




Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Mere-conduit • Tingsrätt • Telekompaketet • Dom • Integritet • Piratebay • Piratkopiering • Fildelning • Internet
Här hittar du lägsta bolåneräntorna
/asikter/bloggar/natet/2009/08/25/ett-hart-slag-mot-det-fria/index.xml
Jag måste säga att jag blev rätt förvånad över tingsrättsbeslutet att tvinga en internetoperatör att koppla bort Pirate Bay från nätet, som kom igår. Här har vi haft en vår med mycket het debatt kring internet, integritet och yttrandefrihet. Vi hade ett val till EU-parlamentet där öppenheten och allas rätt till tillgång till internet seglade upp som en av de viktigaste valfrågorna. Vi hade en het debatt om Telekompaketet i EU och svenska parlamentariker som i sista stund lyckades stoppa ett förslag som äventyrade enskilda medborgares integritet.
Vi har hela tiden trott att det stora hotet mot vår integritet och öppenheten på internet har kommit från Europa och andra länder. Eller möjligen från FRA.
Så går en svensk tingsrätt och gör allt det här. Med stöd av svensk lag, i alla fall har tingsrätten tolkat det så.
En internetoperatör är alltså ansvarig för det som transporteras i dess kablar. Vi har helt plötsligt frångått principen om "mere conduit", som ju var ett av de riktigt otäcka hoten med Telekompaketet.
Det är en mycket märklig lagtolkning, då borde teleoperatörer göras ansvariga för brott som begås per telefon och vägverket för bankrånare som flyr i bil. Eller tryckerier ansvariga för olagligheter som trycks på papper, vilket ger en obehaglig bismak med tanke diskussionen kring Aftonbladet och deras konflikt med Israel.
Jag läser tingsrättens beslut här nu på morgonen och det framgår mycket tydligt att internetleverantören anses skyldig till medhjälp till upphovsrättsintrång, och därför måste upphöra att "fortsätta medverka till upphovsrättsbrott". Black Internet måste alltså inte koppla bort Pirate Bay, utan det räcker med att de ser till att de i stämningen angivna skivalbumen och filmerna inte fortsätter att spridas via deras kablar. Operatören åläggs alltså att filtrera bort hundratals torrentfiler från Pirate Bay, något som naturligtvis utifrån ett operatörsperspektiv är helt omöjligt, och därför tvingas man koppla bort hela sajten.
Hur långt kan man egentligen dra det här med medhjälp? Och medhjälp till vad - vi pratar ju knappast om grov brottslighet, det hela handlar om brott mot den ekonomiska upphovsrätten.
Men det finns ännu mer konstigheter i beslutet.
I våras krävde skivbolagen Sony, EMI, Universal och Warner att tingsrätten skulle förbjuda Pirate Bays företrädare, Fredrik Neij, Peter Sunde och Gottfrid Svartholm Warg, med hot om vite, att fortsätta tillgängliggöra ett visst antal skivor via Pirate Bay. Skivbolagen krävde ett interimistiskt beslut på detta, fick dock avslag och överklagade till hovrätten som inte beviljade prövningstillstånd.
I juli kom filmbolagen in med ett liknande yrkande, men passade samtidigt på att även ge sig på nästa led i kedjan, internetoperatören som levererar internetkapacitet till Pirate Bay. Och faller det sig så enkelt som att eftersom Sunde, Neij och Svartholm Warg inte gått att nå för stämning, så kan tingsrätten inte gå vidare i stämningen mot dem. Men eftersom Black Internet varit tillmötesgående och svarat på tingsrättens frågor, då blir man medskyldig och åläggs att som operatör koppla bort källan till det upphovsrättsskyddade materialet från internet.
Jag tycker det är beklagligt att tingsrätten fattat detta beslut och det är hög tid att regeringen och Fredrik Reinfeldt tar bladet från munnen och förklarar vad han egentligen menade med sitt uttalande inför förra valet om att "vi inte ska jaga ungdomar".
Uppdaterat: Även forskare delar min rädsla och tvekan inför domen. Läs gärna vad Daniel Westman, forskare vid Stockholms Universitet tycker.
Privata Affärer i samarbete med Telia
Kommentarer
glenn 11:03, 2 september 2009 Anmäl
Piratpartiet lurade alla med att liera sig med miljöpartiet. Är det inte dags att musik och filmbranschen anpassar sig till 2000-talet.glenn 11:03, 2 september 2009 Anmäl
Piratpartiet lurade alla med att liera sig med miljöpartiet. Är det inte dags att musik och filmbranschen anpassar sig till 2000-talet.Til 16:17, 30 augusti 2009 Anmäl
"det är hög tid att regeringen och Fredrik Reinfeldt tar bladet från munnen och förklarar vad han egentligen menade med sitt uttalande inför förra valet om att "vi inte ska jaga ungdomar"." Reinfeldt har redan förtydligat vad han menade med detta i en debatt inför EU-valet. Han menade att _staten_ inte ska jaga ungdomar. Han har inga problem med att privata bolag står för jakten, i.o.m. IPRED.Dennis Nilsson 03:46, 30 augusti 2009 Anmäl
@Ässo "Erkänn äganderätten istället" Det går inte att äga tankar och ideér, s.k intellectual property som några vill kalla det för. Det ända sättet att försöka upprätthålla en sådan regim är en mycket repressiv stat där alla som försöker att dela med sig av andras tankar och ideér straffas med att bli av med livet. Just det, det har provats några gånger med förfärande resultat. :-( Materiell äganderätt är det ingen som har några invändningar emot. Betänk också att du bara äger dina materiella prylar så länge du lever. När du är död så har du ingen nytta av dem. Njut av livet istället, och gör ditt bästa för göra det bättre för kommande generationer.Smulan 00:28, 30 augusti 2009 Anmäl
Bra artikel. > Vi har hela tiden trott att det stora hotet mot vår integritet och öppenheten på internet har kommit från Europa och andra länder. Eller möjligen från FRA. Det initierades i Storbritannien och kom via Sverige (Bodström) in i EU och sedan tillbaka till oss. Källa http://frendo.seVäljare 10:28, 27 augusti 2009 Anmäl
Det får nog bli Piratpartiet även i kommande riksdagsval.Johannes 18:36, 26 augusti 2009 Anmäl
Mycket bra artikel! Kunde inte skriva det bättre själv ;) Ska skriva ut den och sätta upp på väggen.Roland A 23:19, 25 augusti 2009 Anmäl
Posten langar !!! Ilegala droger beställs via i nternet och levereras med posten. Mycket omskrivet på sistone. Var själv på ett infomöte i skolan med polisen i våras. De anser att detta är ett stort problem. Självfallet skall posten åläggas att öppna all post och straffas hårt om de förmedlar illegala droger.Mikael Zackrisson 23:06, 25 augusti 2009 Anmäl
Till "En enkel rättskaffens man": Nej, jag likställer inte Pirate Bay med en tidning, jag vill inte kalla det som tingsrätten gjort för censur, eftersom TPB inte skyddas av grundlagen såsom det som skrivs här och i vårt magasin. Däremot tycker jag det är skrämmande att medhjälpsansvaret gått så långt att den som leverar internetkapacitet åt en sajt som anklagas för MEDHJÄLP till upphovsbrott (tingsrättsdomen har inte vunnit laga kraft ännu), ska åläggas att plocka bort saker på nämnda sajt. Det Black Internet gjort är alltså någon sorts medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott. Vad gäller Reinfeldt vill jag betona att jag precis som du inser att statsministern inte kan lägga sig i ett pågående rättsfall. Däremot saknar jag och många andra en tydlig politisk vision från regeringen i fråga om internet, integritet och vilken sorts upphovsrätt vi ska ha i framtiden för att BÅDE säkerställa innovation och kreativitet, men också underlätta för spridning av idéer på ett publikt och privat plan.En enkel rättskaffens man 22:44, 25 augusti 2009 Anmäl
Att Micke Zachrisson är piratvänligare än de flesta har stått klart länge efter att ha läst många av hans krönikor den senaste tiden. Precis som hans hjältar Neij, Sunde och Svartholm Warg tycks han också leva efter devisen "allt ditt är mitt men allt mitt ska du ge fan i". Ty någon annan slutsats går ju inte att dra efter att ha läst den fullkomligt sinnesvaga krönikan om tingsrättens beslut i Pirate Bay-målet. När Zachrisson upprört ropar på regeringen Reinfelds ingripande kan man inte annat än dra paralleller med Israels reaktion på Aftonbladets artikel nyligen även om det i det fallet är någon annan som ropar indignerat på Reinfelds ingripande. Om vi för en stund gör en omvänd liknelse mellan The Pirate Bay och Aftonbladet är ju saken glasklar. Ab skyddas givetvis av den lagstadgade pressfriheten som råder i vårt land, en av de tyngsta grundbultarna i ett demokratiskt samhälle och en grundbult som den svenska regeringen självklart inte skall peta i. Däremot värna. Men den mentala kullerbyttan som Zachrisson gör är att han likställer The Pirate Bays verksamhet med verksamheten en dagstidning ägnar sig åt. Vilket är minst sagt barockt. Eftersom han själv också råkar jobba på en tidningsredaktion är det dessutom ganska skrämmande. Jag tror dock att även Micke Zachrisson ställer upp på våra publicistiska principer som källskydd, meddelarfrihet och rätten att fritt uttrycka en åsikt. Alla dessa principer syftar till att skydda och värna den enskildes rätt till integritet. Men. I fallet med The Pirate Bay så tycks samma principiella rätt till källskydd inte gälla. Allt material på nätet, oavsett om det är upphovsrättsskyddat eller ej, skall tydligen ut i ljuset. Vad upphovsmannen själv, eller laga domar - för att inte tala om vanlig anständighet och sunt förnuft - har att säga om saken är helt plötsligt inget värt längre. Jag får tyvärr inte resonemanget att gå ihop utan kan bara konstatera att Zachrisson uppenbarligen står för en samhällssyn där det är fritt fram att ägna sig åt häleriverksamhet så länge det gynnar han själv och hans tankebröder. För det är precis det Micke Zachrisson ger grönt ljus åt. För övrigt håller jag helt med "ej ekonom", "Draken", "Ässo" och "Kreativ" här ovan.Rolf 17:54, 25 augusti 2009 Anmäl
Mycket bra skrivet! All kredd till VA.se till skinad från DI.se så förtjänar denna sida en kommentar. Även om man inte håller med så är det sakligt skrivet, keep up the good work.Grå 17:44, 25 augusti 2009 Anmäl
Åtalspunkter mot TPB var "medhjälp till upphovsrättsbrott" och "förberedelse till upphovsrättsbrott". Enligt svensk lag är det inte möjligt att döma någon till "medhjälp till medhjälp" eller "medhjälp till förberedelse" ens för MORD. Men tydligen är ett intrång i ett monopol så allvarligt att vanlig rättspraxis kan åsidosättas. Black Internet var inte ens ISP till TPB, utan tillhandahöll en del internetkapacitet till deras ISP. Så det blir "medhjälp till medhjälp till medhjälp till upphovsrättsbrott". Och allt detta utan att det bevisats att en enda person verkligen begått upphovsrättsbrott med hjälp av TPB. Sedan strider beslutet mot svensk grundlag om budbärarimmunitet, EU-direktivet om elektronisk kommunikation och en drös andra lagar.ej ekonom 17:29, 25 augusti 2009 Anmäl
Jag förstår inte vad ni har fått det ifrån att ni skulle vara den vassaste ekonomisajten, det måste ni ju ändå begripa är rena hånet mot ALLA andra e-sajter.skäms.ej ekonom 17:24, 25 augusti 2009 Anmäl
I vems ledband går du, är inte detta en ekonomisajt???? Tex ,om man bara säljer stöldgods i en butik så måste man ju stänga butiken och lagföra innehavaren annars blir det anarki.Men det är kanske detta du vill med din inställning.Draken 15:38, 25 augusti 2009 Anmäl
Nu råkar det vara så att den som i ond tro tillhandahåller t ex en kofot för att möjliggöra att någon kan begå ett inbrott begår också i lagens mening ett brott. På samma sätt som Du är skyldig att rapportera om någon kör full från ditt hem och Du har tillhandahållit alkoholen etc. Tron på att stöld över internet, som i TPB:s fall, inte är stöld är ju rätt befängd.R Barnekow 15:29, 25 augusti 2009 Anmäl
Det finns inte tillräckligt intelligenta åklagare och domare för att bevaka och döma vad som sker över internet. TPB är helt klart oskyldiga. Annars bör man åtala varje livsmedelsaffär för att de skyltar med godis som lätt kan snattas. Fråga Göran Persson, han vet.Ässo 15:17, 25 augusti 2009 Anmäl
Ett ord: "populism". Erkänn äganderätten istället. Den gäller även på internet. Med all respekt, jag kommer aldrig prenumerera på VA mer med alla dessa piratvänliga krönikor.Kreativ 15:09, 25 augusti 2009 Anmäl
Det är bra att man agerar mot nätpirater och den typen av kriminalitet! Sjukt att det har blivit OK ute i delar av samhället att stjäla andras "verk". Jag kan tycka att det är obegripligt att det finns ett politiskt parti som skyddar denna verksamhet? :-( Speciellt ungdomar måste förstå vad det innebär att skapa något som andra sedan snor efter eget behag! Bra att den som skapar och är kreativ äntligen får lagligt skydd, även om det än så länge verkar lite tandlöst.A 14:56, 25 augusti 2009 Anmäl
Att tvinga en internetoperatör att stänga av en sida som enbart innehåller en samling länkningar till miljontals olika användares hårddiskar är vansinne. Det är ungefär samma korkade synsätt som om Preem, Shell, Statoil m fl blir tvingade att sluta sälja drivmedel till alla volvobilar bara för att en fortkörare har just Volvo. Alla vet dessutom att tingsrätten i Sverige är fullständigt inkompetent och att deras domar kommer att förändras i varje instans uppåt. I normala fall är det t ex 25% av alla tingsrättsbeslut som rivs upp och ändras i högre instans. Bara det är patetiskt och inkompetent.ConnyT 14:37, 25 augusti 2009 Anmäl
Det är inte ens "medhjälp till ...brott mot den ekonomiska upphovsrätten" utan i detta fallet gäller det medhjälp till medhjälp till detta... Världen är galenHenrik Hansson 13:49, 25 augusti 2009 Anmäl
"Vi hade en het debatt om Telekompaketet i EU och svenska parlamentariker som i sista stund lyckades stoppa ett förslag som äventyrade enskilda medborgares integritet." Det här är sakfel. Det som hände var att det fanns ett kompromissförslag mellan rådet och parlamentets rapportörer om Europaparlamentets tilläggsförslag 138 som parlamentet röstade ned till förmån för den ursprungliga skrivningen som handlade om att medlemsländer måste låta en domstol pröva eventuella inskränkningar i grundläggande fri- och rättigheter. Det finns ingenting i Telekompaketet som äventyrar någons integritet. Tvärtom, det finns skrivningar som stärker integriteten och konsumentskyddet.Robert Rosén, Utkik Media 13:23, 25 augusti 2009 Anmäl
Bra skrivet! Instämmer helt.Anonym 12:17, 25 augusti 2009 Anmäl
Väl rutet!Anonym 11:38, 25 augusti 2009 Anmäl
Ett litet påpekande.. TPB är inte "källan till det upphovsrättsskyddade materialet", utan snarare "kontaktförmedlaren mellan källan till det upphovsrättsskyddade materialet och människor som vill ha detsamma".Regler för kommentarer »