Textstorlek:

123

Nätet

Mikael Zackrisson är webbchef på VA.se och Privataaffarer.se.
Här kommenterar han utvecklingen på internet. Du når honom per mejl.
Prenumerera med RSS
Mest lästa senaste veckan
Mest lästa senaste månaden
Mest kommenterade

Följ mig på Twitter

Twitter Updatessss

 
 
 
  • Dela
  • Skriv ut
  • Twingly
  • Kommentarer (24)
Stäng

Blogga om artikeln

Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.

1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln

2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx

3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.

Arkiv

2010 2009 2008
Mer på VA.se
 
Billigaste bredbandet
Bahnhof
139 kr/mån
 
 
AllTele
229 kr/mån
 
 
Bahnhof
215 kr/mån
 
 
 
Fler bloggar
Nyheter om fonder från
Nyheter om pension från

22 juli 2009 | 00:23

Betalförespråkarnas obegripliga världsbild

Betaldebatten rasar som aldrig förr på nätet i sommar. Nu har det spritt sig från medie- och branschsajter in de breda folklagren. Svd och Expressen låter läsarna svara på enkäter om de kan tänka sig betala för nyheter och föga förvånande svarar 80-90 procent nej.

Mediekoncernen Stampen går ut och stödjer en ny teknik, ACAP, som ska kräva att innehållet på mediesajter låses in, men ändå blir indexeringsbart av Google. Financial Times chefredaktör tror att  inom ett år kommer "alla" ta betalt på nätet.

Idag skriver DN en ledare som kanske är det dummaste jag läst i den tidningen på mycket länge. Johannes Åman föreslår en gemensam pakt mellan alla mediebolag för att kräva betalning av läsarna på nätet.
Sveriges största morgontidning tror alltså på fullt allvar att det skulle gå att låsa in information om det som pågår i vårt samhälle, och sedan kräva en inträdesbiljett av alla medborgare som vill ta del av den.

Det är så dumt att jag nästan satte kaffet i halsen när jag läste det. Skälen är flera.

1. Att å ena sidan hävda att journalistiken är viktig för samhället, och därför behöver särskilt stöd, och å andra sidan vilja låsa in dem och inte göra den tillgänglig för hela samhället rimmar i mina öron väldigt illa. Om DN nu är så viktig för att demokratin ska fungera, ska det då krävas en årsprenumeration tidningen för att kunna vara delaktig i demokratin? För i grund och botten är ju upphovsrätten legaliserad inlåsning.

2. Åman har dessutom inte begripit hur tekniken på nätet fungerar. Att ta betalt är idag ingen som helst teknisk svårighet, tusentals sajter har idag delar som är låsta för premiumkunder. Det svåra är bestämma sig för vad man ska ta betalt för, och här hopar ju sig frågorna för mediebolagen. Vilken är varan? Informationen? Texterna? Bilderna? Urvalet? Det personliga tilltalet? Ska man sälja styckevis eller prenumerationer?
Inga av dessa frågor berör Åman, och det är ändå här diskussionen måste börja, OM mediejättarna nu bestämmer sig för att börja med betallösningar.

3. Men även om man tycker det är etiskt riktigt och faktiskt kan komma fram till hur betalmodellen ska se ut så är det ändå helt meningslöst. För det kommer inte fungera.
DET KOMMER.
INTE.
ATT.
FUNGERA.
Att medieeliten idag inte kan förstå detta är för mig helt obegripligt, vi pratar ändå om folk med mångårig erfarenhet av medier och tidningar.

Skälet är enkelt: Det mediesajterna idag ägnar sig åt är att distribuera information. Och information sprider sig. Den går inte att låsa in.

Du kan inte få upphovsrätt på uppgiften att politiker X vill göra Y, eller att Britney Spears har sagt Z till W under sitt Sverigebesök. Tycker folk att det är viktigt så kommer det att komma ut ändå.

Det går inte ens rent tekniskt att skapa en artificell brist, det kommer bara leda till att någon annan rewritar nyheten. Eller skriver om den på sin Facebooksida.

Eller så här: Man måste skilja på innehåll och faktauppgifter. En nyhet är ofta en faktauppgift, och en sådan är väldigt svår att upphovsrättskydda; du kan inte skydda det faktum att politiker X har
gjort Y, tex. Däremot kan du skydda en lång text om varför/hur/på vilket sätt det gjorts.

Det Stampen kritiserar är Googles nyhetsaggregator, Google News, och den visar ju just faktauppgifterna, det finns inga långa texter där, och därmed blir den tjänsten per definition oantastlig. För övrigt är Google News knappast ett hot mot mediebolagens intäkter, Google tjänar inga pengar att tala om på den.

Stampen pratar om att deras texter lyfts ut ur sitt sammanhang, och att det är fel. Men då måste de visa att det stora värdet i deras texter ligger just i sammanhanget och inte i den enskilda
faktauppgiften. För tydligen resonerar läsarna inte så, eftersom de till viss del nöjer sig med att ta del av nyheterna som just faktauppgifter.

Alltså: Stampen förstår inte vad deras kunder vill ha. Man tror man säljer något annat än det kunderna betalar för. Göteborgsposten tror att det är sammanhanget man säljer, och det kanske man gör på papper, men på nätet är det inte så.

Uttryckt på ett annat sätt: På de flesta redaktioner som jag varit på pratar man om att det inte är "information" som man skapar, eller säljer. "Vi erbjuder ett unikt perspektiv, långa spännande reportage, kvalitetsläsning. Bla, bla, bla."
Ändå är det hela tiden det vi producerar, nya faktauppgifter om nyheter som alla redan vet om. Har en mediesajt en nyhet om Zlatans flytt till Barcelona så har alla den inom minuter. Idag har de flesta sajter skrivit om Volvos katastrofrapport, att Johan Lindeberg lämnar sitt modeföretag, Zlatans kontraktsrykten och den nya FRA-utredningen. Det säger sig självt att ingen kommer att betala för ännu en smnabbt omskriven text om exakt samma sak.

4. Tid är pengar.
Det finns ett undantag till regeln om att det inte går att sälja information, det är när man lägger till tidsapekten. I finansvärlden är tid lika pengar av det enkla skäl att den som vet mest först kan sälja eller köpa i tid. Därför kan också börsinformationsbolag som Six sälja en information och dessutom ta vansinnigt mycket betalt beroende på hur mycket fördröjd den är. Femton minuter är standard, precis som börskurserna här på VA.se. Betalar man mer kan man få två minuter, en minut, trettio sekunder, fem sekunder eller till och med realtid. Klassisk freemiummodell, skulle Chris Anderson säga.

Därför fungerar det också för Wall Street Journal och kanske även Financial Times att ta betalt. För den målgrupp man riktar sig mot finns det också ett värde i att spara tid, att få rätt information i rätt tid på rätt sätt, överskådligt och fint.

Andrew Savikas har skrivit otroligt bra om detta i en lång bloggpost, "Content is a service business".

Folk köper tid, paketering, överskådlighet, exklusivitet, kändisskap, personliga relationer, och så vidare. Men INTE information (med undantag av affärsinformation).

5. För att få folk att betala för något måste det dels finnas en efterfrågan, dels ett direkt värde av varan man köper.
Dagstidningarna har i åratal kastat prenumerationer på oss läsare, för att de vill få fler läsare att erbjuda till annonsörerna. Alla har vi väl blivit uppringda av telemarketingfirman och fått veta att "du får tidningen gratis, du betalar bara för distributionen."
Läsarna har alltså ingensomhelst uppfattning om att det här skulle vara produkter som vi ens behöver betala för.

Vi i mediebranschen har länge trott att bara vi får läsarna till oss, så kommer annonspengarna. Nu är det lågkonjunktur och dessutom är annonspriserna på nätet för dåliga för att det ska gå runt.

En gång i tiden hade vi monopol både på informationen och distributionen. Nu har vi ingendera.
Informationen sprider sig självt som ett virus på nätet, och distributionen, ja det är ju nätet självt det.


6. Vad göra nu? Vi måste hitta en problembeskrivning.
Ett av de stora problemen är att mediaindustrin idag inte VET vad som är problemet. Det kryllar av analysera och tankar om varför det går dåligt. "Vi måste ta betalt för vårt innehåll". "Google förstör allt med sitt sök". "Vi måste ha bättre annonser, som Googles".

Men om vi överhuvudtaget ska kunna komma vidare måste vi förstå våra kunder/läsare. Varför läser de våra produkter? Köper dem? Vad driver dem? Vilket behov fyller vi i deras liv? Och det idag, inte för tio eller femton år sedan.

Som jag ser det är vi fortfarande kvar i analysfasen. Vi som tror på mediernas framtid även i en digital värld måste ta den debatten, vi måste argumentera för vår analys.
För det är ju inte som stollarna på DN, Stampen eller TU (förlåt Anna S) säger, att det allt går att göra som förut, bara vi får de tekniska verktygen. Världen har redan ändrats. Titta på senaste SOM-undersökningen, unga läser ju knappt på papper längre.

************

Tidigare idag intervjuade jag en entreprenör som tänker starta en ny bank. Han jämförde stor bankerna med de gamla flygbolagen, båda har suttit för länge och styrt, tack vare enorma inträdesbarriärer på deras marknader har de kommit undan utan att behöva vara särskilt innovativa.

För flygindustrin har allt detta ändrats, sedan Ryanair och andra lågprisbolag klev in på scenen. Sebastian Siemiatkowski tror att exakt samma saker kommer ske med bankerna. Gamla stora enorma tekniska apparater blir utkonkurrerade av små, moderna flyhänta.

Jag tror exakt samma sak kommer hända i mediebranschen. Inom kort kommer någon samla ihop ett begåvat team av tekniker, journalister, bloggare, frivilliga och icke-frivilliga, och på ett smartare sätt bygga ett helt nytt mediehus.
Det händer på papper för femton år sedan, det finns ingen anledning att tro att det inte skulle kunna ske online.


PS. Det finns för övrigt ännu ett bra skäl till varför ett öppet rapporterande på nätet slår låsta mediesajter med hästlängder: Konversationen. Niklas Strandh och Rosemarie Södergren skriver bra om det:

Digital PR: Prenumerationsmodellen är död Bloggtidningen: DN föreslår en massiv mediefront för att tvinga fram betalning för nyheter på nätet

 
 
Annons
Relaterade artiklar
 

Kommentarer

Anonym  19:21, 22 september 2009  Anmäl

Jag håller med Mikael Zackrisson på alla punkter i artikeln. Det vore tråkigt om gp.se börjar kräva betalning. Det skulle de bara tappa läsare på, bland annat mig. Jag brukar läsa gp.se/ekonomi eftersom det är den enda webbtidningen medlokala/regionala affärsnyheter som jag känner till.

Anonym  19:15, 22 september 2009  Anmäl

Jag tror inte det kommer att gå att ha prenumeration på webbtidningar i längden. Till slut blir de utkonkurrerade av sådana som är gratis, fast med reklam. Att det krisar sig för tidningarna beror på överetablering och inget annat. För många utbildas till journalister helt enkelt. Detta skapar en efterfrågan på arbetsplatser vilket får folk att starta tidningar, men det motsvarar inte kundunderlaget eller intresset bland konsumenterna.

stoffe  10:19, 8 augusti 2009  Anmäl

Den dagen då det börjar gå att ta betalt för nättidningar, kommer inte förns papperstidningarna helt enkelt tas bort, och då du sedan också har möjligheten att stänga av irriterande flashiga annonser. Men det skulle också klart då krävas att alla tidningar tog betalt, och att inga erbjöd det gratis. så därför precis som artikell författaren, så tror jag det är helt enkelt omöjligt att ta betalt för det någonsin.

Jonas B.  11:56, 7 augusti 2009  Anmäl

Zackrisson har naturligtvis helt rätt. Det går inte att ta betalt för sådant andra erbjuder gratis. Att slå in öppna dörrar är ingen konst kräver dock ingen särskild analysförmåga! Mer intressant är frågan om det går att ta betalt för innehåll på nätet. Och det gör det ju, bevisligen. En tidning som faktiskt erbjuder journalistiska kvaliteter och inte bara pratar om det, säg Economist eller svenska kopian Focus, skulle lätt kunna ta betalt för välresearchade artiklar. Det är dock viktigt att man inte bara dumpar texterna på en websida utan att man skriver för mediet, länkar till källor, inbjuder till diskussion, osv. Jag prenumererar själv på inte mindre än två specialtidskrifter inom mitt gebit som bara finns i webform på nätet numera, och höjer alltid lite extra på ögonbrynen när någon rabiat debattör hävdar att det är omöjligt. Artiklarna är inte många men de är välresearchade och den begränsade communityn gör att mycket intressanta diskussioner kan uppstå kring artiklarna.

Mattias  16:32, 3 augusti 2009  Anmäl

Att finanstidningar som FT och WSJ beror på kvalitet på det som skrivs, och inte realtidskurser. Skulle VA ha några skribenter av högre kvalitet skulle det säkert gå att ta betalt för det också.

Mikael Zackrisson  23:54, 2 augusti 2009  Anmäl

@Andreas Ekström: Lite sent här också, men jag tror vi är överens (för en gångs skull ;-). I fallet Aftonbladet är jag övertygad om att det borde gå att hitta bättre intäktskällor (annonser, sponsring etc) för Plus-materialet om man lade lite tid o energi på att paketera det bra, göra det sökbart, kategoriserat etc. Om man genomför en betalstrategi tror jag man behöver vara lite mer finurlig än bara slänga upp en betalmur framför visst innehåll. Financial Times grej om 3 gratisartiklar per en viss tid är ett sätt. Att tvinga till registrering och därmed få bättre koll på besökarna ett annat. Tror det måste komma stegvis och försiktigt, i takt med att man bygger upp läsarens förtroende för mediesajten. @LEJJ: Tack för fina ord. Vi försöker få webb och magasin att komplettera varandra, och göra magasinet just exklusivare, med mer noggrant utvalt material och känslan att man ska vilja spara det ett tag.

Andreas Ekström  19:10, 24 juli 2009  Anmäl

Nu är väl diskussionen lite överspelad här, jag missade att gå tillbaka och kolla vad som sades vidare. Min åsikt om att ta betalt för redaktionellt innehåll online efterfrågades - och... jag är inte säker på att jag har någon klar och tydlig sådan. Jag vet att det är möjligt, för en tillräckligt nischad och kundvårdande journalistisk produkt. Det bevisar till exempel Rapidus i Malmö-Lund. Jag vet att det är väldigt svårt för generellt material, det har hela världen bevisat. Kan det finnas en pedagogisk poäng i att låsa in delar av materialet, som Aftonbladet har gjort med en del profilgrejer? Ja, det kan inte uteslutas. Men där har ju andra gjort erfarenheten att det dels frustrerar läsarna, dels blockar för större annonsintäkter i och med att läsetalen sjunker. Sedan har vi arkivfrågan. Jag kan nog tänka mig att man på en tidningsprenumeration kan sälja en tilläggstjänst som ger dig en personlig inloggning till tidningens digitala arkiv, det borde gå att dra in mindre summor på. Men generell inlåsning à la DN-ledaren? Nej nej nej.

Johnny the Rocker  17:33, 23 juli 2009  Anmäl

Gratis spotify invites finns på http://www.home.no/spotifyinvite/

Victor V  15:32, 23 juli 2009  Anmäl

Väl talat!

LEJJ  13:00, 23 juli 2009  Anmäl

Som jag ser det kan tidningarna erbjuda fördjupning analys och perspektiv. Det kan väl nätet också och dessutom oftast snabbare? Just nu kan det vara frågan om vems analyser man vill läsa. Nätet har fördelen att det snabba uppkäftiga motinlägget kan komma inom några minuter medan tidningen behöver ett dygn. Fördelen för papperstidningen är att den kan plockas fram där den ligger i blickfånget eller när tiden tillåter. Spara verkligt viktiga saker i gigabitevärlden är dock lättare än i skrivbordslådan där det gulnar, dammar och glöms. Även om VAs papperstidning är intressant är den ständiga rastlösa aktiviteten på nätet det som lockar dagligen. Den sista papperstidingen som ger upp blir förmodligen "Hänt i veckan". VAs seriösa affärsskvallerperspektiv med snygg layout och analyser i kombination med nätupplagan är en kombination som svarar upp mot nyfikenhet, debatt och fåfänga. Receptet kan vara seriös och kunnig men vild chansartad och lite galen.

Anonym  18:52, 22 juli 2009  Anmäl

Ursäkta att jag svär, men: Fy f-n vad bra skrivet och analyserat detta var! /Erik S

Mikael i götet  16:48, 22 juli 2009  Anmäl

Aftonbladet har sin modell med prenumeration av Plus artiklar á 19kr per månad.Frågan är om det konseptet är hållbart på sikt. -Jag anser att det finns ett stort problem i dagens svenska tidningsvärld och det är att Nyheter som blåses upp stort av drakarna DN och SvD blir nyheter i omskriven form 2-3 dagar senare i mindre tidningar.Det är inget unikt material! Svenska journalister har blivit allt sämre i att ange sina källor för sina artiklar.Källhänvisningar och länkar till dessa är särskilt viktigt för de som är intresserade av att läsa mer från respektive källa. Papperseditioner kommer ej att överleva om 5-10 år det är bara att konstatera! -Jag tror att AMOLED skärmar i mobiler och datorer kommer att bli The Tipping point som kommer att göra långa skärmläsningar mer attraktiva då amoled skärmar har bättre kontrast med en Faktor 100 och där ljuset i skärmen i fluktuerar i takt med nätspänningen. Malcolm Gladwells utmärkt intressanta bok:The tipping point, beskriver i en rad fallstudier hur folk plötsligt har ändrat antingen köpbeteende eller annat beteende, den boken är precis lika intressanta anlytisk som Chris Andersons bok:The Long tail.Chris Andersons bok:Free, tycker jag faktiskt inte var lika revolutionerande som The Long tail!

Marcus  16:32, 22 juli 2009  Anmäl

Allt som är sammhälls- och världsnyheter, samt debatter tycker jag gott kan vara gratis. Men när det gäller nöje, mode, mat och kultur så tycker jag att man ska erbjuda de i sitt Premium alternativ. Jag kommer ihåg när Aftonbladet.se var nytt. Jag var inte alls gammal, men jag tyckte redan då att det verkade rätt korkat att ha så mycket från tidningen gratis, för då kommer ju ingen köpa tidningen tillslut, utan bara läsa på nätet? Och så har det även blivit.

Mikael Zackrisson  15:06, 22 juli 2009  Anmäl

@Sergej Kotliar, @Patrik Ö: Jag tror inte det är omöjligt att att ta betalt på nätet, bara att ta betalt för nyheter. Mediehusen borde fokusera på att utveckla nya tjänster och produkter som ligger i linje med det de sysslar med.

Sergej Kotliar  11:38, 22 juli 2009  Anmäl

Du har helt rätt i varje ord du skriver. Men för den skull tycker jag inte man ska bunta ihop alla former av betalande för innehåll som betalande för nyheter. Folk betalar för spotify, folk hyr filmer online, folk betalar för itunes, för eböcker, spel, osv osv. Finns massor av grejer som folk betalar för. Nyheter är bara inte en av dem.

Patrik Ö  10:09, 22 juli 2009  Anmäl

Väl berättat. Väl skrivet. Ge dock inte upp riktigt än. Vi människor är fortfarande villiga att betala avsevärt mycket mer pengar för en BMW, Lexus, Volvo Crosscountry etc än för en Skoda. Vi är fortfarande märkligt irrationella i vårt beteende. Så det finns plats för paketering, skapa något mer åtråvärt för att skapa en betalningsvilja. Det finns dock en akilleshäl. Rätten att citera andra källor. Det fungerar i en dagstidning med 24 timmar mellan utgivning av produkten, där kan man bygga upp en kvalité i redaktionen och få vara ensam om vissa nyheter i 24 timmar och på så sätt bygga upp produktens upplevda kvalité, nyfikenhet på produkten och läsarens betalningsvilja. På nätet är det snarare 24 sekunder som en kvalité satsande produkt får ha sin exklusiva nyhet i sin mediekanal innan alla andra citerar källan. Konsekvensen blir att det är näst intill meningslöst att satsa på kvalité om det innebär stora produktionskostnader när värdet av satsningen urholkas på 24 sekunder av andra klipp och klistra produkter. Att stänga in sin produkt bakom betalnings blockering hjälper inte heller då klipp och klistra produkterna betalar för prenumerationen och forsätter att ge marknaden dessa nyheter, gratis för sina läsare och då upplever läsarmarknaden att det är denna produkt som levererar kvalitets nyheter. Om det ska finnas något värde i en nyhet, en exklusiv nyhet, ett scoop, måste medierna lösa 24 sekunders citat rätten annars ser det väldigt hopplöst ut att bygga en betalningsvilja för nyheter. /Patrik

Mikael Zackrisson  09:09, 22 juli 2009  Anmäl

@Ville: Bra synpunkt om kartellbildning! Tänk asfaltskartellerna. Tror inte Konkurrensverket skulle vara så förtjusta i en mediekartell där alla agerar samstämmigt för att hålla priserna uppe.

T  09:08, 22 juli 2009  Anmäl

Ord! Redan för två år sedan var i princip alla (intressanta) nyheter redan kända av mig när DN damp ner på morgonen. Och det är verkligen sant att när telesäljarna började ringa för ca 6-7 år sedan så fattade jag att DN behöver mig mer som läsare än vad jag behöver läsa DN...

Ville  08:35, 22 juli 2009  Anmäl

Johannes Åman föreslår en gemensam pakt, har någon hört tala sig om lagstiftningen mot kartell bildning eller gäller det inte när det är upphovsrättsliga frågor?

Mikael Zackrisson  07:46, 22 juli 2009  Anmäl

@Jesper: löst och löst... jag tror vi har enormt mycket kvar att göra. @m96, Joakim Jardenberg: Tack! @Andreas Ekström: Njae, har haft det inlägget i bakhuvudet hela sommaren. DNs ledare blev ett bra tillfälle att komma till skott. Men vad är din åsikt om att ta betalt på nätet?

Andreas Ekström  06:51, 22 juli 2009  Anmäl

Tala i vredesmod och du ska hålla det bästa tal du någonsin ångrat, sa Churchill. Men det här ska du inte ångra, även om du utgick från vredesmod - tack för analys och envetenhet!

Joakim Jardenberg  02:26, 22 juli 2009  Anmäl

Z, har sagt det förr och säger det igen: TUSEN TACK för att du orkar. Din glöd är anmärkningsvärd och din spets är beundransvärd. Nu slapp jag skriva igen ;)

m96  02:24, 22 juli 2009  Anmäl

Jag är grymt impad av dina debattinlägg. Jag har massvis med intressanta bloggar o annat i min nyhetsläsare.. men dina artiklar tar täten nästan varenda gång du skriver nåt. Man får alltid någon ny eller fördjupad insikt efter att man läst det du skrivit.

Jesper  01:36, 22 juli 2009  Anmäl

Mycket bra blogginlägg det här. Nöten med nätbetalning och förtjänst är löst :) more about that on a web close to you in short!! :D Fan va bra du e när du e sur och orädd Micke!
Skriv kommentar

 
 
Fler inlägg

4 mars

Jobs och Eriksson skaffar sig nya fiender

Det märks att det är valår. I skuggan av debatten om rut-avdraget lyckades miljöpartiet ruinera en stor del av den position man byggt upp inom internet och integritet när Peter Eriksson i Ekots lördagsintervju kovände och nu säger att partiet är för ett införande av EU:s datalagringsdirektiv. Well, inte riktigt för, de är emot, men de ska införa det. För det måste vi. Typ. Lyssna själv. På Twitter blev folk upprörda, inte minst för att partiet bara några veckor tidigare hade sagt precis tvärt...
 

26 februari

Nu blir det enklare att diskutera på VA.se

Hur gör vi det enklare att kommentera artiklar och blogginlägg, att föra riktiga konversationer i de digitala spalterna. Och samtidigt får bort elaka påhopp, trams och annat ovidkommande? Det var målet när vi började titta på hur vi kunde utveckla kommentatorerna här på VA.se. Svaret blev kommentatorsverktyget, eller -tjänsten, Disqus, som vi nu börjat rulla ut på våra artiklar. Än så länge har vi lite inkörningsproblem, som några av er har noterat. Men hav tålamod, när det fungerar kommer det b...
 

17 februari

Google har blivit det nya Microsoft

Det fanns en tid då allt Google gjorde var nytt, spännande och kreativt. När Googles sätt att driva affärer var banbrytande, när Googles produkter var så bra att folk köade för att få använda dem. Marknadsföring behövdes inte. Den tiden är definitivt förbi nu.  Jag säger inte att Google inte är nyskapande längre, men deras senaste senaste stora lansering, Google Buzz, är det definitivt inte. I stället för att låta produkten tala för sig själv så bundlar man den med Gmail och hoppas att några ...
 

12 februari

Googles galna flygsimulator

Veckans snackis i internetvärlden utan tvekan Googles "Twitterdödare" Google Buzz. Jag är skeptisk, men återkommer med en analys senare. Men jag kan inte undanhålla er Google Liquid Galaxy, en sorts helt fantastisk simulator, byggd på Google Earth och Google Street View.  En av sökjättens utvecklare, Jason Holt, har på sin tid för egna projekt byggt en värld där du omringad av åtta gigantiska skärmar ser världen omkring dig projiceras, allt medan du själv flyger fram över jorden. Eller till o...
 

4 februari

Rösta på mig - eller någon annan bra blogg

För andra året i rad är min blogg nominerad i webbyrån Daytonas alternativa bloggpris, Yet Another Blog Award, Yaba. Det är naturligtvis smickrande. Men det finns många andra bra bloggar inom webb, teknik & media  nominerade också. Några av mina favoriter just nu är Bisonblog, Fredrik och medierna, Jardenberg Unedited, Mindpark, MKSE,, Per-Åke Olsson, Same Same But Different, Strandh Digital PR,  Vassa Eggen, Beta Alfa, Blog of Ronnestam, Next Generation Internet, Nikke Index, Paula Marttila...
 

2 februari

Två tillfällen då jag bara måste ha en Ipad

Måndag kväll hemma hos mig: Hustrun i soffan med laptopen och Facebook. Jag i ena fåtöljen med min laptop, lite bankärenden, och lite kommaikapp-läsning av intressanta Twitterlänkar. Tidigare under kvällen satt nioåringen med datorn i knät i soffan och skickade brev till kompisarna på KP-webben. Scenbyte: Ett av alla dessa möten på jobbet. Jag känner mig stressad, det snackas om något jag inte är så inblandad i, eller så vill jag kolla upp något det talas om. Jag googlar lite på min Iphone, me...
 

28 januari

Därför kan Ipad vara det största Steve Jobs gjort

Vi trodde Apple skulle revolutionera världen tillsammans med mediebranschen. Vi trodde Apple skulle lansera en digital butik som skulle göra det möjligt för oss att tjäna pengar på våra gamla tryckta alster, på våra celluoidfilmer, på våra gigantiska medieapparater som kostar oss miljoner att hålla vid liv. Vi trodde Steve Jobs skulle rädda journalistiken, precis som han "räddat" musikindustrin med Itunesbutiken. Gisses! Vilka naiva tomtar vi var. (Jag får själv sälla mig till den skaran.) Ste...
 

27 januari

Allt inför Apples lansering ikväll

Sällan för att inte säga aldrig har väl hajpen inför en produktlansering varit så stor som inför kvällens lansering av Apples tablet, Islate, Ipad eller vad den nu ska heta. Förväntningarna på vad Steve Jobs ska leverera är minst sagt enorma, och väldigt mycket fakta har redan läckt ut om läsplattan som ska rädda mediebranschen. Men ändå tror jag vi kan förvänta oss en hel del spännande i kväll. Steve Jobs lär själv ha sagt att det är det "viktigaste han gjort" i sitt liv. Det här kan vi förvän...
 

20 januari

Idag blev VA.se lite bättre

Vi vill ju gärna att ni läsare debatterar och diskuterar det vi skriver här på VA.se. Nu har det blivit lite enklare, för nu kan du med ett enda musklick dela med dig av våra artiklar och blogginlägg på andra sociala sajter, som Facebook, Twitter, Google och Delicious. Det är bara att klicka på knappen "DELA" i högerspalten vid varje artikel och välja vart du vill skicka artikeln. ...
 

19 januari

17 trender på internet 2010

Tiden står inte still, 2010 är snart tre veckor gammalt, och det är hög tid att sammanfatta tankarna inför det kommande året. Jag tror realtids- och umgåstrenden kring Twitter och bloggare kommer fortsätta, men det blir också mycket mobilt och lite ny teknik. Här är mina förutspåelser om hur internet utvecklas 2010. Mina tankar inför medieåret 2010 har ni redan kunnat läsa på bloggen Same Same But Different. 1. Geotaggning När vi nu kommit på att det kan vara roligt att checka in på olika stäl...