




Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Area Sales Manager - M-Clean Papertech AB
Danske Bank söker global fondadministratör
Säljare - Sveriges bästa provis
/asikter/bloggar/pontus/2009/08/19/darfor-borde-saab-fa-ga-i-/index.xml
Det finns något ovärdigt över den kohandel som nu pågår om Saabs framtid. GM och Koeniggsegg-konsortiet sätter stenhård press på regeringen för att få ut så mycket pengar som bara är möjligt från staten.
Och det är förståeligt. Men är det det bästa för Saab?
Knappast.
I sommarnumret av Veckans Affärer presenterade vi ett manifest för kapitalismen efter finanskrisen, ett första försök att börja summera vad vi faktiskt lärt oss och vad vi kanske ska ändra för att samma sak inte ska hända igen.
En av de viktiga faktorerna i det resonemanget var att gå tillbaka till grunderna i kapitalismen. Bolag som inte klarar sig ska gå under.
Det kan låta enkelt och självklart, men betyder att vi faktiskt inte får vara så beroende av enskilda företag eller branscher att vi inte anser oss klara utan dem. Oavsett om vi pratar om banker eller som i det här fallet bilföretag.
I Saabs fall är det så uppenbart att det håller på att backa hela företaget in i en återvändsgränd.
Staten är beredd att garantera lån som gör det möjligt att köpa det svenska bilföretaget, men de pengarna kommer med villkoret att produktionen inte får flyttas, fabriker inte får läggas ner och personal inte får sägas upp.
Och plötsligt tar en eventuell köpare över ett Saab på samma villkor som redan misslyckats.
Jag tror absolut att det finns en framtid för Saab. Men den framtiden kommer att avgöras av hur skicklig och entreprenöriell en framtida ägare är. I torsdagens nummer av Veckans Affärer skriver jag om just det, vår industriella syn på företagande, som om det är något mekaniskt och förutbestämt, och inte den skicklighetssport det faktiskt är. Framtiden för två företag kan se helt olika ut, beroende på hur duktig den som äger och driver bolaget är.
Så är det också för Saab.
Därför vore det sundaste idag att låta Saab gå i konkurs. Saab som det ser ut i dag har misslyckats. Det finns i praktiken inga vettiga budgivare på verksamheten som den ser ut idag. Pratet om att Koeniggsegg-gruppen ”bara” saknar tre miljarder är trams. Det behövs tre miljarder ytterligare, förutom de fyra miljarder som staten förväntas ställa ipp med, bara för att ta över bolaget. Men för att driva det, utveckla nästa modell, täcka framtida förluster och ha en rimig chans att hinna ändra något krävs ytterligare minst tio miljarder, enligt alla bedömare.
Jag förstår att Koeniggseggs-gänget är beredda att ta den chansen. Hoppet står förstås till att vara med i större konsolideringsaffärer ner längs vägen, eller att någon okänd vit riddar ska rida in på scenen. Men det är knappast det scenario som ger störts utrymme för entreprenörskap kring framtidens Saab.
Därför: låt bolaget gå i konkurs, och släpp sedan lös hugade entreprenörer på konkursboet. Då får vi se vad Saab egentligen är: ett starkt varumärke, bra teknik eller fantastiska produktionsanläggningar.
Men det testet blir betydligt mer hederligt än den märkliga halvskyddade verksamhet som nu obönhörligt och ganska ovärdigt baxar den svenska biljätten mot avgrundens rand, medan alla inblandade försöker skicka Svarte Petter mellan sig för att undvika skulden.
P.S Idag fortsätter debatten om VA:s kapitalistiska manifest klockan 14.00 på Historiska Muséet med talare som Klas Eklund, Birgitta Ohlsson, Ebba Lindsö, Sasja Beslik, Günther Mårder, Jan Edling, Sara Öhrvall och Ingrid Schullerström. Har du inte möjlighet att ta dig dit så kan du följa seminariet här på VA.se i direktsändning. D.S
Kommentarer
Jan 14:19, 2 september 2009 Anmäl
Saab utgör nästan en procent av Sveriges BNP! I år faller BNP med ungefär fem Saab och hela nationen är i panik. Kanske att tänka på innan man skriker om nedläggning.joel@pecenter.se 06:37, 28 augusti 2009 Anmäl
SAAB är i det stora o hela en olycklig ekonomisk historia- GM satte i princip sista spiken i kistan- hade ingen aning om vilket högteknologisk bilföretag dom tog över. Koenigsegg gör en klassiker- forsöker pressa staten (lån/arbetsplatser)- ngt som ALLTID har gått hem med Socialdemokratiska regeringar. Själv är jag Norsk, bott i Sthlm sedan 2000, et tips till optimistiska Svenskar- kolla lite på Google- eler läs lite Norska affärstidningar om den "fantastiska" Norska affärskompisen" till Koenigsegg- hans verksamhet är alldeles för "light" för et takeover av SAAB´s storlek og högteknologi! Reinfeldt gör alldeles rätt i att hålla tassarna borta- det vill i annat fall bli Sveriges största "slakthus"!!!!LEJJ 00:34, 22 augusti 2009 Anmäl
21 % anser att det är rätt att rädda Saab 79% att det är fel. Har bilindustrin blivit kvalificerat företagande eller gambling? Vem deltar i Maud Olofssons nya giv? Vem vågar satsa och varför? Kan det vara så att när osäkerheten är det enda säkra vänder vi oss mot dem vi aldrig skulle trott på i vanliga fall? Nu tycks vårt hopp stå till politiker och ekonomiska äventyrare. De andra håller sig borta av någon anledning.Staffan 10:26, 21 augusti 2009 Anmäl
Herr von Koenigsegg är tillräckligt enveten, nytänkande och möjligen galen för att kunna ro en sådan här affär i hamn - men han ska göra det med privat kapital - det vore kul att se om det går att vända Saab, som ju för det mesta gått med förlust, ända sedan starten - men inte med statliga pengar!Anonym 22:26, 20 augusti 2009 Anmäl
Hur många småföretagare får hjälp som dom stora....INGEN... Om en företagare inte tjänat pengar i 20 år...nej förresten han blir pank redan efter 2 år... Löjligt att försvara SAAB med att jobb försvinner....det gör det varje dag då småföretagare som jobbar 80 timmar i veckan ändå inte klarar det.... Facken kan köpa SAAB tillsammans med Folksam och alla andra kollektiva spekulanter, jo sossarna kan slänga in en slant dom som tjänar pengar via lotterier och annat som inte ens rädda barnen får driva" Toyota " mycke rätt där ! 18:54, 20 augusti 2009 Anmäl
Yrkesfiskare ska bli Fiskeguider .. Friska Bilarbetare med kompetens .. ska dom öppna eget med Maud eller fly Landet ?Toyota Prius är bäst 09:34, 20 augusti 2009 Anmäl
Vad är det för snack om att staten inte ställer upp. Staten kommer ju att gå i borgen för 4 miljarder SEK i riskkapital. Om ett privat företag skall köpa ett annat privat företag då måste ju köparen slänga upp pengarna. Eller hur? Nu är det ju bara så att Koenigsegg aldrig har gått med vinst efter vad jag vet. Dessutom har ju dessutom SAAB inte gått med vinst på dom senaste 20 åren. Om man skall slå ihop två företag där båda går med förlust vad blir det då. Jo en ännu större förslust. Rådet är betala INTE ut alla miljarderna då kommer dom att hamna i något skatteparadis = ett nytt Trustorfall. Låt SAAB gå i konkurs sälj av dom delar som är livskraftiga, minska personalstyrkan rejält och starta en ny verksamhet runt något bra som är säljbart ex. en liten elbil, annan miljöteknik etc. Låt SAAB bli en uppfinnarverkstad för där finns ju kompetens och säkert massor med goda ideer och lägg sedan produktionen i Kina eller Indien där det är billigast. I Sverige skall vi inte syssla med ren produktion det vet vi ju vid detta laget ex. varven, tekoindustrin etc. etc.Månsson 23:53, 19 augusti 2009 Anmäl
Norrmännen styr Koenigsegg - då gäller regler för valfångstm fiske och fartygsaffärer - det vill säga högriskaffärer. Låt Saab gå i konkurs - inga bidrag till Norska "investerare"Roger Rötägg 22:17, 19 augusti 2009 Anmäl
RE:"Trötter" Man räknar med att cirka fem gånger antalet anställda berörs hos underleverantörer runt om i Sverige inte minst i Mälardalen alltså inte enbart i Väst Sverige...värt att tänka på...det blir cirka 20000 pers...Mange Mos Big Nose 22:14, 19 augusti 2009 Anmäl
Många kommentarer skrivs ur ett -08 perspektiv. Politiker inkl. Fredrik R inser helt krasst att det finns fler väljare i Mälardalen än i Västra Götaland. Han skiter väl i SAAB så länge han kan hålla sig kvar vid köttgrytan.... Många "ny"-Stockholmare ska hänga på vad de tror är "rätt" åsikter. Man är byxis för att ha en egen uppfattning. Det faktum att många företag i Sthlm:s regionen kommer att tappa stort då de levererar till fordonsindustrin på västkusten har inte gått upp för dem. När det väl gör det så har valet för länge sedan timat och FR kan gotta sig åt ytterliggare 4 år med sleven i hand. MEN sossarna är inget lösning....jag vet, tyvärr...Inger Lagerman 21:46, 19 augusti 2009 Anmäl
Märkligt agerande av regeringen - hela det industrikluster som är kopplat till bilindustrin drabbas. Frågan är vem som vinner och förlorar på att späda på arbetslöshet och industrinedläggningar i ett läge då 2010 kommer att bli ett ännu dystrare år än 2009. Vad är det som ligger bakom regeringens agerande? Finns det låsningar inom regeringen och vad handlar de i så fall om? Var finns de grävande ekonomijournalisterna?Trötter 20:41, 19 augusti 2009 Anmäl
Enligt SAABs hemsida jobbar det runt 4100 personer på SAAB automobil. Mycket liv för väldigt få jobb. Känns inte motiverat med lån på 4 + 3 miljarder för att hålla igång några tusen några år.Krister 16:33, 19 augusti 2009 Anmäl
Det är lätt för dig att som själv lever på bidrag och som tillhör dessa självutnämda experter som har gjort allt för att smutsa ned SAAB.totte wallin 15:22, 19 augusti 2009 Anmäl
Låt Johan Ehrenberg (ETC) ta över SAAB , han är ju van vid konkurser ( 5 st ?)Anonym 15:01, 19 augusti 2009 Anmäl
Lätt för dig att säga Pontus, det är inte ditt jobb som står på spel. Gäller alla er andra som också klagar på SAAB.Wolfman 14:34, 19 augusti 2009 Anmäl
Vem vinner på en konkur? Principen?Pelle Plutt 14:17, 19 augusti 2009 Anmäl
Att lägga ner Saab har blivit något av ett mantra bland bedömare och förståsigpåare som vill komma fram i rampljuset. Grunderna till mantrat bygger på historiska pseudofakta som sprids utan att verifieras. Detta påverkar naturligtvis ängsliga politiker som om möjligt har ännu mindre på bena än de som tror sig veta allt. Bilbranscher går igenom den väsrta krisen sedan 30-talet och de två svenska biltillverkarna ägs av amerikanska bolag i svårigheter. Att hitta en köpare för vilken stor tillverknings industri som helst är svårt i dagsläget men för bilbyggare är det ännu värre. Regeringen lovade stödpengar för att bevara den svenska industrin, när det väl kommer till kritan så finns det inga pengar att få. Regeringen visade aktivitet och styrka i inledningsskedet men nu har man förstått att det är bättre att skita i industrin och hellre ha a-kasse utbetalningar och åtgärder "after the fact". Var är din kritik då Pontus? Saab har en bra strategi för att växa i framtiden, nya produkter som kommer att driva på lönsamhet och utveckling. Att kånka dem nu vore som att inte ge hjärtlungräddning till en 20-åring eftersom personen hållar på att dö nu.Johnnie 13:50, 19 augusti 2009 Anmäl
Dags att staten och facken får ta sitt ansvar för den situation vi sitter i. Fråga varför är det billigare att tillverka kapitalintensiva produkter, utveckla företag få fram kompetenser i Asien än det är i gamla väst? Har vi satt oss i båten och lever på att skjuta kostnader på framtiden får vi försöka ro den iland. Väl där behövs en ny ordning.Janne 12:19, 19 augusti 2009 Anmäl
Ja det är helt korrekt att låta Saab Automobile gå i konkurs. Det är för inbjudande att få låna 5 miljarder till statlig garanti och sedan sticka med pengarna. Även om någon sedan skulle bli straffad så blir det en väldigt bra årslön. Vi har ju inte amerikanska lagar på detta område. De som här i kommentarerna tror att jobb ska räddas är väldigt blåögdaErik 12:01, 19 augusti 2009 Anmäl
Vi har en arbetslöshet som ökar rekordartat för tillfället. Att då inte rädda de tusentals jobb är korkat. Vad ska vi göra sen när vi sitter med en mycket hög arbetslöshet OCH inflationen v'änder uppåt p.g.a. de låga räntorna? Då har vi hamnat i en rävsax som är synnerligen svår att ta sig ur.Bäste Pontus 12:01, 19 augusti 2009 Anmäl
Banksystemet som man glömde. Efter novemberrevolutionen 1985 så anpassade man inte kompetensen till marknadens krav. Som ett brev på Posten så kom bankkrisen februari 1990, för man hade glömt sin egen kapitaltäckning. Reprisen smärtar att nu går vi samma öde till mötes och en tredje repris blir oundviklig om man inte inser marknadens behov. Saab-finansieringen kan enbart hanteras av Regeringen. Om banksystemet fungerat 1989 hade vi sannolikt inte haft dagens fråga om finansering. Vår nation har för länge sedan avrustat kompetensen inom bankskrået, för att enbart fokusera aktieägarvärde. Nu börjar fler och fler inse att det finns mycket luft i värderingar. Det är dags att bankdebatten påbörjas om nationen skall klara en ökning av antalet arbetsplatser. Att Regeringen fått öpna en finansavdelning sätter fokus på att man bör agera nu - inte vänta och se. Våra företag behöver kompetenta och långsiktiga bankrelationer. Förra gången det begav sig kallade man det en fastighetskris - tragiskt att så få vågar förklara vad som är verkligheten.Per Andersson, Saab ägare 11:58, 19 augusti 2009 Anmäl
Det är att bara inse fakta! Saab har ingen framtid pga dålig lönsamhet, ineffektiv produktion, försäljningsproblem, m.m. Listan kan göras väldigt lång. Det bästa är att antingen låta företaget gå i konkurs eller att låta någon stark finansiär (ej Koeniggsegg) ta över rodret. Det finns säkert andra möjligheter för Sverige att utvecklas, utan att satsa skattepengar på ett företag som ändå aldrig kommer att gå med vinst.Ragnar 11:40, 19 augusti 2009 Anmäl
Lägg ner Sverige. Landet har visat sig olönsmat och jag är trött pa hela skiten. Kineser, Sydkoreaner och Indier är mycket mer konkurrenskraftiga. Allvarligt talat är de minst lika nationalistiks som vi. Besluten kan inte baseras pa Dogmatik, utan är betydligt allvarligare än sa. Historiskt har SAAB, VOLVO, Eriksson m.m. visat att stereotyper inte är värda särskilllt mycket. Vad som betyder nagot är hur pass uppfinningsrika och flexibla företagen är, miljön de arbetar inom. Det är till och med en fraga om tur. Slass för livet SAAB.Pessimisten 11:05, 19 augusti 2009 Anmäl
Helt rätt. Skrota världens säkraste bil och dess säkerhetskunnande. Saab har ju misskötts det senaste decenniet av dess ägare, så nu kan man lägga ner skiten och sälja Volvo till kineserna. Risktagande är inget som vi ska uppmuntra till se bara på vad det lett till hos de svenska bankerna. Vi får hoppas på IKEA och Kamprad kan skapa jobb till alla för resten håller inte måttet och skall läggas ned.inte nisse 10:44, 19 augusti 2009 Anmäl
frys dom flesta modellerna. satsa på en bränsle snål variant. trabanten slapp igenom med ett motoralternativ som var helt åt skogen men man skulle förvänta sig något mycket bättre från saab gänget. dags att låta dom bästa hästarna vila medan man pyntar på en framtids bil.Bengt org 10:42, 19 augusti 2009 Anmäl
Inte bara SAAB bör avvecklas pga överproduktion av bilar. Andra företag inom kapitalvaror kommer också att gå samma väg. Det finns inte kapital under överskådlig tid för fortsatt överkonsumtion. SAAB och bilbranchen i övrigt är bara en av ett antal indikatorer på att "festen är över" på grund av att den billiga oljans tid nu är slut.Anonym 10:36, 19 augusti 2009 Anmäl
Det är dags för regeringen att visa lite handlingskraft och inte bara uppvisa negativa synpunkter. Kanske behöver man inom regeringen förstärka SAAB affären med lite kunniga personer som kan företagsekonomi. Nuvarande uttalanden verkar alltför flata.Maggan 10:15, 19 augusti 2009 Anmäl
Å ena sidan känns Saab som en stor förlustaffär i sig själv och ett bilmärke som sedan länge är förbisprungen av sina konkurrenter. Å andra sidan kommer det ändå vara svenska folket som få stå för notan om hela skiten läggs ned.Insatt 10:10, 19 augusti 2009 Anmäl
Hel upplägget handlar om att GM skall slippa framtida åtagenden och att denna grupp skall ta gisslan på de antällda mot staten och i valtider kan allt hända, om sossarna rullar ut röda mattan om något halvår i valrörelsen så måste regeringen följa med på något sätt. Koenigsegg-folket kan inget fullskalaproduktion av bilar men är trots allt ganska smarta på att utnyttja staten.Kör Toyota Hybrid 10:04, 19 augusti 2009 Anmäl
Låt inte lycksökarna få alla miljarderna. Dom kommer bara att försvinna på något konstigt sätt. Förkorta pinan för dom anställda och Trollhättan och lägg ner SAAB. Sälj av dom delar som är OK och starta tillverkning av vindkraftverk eller något annat säljbart istället i lokalerna. Där finns ju 1200 anställda ingenjörer som väl skulle kunna omskolas till en nyttig och lönsam verksamhet istället.gunnar 10:02, 19 augusti 2009 Anmäl
jag är kluven,,,ska vi låta kineserna ta över vår teknik,bilkunskap osv,,det hände med teko-industrin,,de köpte upp hela konfektionsfabriker billigt o flyttade därmed jobben till kina o konkursrade ut de europeiska. företagen...ska samma sak hända med bilarna??.då är det bättre att rädda saab hemma..skit i nya bilar,,tillverka saab V4 igen o sälj dem billigt..de var små o bränlesnåla med frihjul...sätt bara in en modernare maskin ..Webbredaktören 10:00, 19 augusti 2009 Anmäl
Kommentarer som inte hör till ämnet och/eller innefattar personliga påhopp kommer att tas bort. Samtliga regler finns att läsa under rubriken "Regler för kommentarer" strax ovanför kommentarsrutan.Göte Borg 09:47, 19 augusti 2009 Anmäl
Detta är inte hållbart oavsett om alla de sk lånelöftena kommer till stånd.Bilbranschen genomgår förnärvarande det värsta stålbadet sedan Volvo blev ett bilbolag sprunget ur SKF och det lär inte bli bättre under de närmsta 5 - 10 åren. Att då bygga ett "nytt" varumärke och locka till sig nya köpare till KoenigSaab blir inte lätt och kommer att KOSTA mycket mycket pengar på resan.Pålle 09:42, 19 augusti 2009 Anmäl
Bra skrivet. Håller med till 100 %. Med denna fart får snart inget företag gå i putten,utan alla skall få stöd.De starkare får då tävla med statsstödda företag och snart har staten allt fler företag i famnen.Ante L 09:38, 19 augusti 2009 Anmäl
Du har så rätt, De här gossarna är ett resultat av IT boomen år 2000 dvs den typen av IT gossar som tjänade massor på luft och i och för sig en del har lyckats förvalta det men den värderingsgrunden som skapades då lever kvar hos många "i den generationen". SAAB har tappat det sista hoppet i och med den utdragna processen, de måste upp från nuvarande nivå på 25k/år till kanske 150k för att kunna överleva. Enkel matematik är det dividera 10 millijarder / 10 år räkna snitt proifit / producerad bil och lägg därtill kostnad för utveckling av nya modeller. Jag brukar vara optimist.. men att nå balans på volym och intjäning på de modeller som står för dörren... helt omöjligt, det är bara drömmar. Maserati kan nog leva på 25k volym, Ferarri också, Königsägg kan nog leva på 50 byggda accessoars bilar... men en volym tillverkare ... nej nej tyvärr. Om Norska staten gär in med 5-10Bsek och förlägger fou kring el bilar och skapa en synnergi... japp kanske.Volvoanställd. 09:37, 19 augusti 2009 Anmäl
Lägg ner Saab. Svensken föredrar Volvobilar.Markus 09:36, 19 augusti 2009 Anmäl
Kunde inte sagt det bättre själv. Frågan är ju hela tiden vem som kommer att ta smällen, för en smäll kommer det att bli vid något tillfälle. Den går knappast att trolla bort i slutändan. Låt oss bara hoppas att det inte blir svenska staten!Smart money 09:35, 19 augusti 2009 Anmäl
Äntligen någon som vågar påtala att kejsaren är naken. Jag älskar också dig, Pontus!Fenris 09:32, 19 augusti 2009 Anmäl
Magstarkt att komma från en chefredaktör somverkar i en bransch som lever på presstöd.1929 09:25, 19 augusti 2009 Anmäl
Konkurs är bäst. För sent att rädda.Anonym 09:16, 19 augusti 2009 Anmäl
Pontus, jag älskar dig!Håkan 09:03, 19 augusti 2009 Anmäl
Javisst, låt SAAB gå i konkurs, det finnes ingen framtid för detta företag. Redan nu har olika ägare och leverantörer förlorat oerhörda summor. Nuvarande modeller är gamla, de som finnes i pipeline har långt kvar till lancering och frågan är om de är säljbara när den dagen slutligen kommer. Låt skattebetalarna slippa att ställa sig i kön av förlorare !Regler för kommentarer »