Finansmannen Christer Gardell kräver att staten griper in med kraftfullare åtgärder för att hejda finanskrisen.
"Staten måste gripa in redan nästa vecka, på måndag måste de stänga börsen och börja finna lösningar på hur krisen ska hejdas. Finner man inte en lösning snart kommer det resultera i anarki. Folk kommer krossa fönster och sno varor. Just nu är anarkin nära", säger Christer Gardell på Stora Börsdagen.
Christer Gardell deltog i paneldebatten på If Stockholm Open för andra året i rad tillsammans med Harald Mix, vd för private equitybolaget Altor Equity Partners och Börje Ekholm, vd för börsbolaget Investor. Fjolårets glada tillrop och "hack i kurvan" var nu förbytta mot en viss ödmjukhet.
"Jag har förträngt vad vi sade förra året", säger Christer Gardell från scenen.
Börje Ekholm på Investor konstaterar att han sålde i rättan tid. De senaste tolv månaderna har bolaget avyttrat investeringar till ett värde av 20 miljarder kronor.
"Vi såg inget tydligt tecken, men jag märkte att det fanns bubbeltendenser och att hjulen snurrade väldigt fort", säger han.
Finanskrisen är på agendan för alla investerare: storägare som Investor, aktieaktivisterna Cevian och private equitybolaget Altor. Harald Mix anser att staten snabbt måste hitta en lösning för att få stopp på krisen.
"Om man inte löser detta snabbt kommer det bli ett extremt hack i den reala ekonomi, vi har kort tid på oss att hitta stabiliteten. Staten måste gå in och garantera marknaden solvens och likvidivitet enligt engelsk modell", säger han.
Investors Börje Ekholm trycker på behovet av att alla länder måste agera gemensamt och att Sverige inte kan stå utan lösningarna.
"Länderna runt omkring oss vidtar åtgärder, och även om de svenska bankerna står sig väl just nu måste de kunna konkurrera på samma sätt som alla andra, annars kommer kapitalet att fly", säger han och tillägger:
"Det är ett stort problem för många företag att inte kunna finansiera sina investeringar, de har stängt för inkommande samtal på många banker."
Att finanskrisen kommer få djupa konsekvenser på finansmarknaderna för lång tid framöver är alla tre eniga om.
"Det visar att den amerikanska corporate governance-modellen med vd:n som ordförande inte fungerar, vi kommer att få se aktivare aktieägare framöver", säger Christer Gardell som tillägger att investerare kommer bli allt mer långsiktiga.
Harald Mix instämmer och säger att private equity-modellen med investeringar på tre till fem år kommer förmodligen att förändras.
"Vi har ändrat vår modell till att vi nu kan göra investeringar på upp till femton år", säger han.
Finanstrion tror på att det kan bli ett slut på finanskrisen redan nästa år.
"Börsen kan vända ännu tidigare om de riktigt kraftfulla åtgärderna blir av", säger Christer Gardell.
Marknadsekonomi ja, marknadsanarki nej.
Inte nödvändigtvis fler men bättre regler och sanktionssystem för
• börsgolvens matadorer
• mäklarfirmornas finanshajar
• kreditlekplatsernas tarzans
d v s finansmarknadens olika aktörer
Det förutsätter bland annat kunnigare och mer verklighetsförankrade politiker.
Är det självklart att i finanskrisens spår vinster privatiseras och förluster socialiseras?
"Annars blir det anarki med krossade fönster och stölder."
säger Gardell. Visar än en gång att folk inom finans- och industrivärlden ofta inte har en susning om hur saker och ting ligger till inom politiken. Saknar helt fingerspitzgefuhl när det gäller
samhälle och politik.
Instämmer med flera här, detta var en av de mer märkligare artiklarna jag läst. *fniss* menar han börshajarna skall löpa amok och klirra rutor eller vilka syftar han på?
Sveriges industribas har förslummats avv alla odugliga företagsledare. Se hur stolta ERICSSON förtynar under Treschows ledning och med Börje Ekholms goda minne. Varför har den gode Börje inte agerat och fått Svanberg utbytt kan man fråga. "Nepotism" eller något likanade kan man svara. Nu ser det ut som om ERICSSON går i graven. Hur har det kunnat bli så att man kan missköta ett företag så in i vassen dåligt och ändå sitta kvar som VD. Vad säger du Börje?
Varför ska vi hederliga skattebetalare sopa undan och rädda klåpare och egoister som Christer Gardell och alla andra oduglingar runt Stureplan - typ den där Cevianmannen som var Gardells närmaste rådgivare. Nä låt dem falla så det blir lite självsanering.
Ja ,,
Vad ska man säga.
Enligt gardell så var volvo värd 1000 lappen.
Fick fart på kursen med kraftig belåning.
Om volvo drar undan eller kraftig sänker sin utdelning vad ska Gardell betala räntor med då?
Borde vara till randen till konkurs. och när det gäller fonder så finns inget insättningsskydd.
Kanske lite anarki vore på sin plats.
Men sticker ut hakan och säger att det återhämtar sig nästa vecka
2008-nu är mer köpläge än sälj
2009 blir förmodligen ett sånt plus minus noll år
Visst är det intressant att nu när faran närmar sig så vill plötsligt Gardell att staten skall gå in och rädda det etablerade...
Är det inte så att vi måste låta etablerade maktstrukturen förlora vid händelser som dessa? Det är väl nu som marknadskrafterna skall rensa ut de inkompetenta och inavlade maktstrukturer inom finans och politik som tillåtit att vi hamnat där vi är!
Det är nu orädda entreprenörer skall få sin chans och ta makten över de områden som inte har fått bli utsatta för den marknadsekonomiska konkurrensen - det är nu stora oligopol och monopol skall stjälpas över ända av ny kompetens som ska ges chansen av det demokratiskt styrda samhället - det är nu vi skall se till att de som är mest lämpade att driva, utveckla och leda samhället kommer fram!!
Det är nu dags att hylla de marknadsekonomiska principerna - det mest effektiva resursutnyttjande systemet som funnits i historien - ge dessa principer det rätta utrymmet!! Vi skall dock göra detta genom ett demokratiskt politiskt system som hyllar respekten för individen, står för jämlikhet och låter alla oberoende av deras ekonomiska möjligheter få chansen att konkurrera!!
Det är kanske dags att vi krossar ett och annat fönster så att vi får in luft och syre i etablerade maktkorridorer... Leve den fria konkurrensen låt oss ta tillbaka makten - reclaim the world!!
Jag håller med Gardell till 100%. Börsen är allt annat än en seriös avnämnare för ekonomin för tillfället. Ett lotteri som styrs av kortsiktig girighet, som påverkar alla världens länder. Stäng ner ett par veckor, städa undan ordentligt. Christer Gardell är långt ifrån ensam om att tycka så.
Jag sålde i tid efter kunskap och erfarenhet, förstår inte vad staten skall göra förutom att sköta våra vägar och järnvägar etc. Staten ska inte agera utan sitt still i er båt som sjunker!
En god kapten tar sedan över var inte orolig världen klarar sig utan er som misslyckats!!!!!!
Varför skall staten rädda skinnet på finansens girighet?
Gradell är mammon personfierad. Nu vill han att staten = vi andra skall skujta till pengar för att rädda hans finanser.
Lägg i detta till att Gardells spel på börsen inte skapap eller kommer att skapa nya arbetstillfällen. Han älskar att slakta bolag för egen vinnings skull.
vid 43-ås ålder blir detta en kris bland mina andra erfarenheter.oljan -73 ,den såkallade arbetslöshets-krisen -83, bubblan 99-2000. och nu är man där igen. tackar för alla inlägg under mig. myckett bra analyserat, ps gardell sitter bör löst till.
Känns det ändå inte lite uppfriskande med den senaste tidens finansstorm. En sjukare Värld hade det varit om allt hade varit business as usual. Nu blir det Back to basics och mindre gratismiddagar. Klart Gardell är lite rädd, men han tackar säkert den senaste tiden kris när han fått lite perspektiv på sakernas tillstånd. Räntesänkarpolitik är quickfix och inte särskilt moget eller modigt i dagsläget. Hessius och Rosenberg må vara fina duvor, men jag föredrar en kvick och bestämd hök för tillfället.
Denna nedgång var väntad, vi borde fortsätta ned till en nivå som motsvarar priset innan uppgågen de senaste åren. Visst är det märkligt att börserna stiger och sjunker lika mycket världen över med sådan precision. Analys bör ske av Sveriges läge i förhållande till övriga världen. Olika ränta etc. bör påverka resultatet.
När man som privatperson ska börja spara i fonder eller aktier varnar alla för att det också kan gå ner och att man kan förlora pengar???????
Vad är det som händer , varför alla dessa grepp för att hindra fallet undra jag.
Det är ju en del av spelet inte faan sker det mass åtgärder när börsen tokrusar och bostadspriserna detsamma? Den stora bubblan som Sverige haft har ju vår regering spätt på krafitgt med sänkta skatter etc. I Sverige med dessa budgivningar fiffel och båg försäljningar har gjort att våra bostäder precis som börsen är prylar som man spekulerar för att tjän apengar.
Nä ge mark till de som vill bygga så slipper vi bostadsbrist och prisbubblor och stäng sen ner börserna och fixa en valuta över världen så kommer det bli lugnt.
Och vill man ha den finansmarknad det innebär med börser så får man ta motgångarna också
Jisses vilken domedagsprofet
21:03, 10 oktober 2008
Anmäl
ööööh - hur illa är det ställt Gardell? Har han köpt en begravningskostym till sig själv eller?
Kommentarer
Anonym 11:16, 13 oktober 2008 Anmäl
Marknadsekonomi ja, marknadsanarki nej.Inte nödvändigtvis fler men bättre regler och sanktionssystem för
• börsgolvens matadorer
• mäklarfirmornas finanshajar
• kreditlekplatsernas tarzans
d v s finansmarknadens olika aktörer
Det förutsätter bland annat kunnigare och mer verklighetsförankrade politiker.
Är det självklart att i finanskrisens spår vinster privatiseras och förluster socialiseras?
Hasse 10:46, 13 oktober 2008 Anmäl
"Annars blir det anarki med krossade fönster och stölder."säger Gardell. Visar än en gång att folk inom finans- och industrivärlden ofta inte har en susning om hur saker och ting ligger till inom politiken. Saknar helt fingerspitzgefuhl när det gäller
samhälle och politik.
Anno Nym 05:44, 13 oktober 2008 Anmäl
Instämmer med flera här, detta var en av de mer märkligare artiklarna jag läst. *fniss* menar han börshajarna skall löpa amok och klirra rutor eller vilka syftar han på?AAA 15:14, 12 oktober 2008 Anmäl
Sveriges industribas har förslummats avv alla odugliga företagsledare. Se hur stolta ERICSSON förtynar under Treschows ledning och med Börje Ekholms goda minne. Varför har den gode Börje inte agerat och fått Svanberg utbytt kan man fråga. "Nepotism" eller något likanade kan man svara. Nu ser det ut som om ERICSSON går i graven. Hur har det kunnat bli så att man kan missköta ett företag så in i vassen dåligt och ändå sitta kvar som VD. Vad säger du Börje?Norrlänning 14:59, 12 oktober 2008 Anmäl
Skuldbördan måste bäras av de som orsakat denna ekonomiska katastrof. Alltså av klippare och styckare som Gardell och StockholmsklickenEwa 14:38, 12 oktober 2008 Anmäl
Varför ska vi hederliga skattebetalare sopa undan och rädda klåpare och egoister som Christer Gardell och alla andra oduglingar runt Stureplan - typ den där Cevianmannen som var Gardells närmaste rådgivare. Nä låt dem falla så det blir lite självsanering.stefan 13:17, 12 oktober 2008 Anmäl
anarki på Cevians kontor kanske?micke 13:14, 12 oktober 2008 Anmäl
Ja ,,Vad ska man säga.
Enligt gardell så var volvo värd 1000 lappen.
Fick fart på kursen med kraftig belåning.
Om volvo drar undan eller kraftig sänker sin utdelning vad ska Gardell betala räntor med då?
Borde vara till randen till konkurs. och när det gäller fonder så finns inget insättningsskydd.
Kanske lite anarki vore på sin plats.
Men sticker ut hakan och säger att det återhämtar sig nästa vecka
2008-nu är mer köpläge än sälj
2009 blir förmodligen ett sånt plus minus noll år
Erik 12:52, 12 oktober 2008 Anmäl
Bäst för alla om Gardell gör konkurs. Då vet folket sanningen och vi slipper höra hans löjliga uttalandenThomas L 11:59, 12 oktober 2008 Anmäl
Visst är det intressant att nu när faran närmar sig så vill plötsligt Gardell att staten skall gå in och rädda det etablerade...Är det inte så att vi måste låta etablerade maktstrukturen förlora vid händelser som dessa? Det är väl nu som marknadskrafterna skall rensa ut de inkompetenta och inavlade maktstrukturer inom finans och politik som tillåtit att vi hamnat där vi är!
Det är nu orädda entreprenörer skall få sin chans och ta makten över de områden som inte har fått bli utsatta för den marknadsekonomiska konkurrensen - det är nu stora oligopol och monopol skall stjälpas över ända av ny kompetens som ska ges chansen av det demokratiskt styrda samhället - det är nu vi skall se till att de som är mest lämpade att driva, utveckla och leda samhället kommer fram!!
Det är nu dags att hylla de marknadsekonomiska principerna - det mest effektiva resursutnyttjande systemet som funnits i historien - ge dessa principer det rätta utrymmet!! Vi skall dock göra detta genom ett demokratiskt politiskt system som hyllar respekten för individen, står för jämlikhet och låter alla oberoende av deras ekonomiska möjligheter få chansen att konkurrera!!
Det är kanske dags att vi krossar ett och annat fönster så att vi får in luft och syre i etablerade maktkorridorer... Leve den fria konkurrensen låt oss ta tillbaka makten - reclaim the world!!
Kalle 21:20, 11 oktober 2008 Anmäl
Jag håller med Gardell till 100%. Börsen är allt annat än en seriös avnämnare för ekonomin för tillfället. Ett lotteri som styrs av kortsiktig girighet, som påverkar alla världens länder. Stäng ner ett par veckor, städa undan ordentligt. Christer Gardell är långt ifrån ensam om att tycka så.Dysterkvist 19:06, 11 oktober 2008 Anmäl
Jag sålde i tid efter kunskap och erfarenhet, förstår inte vad staten skall göra förutom att sköta våra vägar och järnvägar etc. Staten ska inte agera utan sitt still i er båt som sjunker!En god kapten tar sedan över var inte orolig världen klarar sig utan er som misslyckats!!!!!!
Erik 16:54, 11 oktober 2008 Anmäl
Anarkisterna stjäl och krossar fönster under alla förhållanden .Anonym 15:42, 11 oktober 2008 Anmäl
sitter inte han inom lås och bom..?Rensa ut psykopaterna inom finansvärlden..
Blev nån över ????????????????????
anarkist 15:37, 11 oktober 2008 Anmäl
Varför skall staten rädda skinnet på finansens girighet?Gradell är mammon personfierad. Nu vill han att staten = vi andra skall skujta till pengar för att rädda hans finanser.
Lägg i detta till att Gardells spel på börsen inte skapap eller kommer att skapa nya arbetstillfällen. Han älskar att slakta bolag för egen vinnings skull.
LAW AND ORDER 15:36, 11 oktober 2008 Anmäl
ANARKISTERNA VILL HA ETT LAGLÖST SAMHÄLLE !zeno 11:01, 11 oktober 2008 Anmäl
ett desperat uttalande från en desperat individ.men kanske vet han exakt hur korkade våra politiker är.
förra gången svedala hade kris lyckades politikerna höja räntan per dygn till 500%. efter det fråntogs politikerna beslutanderätten över riksbanken.
vill han ha en upprepning? gud bevare oss!
mikaoj nov akna 09:06, 11 oktober 2008 Anmäl
vid 43-ås ålder blir detta en kris bland mina andra erfarenheter.oljan -73 ,den såkallade arbetslöshets-krisen -83, bubblan 99-2000. och nu är man där igen. tackar för alla inlägg under mig. myckett bra analyserat, ps gardell sitter bör löst till.silversabeln 00:55, 11 oktober 2008 Anmäl
Känns det ändå inte lite uppfriskande med den senaste tidens finansstorm. En sjukare Värld hade det varit om allt hade varit business as usual. Nu blir det Back to basics och mindre gratismiddagar. Klart Gardell är lite rädd, men han tackar säkert den senaste tiden kris när han fått lite perspektiv på sakernas tillstånd. Räntesänkarpolitik är quickfix och inte särskilt moget eller modigt i dagsläget. Hessius och Rosenberg må vara fina duvor, men jag föredrar en kvick och bestämd hök för tillfället.Anonym 22:18, 10 oktober 2008 Anmäl
Denna nedgång var väntad, vi borde fortsätta ned till en nivå som motsvarar priset innan uppgågen de senaste åren. Visst är det märkligt att börserna stiger och sjunker lika mycket världen över med sådan precision. Analys bör ske av Sveriges läge i förhållande till övriga världen. Olika ränta etc. bör påverka resultatet.Anonym 22:09, 10 oktober 2008 Anmäl
När man som privatperson ska börja spara i fonder eller aktier varnar alla för att det också kan gå ner och att man kan förlora pengar???????Vad är det som händer , varför alla dessa grepp för att hindra fallet undra jag.
Det är ju en del av spelet inte faan sker det mass åtgärder när börsen tokrusar och bostadspriserna detsamma? Den stora bubblan som Sverige haft har ju vår regering spätt på krafitgt med sänkta skatter etc. I Sverige med dessa budgivningar fiffel och båg försäljningar har gjort att våra bostäder precis som börsen är prylar som man spekulerar för att tjän apengar.
Nä ge mark till de som vill bygga så slipper vi bostadsbrist och prisbubblor och stäng sen ner börserna och fixa en valuta över världen så kommer det bli lugnt.
Och vill man ha den finansmarknad det innebär med börser så får man ta motgångarna också
Jisses vilken domedagsprofet 21:03, 10 oktober 2008 Anmäl
ööööh - hur illa är det ställt Gardell? Har han köpt en begravningskostym till sig själv eller?Egot 20:46, 10 oktober 2008 Anmäl
Pratar i egenintresse.Säger man en lögn tillräckligt många gånger blir det en sanning. Stick och brinn Gardell.
Regler för kommentarer »