Eriksson sticker ut hakan i klimatdebatten och hävdar att klimathotet är kraftigt överdrivet. Hans huvudargument är att växthuseffekten på jorden är helt nödvändig.
Han får både medhåll och mothugg av VA:s läsare. Hela 70 procent av de 663 läsare som röstat tror att klimathotet är kraftigt överdrivet. 40 procent menar till och med att klimatförändringarna är naturliga variationer.
I 43 kommentarer debatteras klimatförändringarnas högrisk kontra lågrisk. Många läsare tycker inte att det verkar vara någon fara med klimatet, andra rasar och tycker att det är idioti att våga chansa.
Bertil Melin skriver: ”Som försäkringsman säger jag bara, ta det säkra för det säkra och försäkra dig för att det värsta kan inträffa! Som ingenjör säger jag, satsa på grön energi och då företrädesvis på vågkraft, så räcker den energin till hela världen och mer därtill för att täcka upp övriga enrgibehov! Handla NU! ”
Signaturen Vakenförverklighetem skriver: ”Med förvåning noteras tidigare inlägg där det hävdas att konsensus råder i Sverige angående klimatfrågan och att artikeln aldrig borde ha fått publicerats. För det första råder det inte konsensus i klimatfrågan. Att förespråkarna för att CO2 har stor inverkan på klimatet får stort utrymme i media beror endast på den politiskt styrda debatten och forskningen. Hur många artiklar med kritik mot den politiskt korrekta uppfattningen publiceras?”
En annan fråga som debatteras flitigt är huruvida man nått peak oil och om man ska våga satsa enbart på grön energi i framtiden.
Jan skriver: ”Jag har under ganska lång tid följt klimatdebatten och håller helt med P-O Eriksson i det han skriver om avsaknaden av vetenskapligt underlag för koldioxidens klimatrisker. Däremot tror jag det är klokt av politikerna att, bl.a. under Köpenhamnsmötet, fortsätta driva frågan om minskning av användning av fossila bränslen för att stämma i bäcken för framtida oljebrist. Det finns vetenskapsmän som hävdar att vi redan sedan juli 2008 nått ”peak oil” (PO) och att oljeproduktionen nu successivt kommer att minska.”
Flera läsare tycker också att det har gått för långt med ifrågasättandet av välgrundade forskningsrön och att skeptikerna får för mycket utrymme i medierna.
Pelle Jöns tycker att konspirationsteorierna fått alltför stor plats. " Det enda man kan vara säker på är att så fort det någonstans publiceras en artikel om klimatförändringarna så kommer det en hel drös konspirationsteoretiker, wikipedia-professorer och foliehattar och vräker ur sig sina egenhändigt ihopgooglade kvasivetenskapliga slutsatser. Samma fenomen kan observeras i "debatten" om svininfluensavaccinet, där diverse tomtar, troll och riksdagspolitiker (Federley, Hamoilton osv.) menar att allting är båg. Vem ska man tro på, en övervintrad näringslivshöjdare (vars utbildning med största sannolikhet varken är färsk eller relevant) eller den samlade kompetensen hos forskarna på IPCC? Svaret för mig är enkelt."
HQ-krisen. VA:s Jonas Malmborg: "Största gåtan är hur kommunikationen mellan Dahlbo och König fungerade."
Perspektiv. Revisorsmissar i Carnegie och HQ pekar på att det behövs hårdare tag av Revisorsnämnden, menar VA:s Linda Flood.
![]() Teknisk analysLäs alla tekniska analyser här |
![]() BioteknikVA bevakar svensk bioteknik. |
![]() GreklandskrisenMissa inte VA:s bevakning av krisen i Grekland. |
Veckans hetaste ämnen |
Veckans hetaste börsbolag |
|
| 15:52 | Hur mycket visste han? ... |
|---|---|
| 15:42 | Handeln återupptas i Holm... |
| 15:29 | Holmen dementerar rykten ... |
| 15:22 | Ingen oro i övriga styrel... |
| 15:00 | Slapphänta revisorer ... |
| 14:47 | USA: Produktiviteten revi... |
| 14:46 | ECB lämnar räntan oföränd... |
| 13:31 | Ericssonrivalen ZTE får n... |
| 12:12 | Börsrallyt blir kortvarig... |


Kommentarer
Anonym 17:25, 1 februari 2010 Anmäl
Forskare har inte heller alltid rätt bara för att dom är forskare med fin utbildning.Anonym 15:29, 9 december 2009 Anmäl
FN:s klimatpanel IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) grundades 1988 för att fastställa risken för mänskligt orsakade klimatförändringar. IPCC utför ingen egen forskning utan baserar sina rapporter på sekundärkällor. Trots detta har panelen fastslagit att den globala uppvärmningen troligen till största delen beror på mänskliga verksamheter som ökar mängden koldioxid i atmosfären. Det finns dock forskare som säger att panelen inte tar hänsyn till forskningsresultat som visar att koldioxidhalten inte är en huvudorsak till uppvärmningen.bernat 19:23, 25 november 2009 Anmäl
Likt gubben i lådan dyker han upp igen tillsammans med Lars Bern. Dessa fd. företagsledare får ju ha sin egen åsikt men deras argument har för länge sedan pulveriserats av flera oberoende forskarrapporter. Fakta är att koldioxidhalten aldrig varit högre än nu. Halten ligger på 385,2 miljondelar vilket är den högsta på 650000 år. Fram till industrialismen låg halten relativt konstant på 280 miljondelar. Koldioxiden är den enskilt största faktorn bakom den globala uppvärmningen som även den är obestridlig. Uppvärmningen är ett faktum och den går allt fortare. Nordostpassagen är numera öppnad och Killimanjaros snö snart borta. Himalayas glaciärer smälter och av detta vatten är ca 1 miljard människor beroende för att kunna leva. 'Satsa på att råda bot på svälten istället' lyder herrarnas budskap. Problemet är att den globala uppvärmningen kommer att leda till nya öknar, miljökatastrofer, storkrig och därmed massvält. Det handlar inte alls om att tjäna pengar på människors rädsla för detta, det handlar om att vakna upp och agera nu! Vi får hoppas på våra kära folkvalda i Köpenhamn...Vulcan 01:11, 23 november 2009 Anmäl
Fakta visar att Al Gore startat en stor komplott. Vetenskapen ser inte någon global uppvärmning. Kollar man på internet och bland forskare finns det inget belägg. Här är ett ex. länk för komplotten: http://www.howestreet.com/articles/index.php?article_id=11604Feministen 17:24, 22 november 2009 Anmäl
Jag tycker att den forne Sandvikschefen uttalar sig såsom brukspatronen gjorde förr i tiden, dvs patronen vet vad som är bäst för sina anställda och sitt lilla mikrokosmos ”Bruket”. Nu finns inte brukssamhället kvar i Sverige, inte ens i Sandviken, men den storsvenska självgoda brukspatronsmentaliteten verkar finnas kvar på sina håll…..Bankman, och orolig för ekonomin på lång sikt 19:04, 18 november 2009 Anmäl
Att 70 % av Veckans Affärers läsare har en kritisk hållning till växthuseffekten.. det är ju bara ett tecken på förnekelse av fakta. Lika intressant som om 70 % av klimatforskarna skulle vara kommunister. Men, om vi däremot antar att VAs läsare är, till en högre mängd än våra landsmän, beslutsfattare och ledare inom näringslivet så blir man ju orolig..Sparven 12:51, 18 november 2009 Anmäl
Jag håller med dig Andreas men jag vill spinna vidare på ditt exempel: [i]Det vi håller på med nu känns ungefär lika begåvat som om en patient med långt fortskriden lungcancer med stor möda drar ner sitt rökande från 40 cigaretter om dagen till 39 för att få leva lite längre[/i]…och samtidigt så börjar de anhöriga öka sin cigarettkonsumtion från 2 till 2000 cigaretter om dagen (jmf de ”nya” marknadernas förbättrade levnadsstandard och där vinsthungern och totalitära stater helt raderar miljöaspekten i dessa länder, vilket får ett globalt genomslag).Andreas 11:11, 18 november 2009 Anmäl
OM det är så att det är människans CO2-utsläpp som förorsakar de stigande temperaturerna så är alla ansträngningar som nu görs ändå som en nysning i rymden. Vi har i så fall satt igång en jätterörelse som kommer att fortsätta under lång tid framöver, även om vi stoppar alla utsläpp helt i morgon. Det vi håller på med nu känns ungefär lika begåvat som om en patient med långt fortskriden lungcancer med stor möda drar ner sitt rökande från 40 cigaretter om dagen till 39 för att få leva lite längre…Eftertankens kranka blekhet 10:22, 18 november 2009 Anmäl
70% - det förefaller vara en överraskande hög grad av sund skepsis...Att man intar en kritisk hållning till en politiskt uppiskad modefråga, där de osjälvständiga modeslavarna ängsligt traskar patrullo, behöver inte betyda att man vill vara oaktsam om vår gemensamma miljö. Däremot förbehåller man sig rätten att vara kritisk till överdrifter och noterar det faktum att den berörda forskarkåren ingalunda är enig och att det inte handlar om någon ligamatch eller något slags ”folkomröstning” bland forskarna om rätt och fel, ja eller nej. Jorden har bevisligen haft sina istider och värmeböljor långt innan människan började med sina utsläpp!Talgoxen 10:01, 18 november 2009 Anmäl
Även forskare har en tendens att skaffa sig skygglappar. Man formulerar ett underlag för ansökan om medel. "Jag vill ha slantar för att undersöka om minskningen av gråsparvar beror på att hästskiten har varit frusen under längre perioder". Vad är då bättre än att göra "intressanta rön" som kan motivera fortsatta anslag för att så småningom se projektet utmynna i en någorlunda sammanhängande hypotes. Härifrån och framåt i teoribildningen är det inte bara ekonomiska faktorer som färgar skygglapparna, även om konkurrensen om forskningsmedel fortsatt motiverar tveksamma forskningsrön - Nu har det också kommit med prestige i spelet och kan man nu dessutom vinna en större krets för sin åsikt, som nu närmast tagit formen av religion, så finns inget utrymme för ifrågasättande och självkritik.Gaia Für Alle 09:55, 18 november 2009 Anmäl
Låt oss lyssna på en tidigare Sandvikschef avseende klimathotet, han vet säkert en hel del om detta. Med samma logik kan jag ta över chefandet på Sandvik då jag är en jävel på att skita ner..... Människan en 200 000 år ung företeelse på den 4 540 000 000 år gamla jorden.......Förvånad 08:18, 18 november 2009 Anmäl
Det är så fantastiskt dåligt att ifrågasätta kompetenta forskares rön vilka har lagt många år av sitt liv i seriösa studier och enhälligt idag konstarerar hur vårt miljöhot ser ut och varför. Människan anses ju vara en intelligent varelse men när man ser och hör den här typen av debatt så får man ju verkligen beviset för att det långt ifrån gäller alla. Man kan ju undra om dessa förnekare även blundar för skövlingen av regnskogen och konsekvenserna av det ?Anonym 07:29, 18 november 2009 Anmäl
Om geologer och meterologer diskuterade ekonomi öppet - tex ränteläget, orsaken till finanskrisen etc.. skulle då ni ta dom seriöst? Om dom gjorde det så är dom ju inne i en debatt som dom saknar utbildning och kunskap om? Så är det rätt att lyssna på ekonomer och företagslerdare som vill framhäva sin lekmannaåsikt om växthuseffekten..? NEJ! Tycker bara att dessa då gör bort sig fullständigt. Lika dumt som att kyrkan förr i tiden försökta vifta bort vad Galileo såg i sin kikare.Anonym 22:32, 17 november 2009 Anmäl
Det finns två stora tabun i vårt samhälle som man idag bör akta sig för att debattera; Klimathotet och att ifrågasätta invandringspolitiken. Ifrågasätter man den ensidiga klimatdebatten betraktas man närmast som förståndshandikappad. Ifrågasätter man Sveriges invandringspolitik så är man rasist.Lennart Johansson 22:26, 17 november 2009 Anmäl
För 30 år sedan trodde grovt ca 60% av forskarna att en ny istid var i antågande medan 40% menade att det inte fans belägg för detta. Nu menar ca 60% av alla forskare att vi förorsakar en global uppvärmning medan faktiskt ca 40% menar att detta absolut inte är styrkt. Jag vet givetvis inte vilket som är rätt nu heller men efter att satt mig in i ämnet så kan man se att de klimatmodeller som majoriteten av forskare stöder sig på är mycket sårbara för olika antaganden så kan man åtmynstone säga att bevisen på en av människan förorsakad global uppvärmning är oerhört otillförlitliga vilket givetvis inte betyder att de måste vara fel. Det verkar dessutom klokt att minska oljeberoendet av andra orsaker och närmast påskynda utvecklingen av kärn respektive solkraft(Också en typ av kärnkraft)Ymnig 20:57, 17 november 2009 Anmäl
IPCC har i sina kurvor trollat bort tidigare värmeperioder, t.ex. när man odlade vin i England och Grönland koloniserades. Den uppvärmning vi ser nu är en rekyl på "lilla istiden" som började under medeltiden. Man måste också skilja på den uppvärmningens effekter och dess orsaker, som vi vet mycket litet om. De modeller som används har troligtvis inte alla parametrar som behövs för en trovärdig prognos, utan är mer anpassade till vad man tror är orsaken till uppvärmning.Dudde 20:46, 17 november 2009 Anmäl
"40 procent tror till och med att klimatförändringarna är naturliga variationer" - Men hur kommer det sig så att vi egentligen skulle vara på väg mot kallare tider om vi ska följa de "naturliga variationerna". Människan har alltså inte enbart avstannat den naturliga nerkylningen utan ävan omvänt den till uppvärmning. Inget naturligt med det!null 20:25, 17 november 2009 Anmäl
lätt att säga med en cappuccino i handen i sverige, men kanske inte om man bor i kenya och regnet uteblivit för skördarna i torka och grannarna dör. vilket skedde i år.ZouZou 18:49, 17 november 2009 Anmäl
Min övertygelse om att förnekarna av klimatförändringarna redan hade sin uppfattning klar innan pupliceringen av problematiken. startade besannas av deras inlägg.mrbjorn 18:46, 17 november 2009 Anmäl
Inga CO2-hot i varannan mening=inga forsknings anslag . Inte underligt att forskarna sjunger med i kören. Korrelera CO2 höjningen med befolknings tillväxten. Att matlagning över öppna eldar och askmoln påverkerkar klimatet vill man inte prata om då det ifrågasätter det politiskt korrekta CO2 dogmen. Att man bara pratar om temp höjningar de senaste 30 år då jorden blev svalare 1940-1970 . OSV. Glöm inte kväve och skogsdöden på 80 talet då anslags k-a forskare dansade hand-i-hand med PK politiker. Väldigt många skeptiska forskare har skrattats ut och förlorat jobbet men sedan fått rätt .Oroa er istället för skövling av natur,utfiskning av världshaven,befolknings ökning m.m men det är ju för heta potatisar för politiker som vill ha kvar makten.Kurt i Göteborg 18:43, 17 november 2009 Anmäl
Det största klimathotet är människan själv,vi är för många på jorden 3milj-6milj-12milj hur fler människor ju fler barn,Det blir trångt och man bosätter sig på områden som ej är lämpliga att bo på med översvämningar och torka som följdBUSH !!!!! 18:30, 17 november 2009 Anmäl
Det är NAIVT att tro att man kan bortse och nonchalera de uppenbara problem som är så synliga och som ständigt rapporteras från forskare på Grönland från Arktis och från Antarktis som visar att klimatförändringen ÄR en REALITET som inte går att bortse ifrån. Och att det är den mänskliga faktorn som ÄR boven, det går inte att bortse ifrån. Den som någon gång har frostat av sin frys har troligen observerat vad som händer med den is man försöker få bort. Först händer ingenting. Sedan händer ingenting. Sedan händer ändå ingenting. MEN helt plötsligt, helt okontrollerat, så rasar ALLTING samman och isen bryts loss och rasar ner, varefter en strid ström av vatten som formligen kommer forsande helt okontrollerbart. …….HUR SKA MAN FÅ STOPP PÅ DEN PROCESSEN NÄR DEN VÄL TAGIT FART???.... Det är den temperaturförändring vi nu närmar oss med relativt hög hastighet. Vi ser isar som är miljontals år gamla som börjar luckras upp och smälta. Den som tror att detta skeende är ”normalt” misstar sig grundligt! Den som tror att detta är en normal temperatur förändring som beskrivs och som tror att inget behöver göras utan att det bara är att köra på i gamla hjulspår är både korkad och NAIV. Men det är väl så kommunister och det nyliberala dräggen tänker…..där tanken inte räcker längre än till kaos och förödelse! KONSEKVENSER FÖRSTÅR MAN SIG INTE PÅ!RIP van Winkle 17:39, 17 november 2009 Anmäl
Förlorare är samtliga arter. Även skadedjur & parasiter. På kort sikt är de välsituerade ekonomiska vinnare men ekologiska förlorare. På lång looosers like the restkenjo 17:32, 17 november 2009 Anmäl
Förlorarna i välstånd är Europa och Sverige, Då dessa inför klimatåtgärder som missgynnar den ekonomiska utvecklingen. Vinnarna är Kina, Indien och Ryssland, USA med fleraIngvar Sten 17:12, 17 november 2009 Anmäl
Svar till Racke. YES !!!Racke 17:08, 17 november 2009 Anmäl
Sjäv åker jag till Thailand minst en gång per år och min 50 tums plasma-TV kan jag inte undvara.Men jag röstar på mp.Gör det mig till en nyttig idiot?Kurt A 17:00, 17 november 2009 Anmäl
Kära vänner, under våra fötter är det varmt och gott. Här och där pyser det t.o.m. ut (vulkaner). En skön lampa lyser från himlen under dagtid. Men en sak är stensäker: Vi kallnar. Lampan slocknar sakta. Ska vi då påskynda processen? Det var ju bara fram till några hundra år sedan vi hade en lite istid..!!!! (som varade kanske 300 år). Kloka människor inom EU kallar oss med rätta redan klimat-talibaner. Det verkar tydligt att vi alltid måste vara rädda för nånting. Själv växte jag upp när dom brände av 200 Megatonnare på Novaja Zemlja. Då fick vi en jävla massa beckerel. Tjernobyl var en fjärt.Nu gastar massmedia högt för nästan allt, men det silas friskt mygg och sväljs ruggigt stora kameler.Finansman & biolog 16:59, 17 november 2009 Anmäl
Hr erikson är inte bara jävig, han är desvärre ignorant &drabbad av ett exclusivt monetaristiskt tunnelseende.En tidstypisk variant på 30-talets tekniktillskyndare & tillväxtprofeter.Det finns inte en seriös klimatforskare,ekolog eller ens systematisk botanist som inte vet att de globala såväl som lokala ekosystemen är på väg mot kollaps.Det gäller i princip alla tänkande varelser som ställs i & inför östersjön såväl som kinas eller indiens miljöproblem.Är det någon som missat den cirkumpolära permafrostproblematiken med ty följand metangasemissioner så är det väl hr erikson.Läs på & gör gärna som jag lite klimat- & naturrelaterade in vivostudier när du är ute på dina tjänstresor.Då lär du väl bli varse det vi alla borde vetaDay Tradern 16:58, 17 november 2009 Anmäl
Växthuseffekten - är ett påhitt. Syftet med påhittet är att få världens invånare att acceptera högre skatter, livsstilsreglering och mer auktoritärt styre.kalle 16:49, 17 november 2009 Anmäl
Jag tycker också att klimathotet är överdrivet gå tillbaka i historien och kolla.det är nu dessa sista åren det har gått hysteri ifrågan här finns säkert större problem att lösa.Nu är det nästan så man skulle kunna tro att jorden går under imorgon,sedan kunde dem här pajasarna som styr här i världen tänkt på detta för länge sedan, det är inte fotfolket som har ställt till det,men nu är det vi vanliga som får betala notan.Nu tror politikerna att dem är så duktiga ju mer dem gafflar om det här uttjatade klimathotet. ps. får man gå runt hörnan o pissa?Anonym 16:46, 17 november 2009 Anmäl
Jag tillhörde skeptikerna tills för ett år sedan, då även jag trodde att klimatförändringarna bara var något som jorden genomgick under eonerna. Men efter att ha studerat ämnet har jag ändrat uppfattning. Det är sant att det funnits extrema perioder tidigare men det är något nytt som har skett de senaste 30-40 åren. Utsläppen av CO2 har fullkomligt accelererat vilket innebär att locket över jorden tätnat och uppvärmningen börjat. Varmare hav ger näring åt orkaner, korallreven dör och regnskogen torkar. Finns en bra film på UR med David Attenborough om det här: Hållbart : Förändrar vi vår planet?NBT 16:43, 17 november 2009 Anmäl
Hela tanken på den globala uppvärmningen inte är något annat än överhetens sätt att förtrycka vanligt hederligt folk.ORAGE 16:34, 17 november 2009 Anmäl
Det viktigaste i all vetenskap och forskning är en sund skepsis.MLIM 16:28, 17 november 2009 Anmäl
Det ligger naturligtvis en del i att klimathotet överdrivs från vissa håll. Som i alla retoriska sammanhang skall man ställa sig frågan; "Varför tycker den personen just detta?" Det kan hju finnas olika skäl till detta. Ett skäl kan vara en högre grad av upplysthet. Ett annat kan vara att få mer anslag för forskning. Många ber för sin sjuka mor. Bemärk milleniumskiftets upphaussade risk för digital tidskollaps. Det är väl få som idag tror att alla kostnader som skickades till IT-industrin var nyttiga som sattes in för att förhindra "katastrofen". Med andra ord är det lika förkastligt att överdriva som att avfärda klimathotet på grundval av sin dolda agenda. Det är många forskare som vet väldigt mycket på goda grunder, men också många forskare som plötsligt ifrågasätter och hävdar att den kollektiva kunskapen är för liten, så att en "forsk" skulle man nog kunna tillskansa sig i röra utan att någon protesterar.Jan S 16:27, 17 november 2009 Anmäl
I vissa frågor spelar det inte någon roll vad majoriteten tycker och jag tror att denna fråga är en sådan. Klimatet blir som det blir, beroende på de förutsättningar som finns och som mänskligheten påverkar. Sedan är det ett välkänt faktum att ju mindre man vet -dessto säkrare är man på sin sak, oavsett om man har rätt eller fel. Debatten präglas av alla som tror sig veta svaret. Istället borde vi försöka förstå vart vägen lederLasse 16:27, 17 november 2009 Anmäl
Jordens klimat har historiskt sett alltid haft kraftiga variationer. Människan, som funnits en så kort tid, har inte påverkat dessa klimatförändringar. Verkar fullständigt otroligt att vi nu plötsligt kan stoppa dessa svängningar och hålla kvar klimatet i ett tillstånd, som vi just nu betraktar som normalt. Det är allt lite hybris och religion över klimatdebatten.Anonym 16:27, 17 november 2009 Anmäl
Försök skilj på hot och hot! Den ensidiga fokuseringen på koldioxid och växthuseffekten medför tyvärr att de viktigare frågorna om rent vatten,miljögifter och överutnyttjande av naturresurser inte får tillräcklig plats i debatten och som prioriterad fråga i politiken. Detta tror jag är en mycket viktigare fråga för människans överlevnad de närmaste 100 åren än om min bil släpperr ut 120 eller 150g CO2 !Robert 16:23, 17 november 2009 Anmäl
Vi som varit i Indien tex tycker inte klimathotet är överdrivet..Christer Ljungberg 16:18, 17 november 2009 Anmäl
Att 70 % av VA nätläsare tycker att klimathotet är trams säger nog tyvärr mer om de läsare som väljer att svara på denna typ av enkäter än om klimatet.... Men självklart är VA:s läsare mycket mer insatta än tusentals forskare som ägnat år av forsknng åt detta....Anonym 16:17, 17 november 2009 Anmäl
Det här resultatet säger ganska mycket om VA's läsare...Sunde Bonde 16:11, 17 november 2009 Anmäl
Hela debatten är trams!! Hur länge har den moderna människan funnits? Svar 150 k år Hur länge till ska vi finnas? Tja med nuvarande ökningstakt och icke förnybart resursutnyttjande behöver man inte ens ha 2 siffrigt IQ för att räkna ut det svaret. Så Oljan, eller rättare sagt utsläpp av (till-) växtgaser är ju bara ett delmoment i det längre perspektivet på säg 100.000 år.. ALLT MÅSTE BLI 100% RECYKLIST. Allt tar slut inom 30-2000år från nu om det inte blir det.biggus 16:04, 17 november 2009 Anmäl
Den som inte inser att klimatet är ett problem är ju hemskt trångsynt. Det är möjligt att det inte är så skadligt som alla tror. Jag tror inte så mkt på CO2-hotet i form av global uppvärmning, utan mer på utarmning av den biologiska mångfalden. ALla som varit i regnskog någon gång vet nog vad jag pratar om. RIsken är ju att vi slutar som en asfalterad öken....och hur roligt är det.Klimatsmart 15:45, 17 november 2009 Anmäl
Klimatdebatten är en ny religon.. Till slut kan politikerna styra folk åt det håll dom villVictor V 15:13, 17 november 2009 Anmäl
Kan ni inte skriva om peak oil? Ni behöver inte ta ställning till huruvida det stämmer eller ej utan bara presentera de fakta som finns. Det artikeln kan ta upp bör förslagsvis vara: vilka reserver som är upptäckta, hur oljekonsumtionen ser ut och hur produktionen utvecklats, till dessa siffror givetvis historik och prognoser. Då har ni tagit upp det som behövs för man ska kunna bygga sig en egen uppfattning. Gällande CO2 hotet så kan ni kontrollera om det är så att temperaturen svänger innan CO2 nivåerna eller tvärt om och var vi är temperaturmässigt i ett historiskt perspektiv samt när uppvärmningen började. Då få alla sidor de underlaget de behöver och ni har rapporterat objektivt om två heta ämnen.Regler för kommentarer »