




Finansmannen Robert Weil jämför USA-ekonomin med finanskrisen i slutet av 1920-talet.
Publicerad 2008-04-18 kl 07:42
Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Area Sales Manager - M-Clean Papertech AB
Danske Bank söker global fondadministratör
Säljare - Sveriges bästa provis
HQ-krisen. VA:s Jonas Malmborg: "Största gåtan är hur kommunikationen mellan Dahlbo och König fungerade."
Perspektiv. Revisorsmissar i Carnegie och HQ pekar på att det behövs hårdare tag av Revisorsnämnden, menar VA:s Linda Flood.
![]() Teknisk analysLäs alla tekniska analyser här |
![]() BioteknikVA bevakar svensk bioteknik. |
![]() GreklandskrisenMissa inte VA:s bevakning av krisen i Grekland. |
Veckans hetaste ämnen |
Veckans hetaste börsbolag |
|
| 15:52 | Hur mycket visste han? ... |
|---|---|
| 15:42 | Handeln återupptas i Holm... |
| 15:29 | Holmen dementerar rykten ... |
| 15:22 | Ingen oro i övriga styrel... |
| 15:00 | Slapphänta revisorer ... |
| 14:47 | USA: Produktiviteten revi... |
| 14:46 | ECB lämnar räntan oföränd... |
| 13:31 | Ericssonrivalen ZTE får n... |
| 12:12 | Börsrallyt blir kortvarig... |


Kommentarer
klarsynt 16:59, 20 april 2008 Anmäl
weil har väl inte fått många rätt på senare år - dags han går hem och leker med sina BRIO-tåg en gång för alla!Staffan M. 23:20, 19 april 2008 Anmäl
skåpmat! visste vi redan 2006!William 17:15, 19 april 2008 Anmäl
Själv har jag väldigt lite minnen från just 1920-talets finanskris...hur var det nu med spekulationsbubblan i Holland under 1600-talet?EKONOM 16:45, 19 april 2008 Anmäl
KRASCHEN PÅ WALL STREET 1929 KOMMER ATT UPPREPAS !svenska spel rockar 01:02, 19 april 2008 Anmäl
jag e gotlandvinnaren på 100+millar,så för mig spelar det ingen roll
Odell 21:19, 18 april 2008 Anmäl
hur kan börserna fortsätta uppåt om det är kris?EXPERT 18:45, 18 april 2008 Anmäl
ROBBAN VET VAD HAN TALAR OM !Johnny 12:19, 18 april 2008 Anmäl
GRATTISDet känns tryggt att leva med sådan kunskapsbank som ni alla som skriver kommentarer, sitter inne med.
Självcensur skadar inte.
Stene 11:33, 18 april 2008 Anmäl
Det är inget problem att människor i allmänhet, och USA i synnerhet, minskar sin konsumtion. Hur ska annars jorden överleva? Det är snarare ett krav på kraftigt minskad konsumtion och sker inte det, det måste börja NU, så kommer prylberget, gifter och växthuseffekten att döda oss. Vi har inget val, inse det!Stene 11:32, 18 april 2008 Anmäl
Det är inget problem att människor i allmänhet, och USA i synnerhet, minskar sin konsumtion. Hur ska annars jorden överleva? Det är snarare ett krav på kraftigt minskad konsumtion och sker inte det, det måste börja NU, så kommer prylberget, gifter och växthuseffekten att döda oss. Vi har inget val, inse det!Vetbäst 11:03, 18 april 2008 Anmäl
Wops!! Det blev många införanden där! Ber om ursäkt! Kanske webansvarig kan rensabort extra insättningarna. (tryckte på "skicka" några ggr och 'inget' hände...) Mycket ledsen för "spammningen".Vetbäst 10:51, 18 april 2008 Anmäl
Helt rätt att jämföra! Jag har själv lagt allt mitt på räntefonder. Mest då det i USA fortfarande snackas mest och väldigt lite handling. De har en president som med stor välvilja kan benämnas korkad, för att inte ta starkare ord i sin mun. Denna totala ignorans till insikt om vad man kan låna till och hur länge man kan driva en av världens största skuldbördor framför sig. Till och med 'Busken' tror att valet vinns av demokrater som får 'städa' upp. Antagligen med skattehöjningar (impopulära sådana) efter 8 år av slösa ekonomi.Tyvärr så tror jag däremot att USA inte är mogen för en kvinna som president eller en färgad president. Jag tror faktiskt att vid val av de här två kandidaterna så bler det återigen en republikan som sitter där. Bara att hoppas att denne då inser allvaret. Vilket jag inte sätter så många kronor på.
Kontenta: Förbered er mot jämförbara tjugotalets regression.
(just detta har jag fört fram nu över ett halvår på olika insändar sidor. Tragiskt iofs om jag dessvärre skulle få rätt) What goes up must come down...
MOJED 10:29, 18 april 2008 Anmäl
Jag håller med Rolle, väldigt korkat. USA är nog inte längre denstormakt som den tror, ett land som satsar på krig kan bara gå
åt ett håll. Men en överkonsumtion på kredit är inte bra, låna bara till investeringar som på sikt blir lönsamma.
Mynona 10:28, 18 april 2008 Anmäl
Christian! Det är just ekonomisk utveckling som skapat välstånd hos oss och när vi nu nått en god ekonomi och andra, den stora fattiga massan i Kina, Inden och några andra miljarder, vill ha en del av vad välstånd kan köpa, som skola, basal hälsovård, bra boende osv då protesterar vi övergödda västerlänningar. Tänk om allting inte samtidigt förblir som idag för västlänningar - hu så hemskt. Men faktum är att den bespottade globaliseringen varje månad drar en miljon kineser över fattigdomssträcket - en miljon! Ingen aldrig så välmenande grönröd idealism kan åstadkomma det, men däremot konsumtion. Varje gång du köper en ny DVD-spelare ger du möjligheter till den, troligen kines, som tillverkade den att få det lite bättre i livet. Visst är många framgångsrika "pampar" som du beskriver det både osympatiska och på sina sätt omoraliska men let's face it - det är dom och de ekonomiska systemen de representerar som skapar möjlighet både för dig, mig och de fattiga runt om i värden att få de grundläggande behoven täckta.Rolle 10:19, 18 april 2008 Anmäl
Hur kan man bara komma på iden att jämföra 20-talets ekonomi med dagens ekonomi? Korkat i kubik!!klasber 10:04, 18 april 2008 Anmäl
Det finns säkert en stor risk att vi får se en värre utveckling på världens marknader.Analytikerna är tyvärr inte att lita på eftersom de går i flock och just nu och alldeles för sent nedjusterar bolag efter bolag.
Världen såg dock annorlunda ut på 20-30 talet och frågan är vad Indien, Kina, Ryssland, Brasilien mfl länder kan skapa för motstånd mot en djupare nedgång.
Den köpkraft och långsiktiga ekonomiska utveckling de befinner sig i fanns inte på 20-30 talet.
Det är ingen kul situation och det närmaste halvåret kommer att visa riktningen.
Zorba 09:46, 18 april 2008 Anmäl
Bästa Christian!Jag håller med om att vi i väst knappast kan forsätta konsumera, men det finns en värld utanför våra gränsar som ska och vill hinna ikapp. Varenda gång jag tror att jag har konsumerat färdigt så dyker det upp en GPS för en tusenlapp, en bärbar för fyra laxar eller en maffigare mp3 eller telfon osv. Våran uppfinningsförmåga blandat med våran girighet känner inte heller några gränsar. Antingen köper vi billigt av andra eller säljer dyrt till dem, men varför måste det slutar? Det har pågått i snart 4000 år...
christian 08:10, 18 april 2008 Anmäl
Det är väl knappast hållbart att konsumtionen bara skall öka hela tiden. Företagen måste ju vara kapabla att kunna ställa om till en utplannad kurva i konsumtionstakten eller en minskning. Vi konsummerar alldelles för mycket skräpp i väst världen och det är det som är problemet, inte att folk börjar hålla igen. Dessa finanspampar skiter fullständigt i vår planet, bara industrin får rulla på högvarv och deras aktieportföljer sväller så är de nöjda.Regler för kommentarer »