




Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
/asikter/bloggar/pontus/2008/11/19/palmstiernas-attack-pa-ann/index.xml
Att bankerna kommer att bli den här finanskrisens (fullständigt rättmätiga) syndabockar råder det ingen tvekan om. Men läget är allvarligare än så för bankerna. Det arroganta beteende man nu ägnar sig åt, där storbankernas vd:ar totalt duckar för debatten, riskerar att urholka förtroendet också på längre sikt.
Igår kväll satt jag i SVT Debatt och pratade om förtroendet för bankerna. Mest intressant var väl Jacob Palmstiernas lustmord på sin efterträdare.
”Annika Falkengrens lön är alldeles för hög. Har man så hög lön har man inget trovärdighet i samhällsdebatten”, deklarerade den gamle SEB-chefen som själv tjänade en miljon kronor om året.
Jag skulle gärna hört honom utveckla det resonemanget, men jag är inte säker på att han har rätt. Man kan tjäna hur mycket pengar som helst och vara en tung samhällsdebattör. Bill Gates och Warren Buffet, George Soros, Google-grundarna i Obamas ekonmiska råd, listan över exempel skulle kunna göras hur lång som helst. Fundera på vad som händer när en sådan som Ingvar Kamprad då och då säger något om politik. Eller P G Gyllenhammar på sin tid.
Det är inte pengarna som är problemet (även om de tenderar att stå i vägen för det som sägs) utan huruvida man deltar i samhällsdebatten överhuvudtaget – inte bara i ord utan också i handling.
För bankerna håller den bristen på förtroende på att bli ett reellt affärsmässigt problem.
För två veckor sedan satt Carnegies huvudägare Patrik Enblad i vår VA Live-studio och sa att nu om någon gång skulle man älska sin bank, inte göra uppror mot den.
Men kärleken till banker är idag rätt begränsad. I den allmänna debatten är det helt enkelt fri jakt på banker.
Och det är fullständigt självförvållat.
För det första är bankerna och deras risktagning i hög utsträckning ansvarig för den finansiella härdsmälta vi nu har. Att svenska banker skulle skilt sig dramatiskt från amerikanska tror jag inte på. Det finns en lång rad konstiga produkter som sålts av svenska banker också. Man har belånat bostäder som nu rasar i 20-30 procent i pris till 100 procent. Man har tagit stora kreditrisker i Baltikum – Sverige är Europas tredje mest exponerade land när det gäller krediter mot tillväxtmarknader.
För det andra är i dag den allmänna uppfattningen att skattebetalarna öser in 1500 miljarder för att rädda bankerna – samtidigt som bankerna själva vägrar ta risk och lassar över kostnaden framför allt på bolånekunderna, och till och med höjer sina marginaler.
Det påpekas gärna av finansminister Anders Borg, som upprepade gånger påstått att bankernas direktörer bryr sig mer om sina bonusar än om att sänka kostnaden för bolånekunderna till normala nivåer, eller för den delen kliva in i stabilitetsplanen.
Det intressanta är förstås att det där är populism och dessutom inte speciellt sant – men att det inte finns någon vd på någon bank som ställer sig upp och tar diskussionen.
I stället fortplantar sig bilden av bankerna som de som kör oss djupare ner i lågkonjunkturen. Kreditgivningen till företag stramas upp dramatiskt, krediter dras in och företrädare rasar.
Med all rätt. Ingen bank-vd tar diskusisonen.
Pensionsavtalen kommer upp på bordet igen,
Bank-ledningarna duckar.
Jag förstår ärligt talat ingenting.
Det bankerna håller på med är usel kommunikationsstrategi som kommer att översättas i dåliga affärer. Det är arrogant och korkat.
Om jag vore aktieägare skulle jag bli förbannad.
I gårdagens tv-studio dök, förstås, inte en enda bankdirektör upp. I stället kom bankföreningens vd och viftade med en undersökning om att 74 procent av svenska folket har mycket eller ganska stort förtreoende för bankerna.
Tjena! Är det någon som tror på den siffran? Vi gör om undersökningen här på VA.se – rösta i frågan här nedan så får vi se vad förtroendet är bland högutbildade elitkunder. Och så kan vi bara föreställa oss vad som skulle hända om vi extrapolerade den siffran till folkdjupet.
Det är dags för bankernas direktörer att börja göra skäl för miljonlönerna och kliva fram i debatten.
Visst, ni kommer att få en skopa skit och en del jobbiga diskussioner – men helt ärligt – det är med all rätt.
Framför allt finns det efter det mycket att vinna. Dels för att den värsta politiska populismen åtminstone inte får stå helt oemotsagd, vilket är viktigt när statsmakterna nu tar dramatiska steg, oavsett om vi pratar om det brutala förstatligandet av Carnegie eller hotet om ett obligatoriskt stabilitetsprogram och tillhörande tre-procentig avgift til staten.
Men också för att den bank-vd som kliver fram och tar diskussionen, deltar i samtalet om hur vi ska reda upp krisen, som är empatisk och inte bara iskallt och arrogant nonchalerar debatten, har chansen att ta marknadsandelar.
Det kommer att ge förtroende, och det förtroendet kommer att gå att översätta i nya kunder och nya affärer när den västa krisen lagt sig.
För vem skulle inte flytta sina pengar till en bank som faktiskt verkar bry sig från en som tar emot 1500 miljarder i skattepengar i ena ändan och chockhöjer din boränta i andra ändan, utan att förklara ett smack?
Annika Falkengren, Christian Clausen, Jan Lidén och Per Boman: se det som en utmaning. Från och med idag kommer vi på VA.se att söka er varje dag för en intervju om just detta.
Ta den chansen.
Kommentarer
Anonym 18:53, 9 december 2008 Anmäl
Aktieägare i SEB, pengarna hos länsförsäkringar.Blir det en nyemission hos SEB utan att ta borgs garantiprogram då är allt förtroende borta.
bye bye annika
roland 21:08, 20 november 2008 Anmäl
Är inte pengar för värdefulla för att handhas av dagens banker ?F.d. bankdirektör 18:23, 20 november 2008 Anmäl
Har själv bakgrund som bankdirektör och arbete i bank i 20 år. Tyvärr måste jag säga att det inte har ändrat sig någonting. Ban-kerna har aldrig och kommer aldrig att ta något samhällsansvar beroende på att eget vinstintresse överskuggar allt. Dessutom försöker man leka i industrivärlden för att ändra företagskartorna, skapa olika konstellationer, bara för att tjäna mer pengar. Det är fortfarande många privatpersoner som lider efter bankernas totalt hänsynslösa agerande vid förra krisen, 1992 - 1997. Ett agerande som tangerade gränsen till det kriminella. Många företag, som i grunden var solida och sunda, massakrerades av bankerna, för att återuppstå i bankernas ägo med en enormt vinstgivande börsintroduktion för bankerna. Jag tänker mest på de fastigheter som bankerna la beslag på för lite och intet och som senare såldes på bölrsen med enorma vinster som enbart kom bankerna tillgodo. Bankerna tycks inte ha lärt sig någonting sen dessller också har man det. Kanske man till och med i styrelserummen har valt samma strategi denna gången, att pressa företag, fastighetsägare och vanliga villalåntagare med skyhöga räntor för att sedan kunna överta bestånden. Tanken låter svindlande, men jag kan garantera, det är alls ingen omöjlighet. Har man någon form av empati är det väldigt jobbigt på höga positioner i en bank. Där finns inget utrymme för mänsklighet, bara vinster.
Regeringen gör helt rätt som begränsar bankernas möjlighet att agera. Skulle bankerna sätta sig på tvären förespråkar till och med jag att regeringen förstatligar dem. Ett annat sätt, i stället för att pumpa in skattebetalarnas pengar till mellanhanden banken, kunde ju riksbanken låna ut dem direkt till villaägare till låg ränta. Så gjorde man ju på 50, 60 och 70-talet och det hjälpte väldigt många familjer att skaffa ett eget boende. Bankerna skall ju distribuera innevånarnas pengar men har blivit en alldeles för dyr mellanhand och dessutom haft en psykopats uppfinningsrikedom att uppfinna nya finansiella instrument som nu visar sig mest bestå av luft.
Nej, ta i med hårdhandskarna mot dessa samhällets parasiter!
Hasse 17:57, 20 november 2008 Anmäl
"Har man så hög lön har man inget trovärdighet i samhällsdebatten”, deklarerade den gamle SEB-chefen som själv tjänade en miljon kronor om året.Jag skulle gärna hört honom utveckla det resonemanget" skriver Schultz och hävdar att "Man kan tjäna hur mycket pengar som helst och vara en tung samhällsdebattör." och hänvisar av någon anledning till Bill Gates och Ingvar Kamprad. Ingen av dem har väl gjort sig känd som en tung samhällsdebattör och särskilt inte den senare. Vad det handlar om - och som säkert de flesta deltagare i debatten förstod - är att det i allmänhetens ögon är skillnad på att tjäna mycket pengar som entreprenör (typ Kamprad) och att vara anställd tjänsteman (typ Falkengren).
Guldgubben 17:46, 20 november 2008 Anmäl
Bankverksamhet är - liksom annan verksamhet som utgör samhällets infrastruktur som t ex el, tele, energi, vägar och järnvägar - för viktig för att leka marknad med.Dess verksamheter ska alltså vara samhällsägda. Allt annat är vansinne.
Låt spekulanter och svindlarna ägna sig åt lösgodis,frisyrer och modekläder. Där gör de minst skada.
Maria 15:43, 20 november 2008 Anmäl
Bra skrivet! Jag håller helt med. Jag undrar hur man i framtiden kommer att ha råd att fortsätta betala ut dessa jättelöner och jättepensioner. Banker mfl kan ju tänkas gå under bara pga av dessa utbetalningar.Medborgarnas förtroende är förbrukat och kvar finns bara förakt och oro. Och som jag läste någonstans "Man behöver inte bli bankrånare längre, det räcker med att ha rätt kontakter mm..." och dessutom en dos av psykopati.
Stellan 10:41, 20 november 2008 Anmäl
Hur vore det om VA gjorde någon nytta och erinrade om att det var STATLIGA SBAB som gick i täten för att låna ut 100% av villans eller bostadsrättens marknadsvärde??DÄR skulle det behövas en kritisk analys!!! Ocvh inte bara en massa tyckande dravvel!
Citysurfarn 22:57, 19 november 2008 Anmäl
SANSA ER!Anonym 22:56, 19 november 2008 Anmäl
Jag litar mer på banken än på sosse politiker och lösnummer/blogjournalister :)Entreprenören 21:44, 19 november 2008 Anmäl
Pontus, nu är det bekräftat, bankrånarna sitter i styrelserummen och direktionsrummen och ingen gör något!ppt 20:44, 19 november 2008 Anmäl
Pontus, för mycket tyckande och för lite analys. VA borde presentera siffrorna på vad de rabatterade explicita och implicita garantierna kostar skattebetalarna. Allt annat är luft. Jag beräknar kostnaden för skattebetalarnas subvention av bankernas privata aktieägare till ca 75 mdr (1.5 ggr utbildningsbudgeten) baserat på skillnaded mellan statens fiktiva prissättning och marknadspriset på CDS för 1500 mdr för svenska banker. Men ni borde räkna lite. Detta är mer intressant än "kommunikation" och bonusar då det handlar om 100-tal ggr större belopp som tas direkt av folket och ej av aktieägarna.Fredrik 17:24, 19 november 2008 Anmäl
Riksbanken står sig i alla väder !Nils, Småland 16:45, 19 november 2008 Anmäl
Om VA´s och en del av inläggen får råda kan nog bankerna - och f ö stora delar av det privata näringslivet läggas ner. Och så kan vi sparka oss trötta. Det blir bra, åtminstonde för en del aningslösa och icketänkande journalister som inte orkar göra något seriöst i alla fall, tycks det.Ingen kommer någonstans med flockjakt. Betänk att bankstyrelserna består av näringslivets brämsta män och av alltför få kvinnor.
Svar till Anonym 13.36 16:38, 19 november 2008 Anmäl
Vad kallar Du all utlåning från Riksgälden till bankerna för att lösa den akuta likividitetskrise bankerna emellan som vi hade för ett par veckor sedan? Är inte det stöd från skattebetalarna om något?Jag har sett branschen innifrån efter att ha arbetat mer än 30 år i den och det behöver rensas!
Byt bank! 15:47, 19 november 2008 Anmäl
Ypperligt affarslage att starta en NY SVENKS BANK for bade privatpersoner och foretag - eller...KELLY 14:57, 19 november 2008 Anmäl
Handelsbankens PersonaldirektörAnna Ramberg som står och ljuger TV4 reporter och svenska folket med ett leende säger att Handelsbanken inte har några bonusar till sina chefer. Är pensionsbonus ingen bonus? Vem tror hon att hon lurar?Anonym 14:57, 19 november 2008 Anmäl
Tack Pontus för din briljanta debattinats.Annat kan man säga om den fega kärringen som företräde bankerna.
Sören Monvall 14:54, 19 november 2008 Anmäl
Ja inte finns det någon som tar bankdirektörerna i försvar idag men vad är det för fel på dom? Gör dom inte bara sitt jobb som styrelserna gett dem? Dom har väl inte beslutat om sina löner/bonusar själva? Det är väl styrelserna som gjort detta! Varför är detinge som pressar fram styrelseordförandena? Vilka äger bankerna?Nordea = Svenska staten 20 %, Samp 11% Nordea danmark fond 4%,Swedbank Robur fond 3 % SHB fond 2% och SEB fond 1,3 %. Ordf Hans Dalborg pension 120 milj VD Cristian Clausen pension 114 milj
SHB =Industrivärden 11 %, Oktogonen 11 % Alecta 4 % Swedbank 3 % Nordea fonder 1 % Ordf Hans Larsson VD Pär Boman Har inte deras pensioner och avtal med avgågne Mårtenssson har 150 milj
SEB = Investro 21 % Tryggstiftelsen 10 % Alecta 5 % Swedbank Robur 3 % SEB 2 % Nordea 1 % Ordf Marcus Wallenberg VD 2 milj arvode Annika Falkengren 10 milj (2007) pension från 60 år
SWEDbank Saving bank foundations 23 % Saving bank 9 % Swedbank Robur fonder 4 % SHB fonder 2 % Ordf Carl Erik Stålberg VD Jan Lidén De lär inte ha några bonusar
Så ser banksektorn ut. De 4 stora enbart.
Höga bonusar. Korsägande till viss del. Men leta rätt på resp ordförande och låt dom förklara sig om vad de sätter främst Aktieägarvärde eller folkligt förtroende?
Räntegurun 14:35, 19 november 2008 Anmäl
Under förra krisen 92-96/97 hittade jag på ett passande namn till bankerna. BANKSTERS, ni som har lite fantasi förstår säkert vad jag menar och ni som behöver hjälp tänk på Al Capone och Gangsters. I goda tider lånar de gärna ut två paraply till dig som du kanske inte behöver men när det börjar ösregna vill de ha tillbaka sina paraply fort som attan. Jag var med 1992-1993 i den värsta soppan som drabbat Sverige, SEB slog fullständigt sönder ett mitt bolag för att försöka rädda in sin pengar. De till och med uppmanade mig att lura mina underleverantörer för att sko sig själv och få in sina lån, vilket jag givetvis vägrade att göra. Jag uppmanar alla som kan, att byta till en ärlig bank. De mindre oberoende sparbankerna är hyfsat ärliga och är ett bättre alternativ. Problemet för många mindre Sparbanker är att de inte kan ta emot samtliga förfrågningar. De kan inte växa för fort.Hälsningar från Skåne
Anonym 13:56, 19 november 2008 Anmäl
Populism skriver du om. Det är exakt det du sysslar med. Du gör det för enkelt. Det här är svåra saker som inte kan förklaras på det enkla sätt du gör. Vanlig människor som inte är insatt i frågan fattar ingenting och drar fel slutsatser pga denna typen av artiklar. Sen att vissa direktörer har för bra ersättning är en annan fråga. Bankerna har skött sig bra denna gången. Dessutom har finansministern och FI också skött sina kort rätt vilket är helt unikt. Tycker vi skall vara ganska stolta över hur ett litet land som vårt kan klara en sådan är kris på ett så bra sätt. Vad hände förresten med Va´s positivt tänkande kampanj??? Ta upp den tråden igen. Gnällspikar glömmer man lätt.Anonym 13:36, 19 november 2008 Anmäl
Någon form av saklighet kan krävas även i ett drev mot storbankerna.Vilka av storbankerna har fått dom 1500 miljarderna i skattepengar.Sanningen är att man alls inte vill hanågot stöd-statligt ingripande-då möjligen undantaget Swedbank,
närstående Lo,Folksam mfl rörelsenära bolag/institutioner.
Eskil J 13:33, 19 november 2008 Anmäl
Marknaden påminner om Gud fast tvärtom. Han (för det är ju en han) har all makt men ingen har sett eller hört honom.Anonym 13:26, 19 november 2008 Anmäl
Men jag skulle vilja veta vilka argument som bankerna egentligen har. Kan faktiskt tänka mig att det faktum att om den totala lånevolymen minskar eller i varje fall inte alls ökar kommer ränteintäkterna och bonusarna att minska speciellt på kort sikt även om räntesatsen skulle ligga på samma nivå. Man tar betalt för sina fasta kostnader och kompensation för bortfall av bonus.Det förefaller som man helt enkelt inte alls vet hur man agerar för att samarbetar utom ifråga om kartellbildning. Inte sedan finanskrisen startade har något som helst försök gjorts från marknadens sida för att samarbeta för att lösa krisen. Det är bara pappa staten som måste agera. Fy vad cyniskt!
Bravo 13:23, 19 november 2008 Anmäl
Schultz visar aterigen inte sa lite SPUNK! Antligen en rattfram journalistik!Småland 12:58, 19 november 2008 Anmäl
Vem f-n skriver på avtalen ??Det är ju faktiskt styrelse och ordförande som gör överenskommelsen om villkor för chefer. Och om detta är ett gäng som alla kliar varandra på ryggen så blir det ju som det blir.
Ägarna är ju i stora stycken bankers fonder AP fonder mm d v s anonyma ägare u p a.
Se hur det gick i Skandia.
Detta skulle aldrig kunna hända i t ex HM eller IKEA.
Vidare har bankerna hela tiden skinnat sina kunder genom höga avgifter på t ex fonder. De har hela tiden tagit sin vinst även vid dålig förvaltning, och låtit kunden ta smällen.
Anonym 12:39, 19 november 2008 Anmäl
Jag tycker att bankerna har glömt bort den roll som de en gång var skapade för, nämligen att vara blodomloppet i samhällskroppen och underlätta för samhällsmedborgarna att vara en aktiv del av den.Det innebär att bankerna i första hand inte skall utgå från en affärsidé att vinstoptimering skall gälla. De skall underlätta penningströmmarna mellan olika aktörer genom att ekonomiskt understödja tillväxt av goda idéer i företagsamhet. Öppna för att stödja familjer till en egen utveckling i bl.a. eget boende. Genom att iundvika ge sig ut på vidyftiga finansmodeller, som många fondtyper kan kallas, påverkas bankerna därmed mindre vid "naturliga" kolnjunturssvängningar.
Företag och människor har ofta lång relation med sin bank, som därigenom känna sin kund rätt väl. Vi vet ju att det blir svängningar i konjunkturerna och vid nedgång skyndar sig bankerna att omvärdera sina kunders finansiella ställning och minskar deras kreditutrymme. Det är väl i nöd som man ska kunna förvänta sig hjälp av vänner. Här måste banken våga vara vännen i nöden. Det betonas ofta generellt att kunden ska vara kung. I bankvärlden har man tyvärr inte fattat detta utan ser kunden mer som en finansiell mjölkko. När man ser hur bankledningar framförallt men även anställda premieras med stora bonusar respektive höga pensionsavtal, förstår man att det är i bankpalatsen som kungarna sitter tryggt. Omprogrammering av banksystemet krävs!!!
Guldkalle 12:30, 19 november 2008 Anmäl
Dom kommer krypande efter nyår när 2008 års bonusar är utbetalda.Då behöver dom skattebetalarnas skydd.Carl H 11:26, 19 november 2008 Anmäl
Det skulle vara intressant att äntligen få en redovisning av hur stor avgiften är tänkt att bli för regeringens garantier. Är det så att avgiften blir så hög att bankerna av den orsaken måste höja sina räntor. Vem vet.Hildur 11:26, 19 november 2008 Anmäl
Den ende bank jag har förtroende för är SKANDIABANKEN.Där rekommenderade Skandiabanken mig att flytta över mina pengar till ett bättre räntekonto inom banken, utan att jag hade funderat på det, jag var nöjd med det räntekontot jag hade.
Fram för SKANDIABANKEN.
Anonym 11:01, 19 november 2008 Anmäl
Jag har investerat i dator för att kunna göra bankens jobb.Jag betalar internetuppkoppling för att kunna göra bankens jobb.
Jag får betala banken för att kunna göra jobbet åt dem.
Jag får ingen ränta på mitt konto.
Bankerna saknar konkurrens och är därför vår tids maffia.
Anonym 10:50, 19 november 2008 Anmäl
STOPPA KAPITALÖVERFÖRINGEN! Det måste bli ett stopp på vår tids största slöseri av kapital. Dessa ofantligt överdrivna VD och chefslöner. Det finns ingen anledning eller syfte till dessa löner och bonusar. Det är vår tids största slöseri och övertramp som gynnar ett fåtal. Det är bara en stor myt som är skapad, att dom måste få dessa löner och arvoden. Det är satt i system både av styrelser och chefer att suga ut så mycket kapital som möjligt ur företagen. Det märkliga är att det får ske.EL 10:40, 19 november 2008 Anmäl
En fråga Konkurrensverket borde blixtutreda är om bankcheferna har ägnat sig åt olaglig samverkan, kartellbeteende nu när alla håller uppe marginalerna och samtidigt avskaffar "produkten" rörlig ränta. Vilken grad av samråd har herrarna haft på sina styrlesemöten i Bankföreningen? Vilka övriga kontakter och mellan vilka bankchefer har mer informellt tagits för att rigga förutsättningarna för marginalförstärkningen.Nu skall alla vallas in i någon bunden ränta, eftersom bankerna har högre marginal över tiden på bundna lån. Konkurrensverket syns vara tandlöst. Ändå var Alliansens stora nummer på Almedalen att uppdra via regeringsbeslut åt Konkurrensverket att öka insatserna för sund konkurrens, nu ser vi resultatet av denna, minst sagt naiva propå från Aliansen. Bankerna har mer än fördubblat sin marginal på bolån, med hänvisning till att deras upplåningskostnader ökat. De hänvisar till den relativt ringa marginella upplåning som sker på interbankmarknaden och tar priset på den under dagen sista upplånade kronan som norm för prissättning av bolånen!! Bankernas lånevillkor innehåller regler för ränteändringar. Marknadsdomstolen borde få en utredning från Konkurrensverket och en stämning om att bankerna i strid med sina villkor genomför oskäliga räntemarginalförstärkningar och höjer priset på bolån.ppt 10:20, 19 november 2008 Anmäl
Sluta vara naiva - varför skulle bankerna när de får rabatterade implicita och explicita statsgarantier inte använda dessa för att reparera balansräkningar och/eller tjäna mera pengar. At tala om kommunikation är ett skämt, det här handlar om siffror och oligopolmakt. Om vi vill att skattebetalarna och kunderna inte skall tvingas subventionera bankernas aktieägare som idag så måste bankerna tillåtas att bli insolventa för att först då räddas genom förstatligande vi kapitalinjektion. Debatten kring VD bonus och förtroende är en pseudodebatt och helt irrelevant - den riktiga frågan är ska skattebetalarna subventionera privata aktieägare med mellan 75mdr(om det går bra) och 1500 mdr(om det går illa)? Om skattebetalarna räddar aktieägarna igen så kommer vi dessutom aldrig att få ett meningsfullt ägande och styrelseansvar. Btw, bankernas svar på bonusdebatten internationellt har varit att säga ok då tar vi ingen bonus för 2008(men tyst om återvinning av tidigare års gigantiska pengaöverföring till management). Sverige kommer få ett liknande svar medan de relevanta frågorna sopas under mattan.M 09:46, 19 november 2008 Anmäl
På ett sätt - jag kanske är hjärntvättad? - så förstår jag inte frågan. Vadå förtrodende för bankerna? Banken må vara en väsentlig, samhällsviktig funktion - men den är ingen välgörenhetsinrättning.Så däri ligger väl också svaret?
Givetvis försöker ("försöker" - genomdriver!) bankerna den resultatoptimering de kan i varje enskild situation.
Sitter man som herre på täppan (eller närmast pengarna eller likviditeten) så KAN man ju göra det lätt som en plätt.
Några hundradels procent på bankernas gigantiska omsättningar gör ju redan det givetvis skillnad.
Och, om ingen statlig reglering, finns, så kommer ju detta givetvis att fortsätta. Bara för att man kan. Insatsen är för hög. Etik och moral väger lätt mot de enorma resultatförbättringar (och som ett brev på posten - bonusar) som följer på detta.
Ungefär samma fenomnen som Joakim Von Anka som hatar varenda onödig krona i både ej intjänade kronor och kostnader.
Problemet är som alltid att etik/moral ej kan kvantifieras, till skillnad mot en pengar, kronor och ören.
Tage 09:35, 19 november 2008 Anmäl
Som småföretagare lär man sig, förhoppningsvis, ganska fort att banken är ens värsta fiende. Men, en fiende man måste hålla sig god med eftersom man behöver dem. När de inte längre gillar en slår de till, lika hårt som skoningslöst. Och då hjälper inga argument.messerschmitt 09:35, 19 november 2008 Anmäl
Det är skillnad på hög lön och att skapa en förmögenhet genom entrepenörskap (Gates m fl) eller genom att ta risker med ett befintligt kapital (Soros, Buffet) jämfört med att arbeta som tjänsteman. Som tjänsteman tar du ingen större risk än att du kan bli av med jobbet, och med nu rådande vd-fallskärmar är väl det snarare en bonus?! Jag håller med Palmstierna, när tjänstemän tjänar för mycket tappar de trovärdighet.Kroko 09:13, 19 november 2008 Anmäl
Jag tror att vi kommer att se andra typer av lösningar framöver och dagens storbanker kommer att vara förlorarna. Bolagen kan låna direkt av aktieägarna - bolag sätter upp egen bankverksamhet (större konkurrens) - privatperosner går över till alternativ som nordnet och avanza. jag spår storbankernas död - och de har sig själva att skylla.Bambi 09:07, 19 november 2008 Anmäl
Nej det är oförsvarligt att de bara försöker sko sig på krisen. Mycket dåligt!Anonym 08:27, 19 november 2008 Anmäl
Nej, förtroendet är dött!Regler för kommentarer »