Chanel, Prada, Dior.. spelar varumärket roll vid val av glasögon?





Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Google • Sökmotorer • Nättidningar • Papperstidningar • Affärsmodell • Parasitera • Dagens Nyheter
Jag har alltid gillat Peter Wolodarski på DN, inte för att jag alltid håller med honom, men för att han är begåvad, stringent, klarsynt. Men idag sällar han sig till bakåtsträvarna i sin artikel om hur Google skulle "parasitera" på journalistiskt innehåll på webben. Dessutom har han fel.
Wolodarski menar, i likhet med flera tunga mediehus som nyhetsbyrån AP och Rupert Murdoch, att parasiterar på andras innehåll med sin automatiska nyhetssajt Google News som samlar de viktigaste nyheterna från tusentals olika medier världen över. Och sedan en tid tillbaka lägger in googleannonser vid sidan av de korta rubrikerna och ingresserna. Sedan länkar Google vidare till respektive nyhetssajt.
"Affärsidén är lika lysande som The Pirate Bay – man tjänar pengar på någon annans arbete utan att det kostar något. Men modellen förutsätter att det finns andra som är villiga att stå för notan.
/.../
Fler och fler medieföretag har på goda grunder börjat ifrågasätta att andra aktörer tjänar pengar på deras arbete."
Problemet är att Wolodarski inte har fattat hur Google fungerar.
Google är en sökmotor.
Den indexerar webbsidor världen över och gör dem därigenom sökbara.
Vill man som sajt inte vara med är det bara att säga det till Googles sökspindel. Det är två rader kod i en fil, robots.txt, på din webbserver:
User-agent: *
Disallow: /
Google är ju inte någon allmän norm, utan en tjänst, ett företag, som alla andra. Vill man inte göra affärer med Google kan man, i alla fall på pappret, avstå.
Vill man få andra villkor än de som Google erbjuder alla kan man inleda förhandlingar. Lyckas man inte med det så... ja, då kan man välja på att köpa reglerna eller ställa sig utanför.
Kruxet är ju att det inte är någon publicist som vid sina sinnens fulla tackar nej till den söktrafik som Google kan ge. Tvärtom lägger ju både medieföretag och andra miljoner på att få Google att älska deras sajter.
När jag var på tidningen Internetworld skrev vi för fyra, fem år sedan en artikel om just kampen mellan publicister och aggregatorer, som Google, Eniros nyhetssök och lilla svenska Frisim. Analysen var kampen mellan varumärke och sökteknologi, mellan tidningar och Google. Men vi letade förgäves efter någon som hade valt att inte bli upptäckta på Google.
Det man skulle kunna argumentera mot Google, men som Wolodarski missar helt i sin iver att bunta ihop Google med Pirate Bay, det är att Googles sökmotor är så dominant att det kan skapa problem för en väl fungerande marknad. Att mediehusen i praktiken inte kan avstå från att ingå de för de - enligt vissa - dåliga avtalen med Google. Nicholas Carr skriver väldigt intressant om Googles roll som den nya "mellanhanden" i det här inlägget från i påskas.
Carr belyser också ett av de stora problemen med dagens medier: Likheten. Vid en tidpunkt listade Google News 11264 nyhetsartiklar om i princip samma sak.
Tänk om åtminstone hälften av de 11264 reportrar som skrivit om sjöpiraterna i Somalia hade gjort något annat, vilka enorma mängder nya, spännande journalistiska alster vi skulle fått?
Det andra problemet med Googles intjäningsförmåga på andra sajter innehåll är ju annonssystemet. Många berömmer tidningarna för att de var tidiga ute på internet. Visst var de det, men affärsmodellen har ju bara karbonkopierats från pappret: Skriv artiklar, lägg stora, feta displayannonser vid sidan om dem.
Det Google har gjort är ju att förfina annonsmodellen på nätet något enormt. Här ligger också, tror jag, en stor del av lösningen för mediehusen: Bättre, smartare och mer riktade annonser ger högre CPM (annonsintäkter per tusen sidvisningar eller exponeringar). Och mer pengar i kassan.
Så sluta gnäll på Google. Antingen är ni med på Google eller inte.
Fokusera på det som går att göra något åt i stället.
Privata Affärer i samarbete med Telia
Kommentarer
Jens Rydholm 12:00, 21 april 2009 Anmäl
Svar till "ej ekonom"Jag applåderar artikeln, och jag är en 31-årig civilingenjör, ingen 14-åring som du vill påstå.
Google är en söktjänst, och det går som sagt var enkelt att välja bort den om man nu skulle vilja. Varför man nu skulle vilja det är en annan fråga, eftersom Google ofta är inkörsporten för en väldigt stor del av ett företags potentiella kunder.
alx 16:38, 20 april 2009 Anmäl
Jag hade mycket väl kunnat betala för att tanka film.tlx att man abonnerar på ett film bolag och betalar 150 kr/år för att få se filmen online....
Och jag är helt övertygad att många skulle hålla med mig.
ej ekonom 13:47, 20 april 2009 Anmäl
Helt självklart skall man inte kunna ta eller låna andras grejer för att själv ta pengarna.Vilka är det som applåderar dej. Naturligtvis dina 14 åriga medbrottslingar som tycker allt skall vara gratis
Joakim Jardenberg 11:24, 20 april 2009 Anmäl
BTW, Hubert Burda säger smarta saker om publicister och Google. Vi kanske borde bjuda hit honom någon gång?http://www.slideshare.net/jocke66/skanemedia-nov-2008-presentation/41
Joakim Jardenberg 11:21, 20 april 2009 Anmäl
Fascinerande är också att man konstant anser att google inte har några utgifter. Man verkar mena att det google tillför för besökarna är värdelöst och att själva tjänsten har uppstått och driftas ur tomma intet. Nåja, slå en flukt i googles Q1-siffor (som för övrigt visar en fantastiskt vinst, skickligt i lågkonjunktur) så ser man att deras kostnader verkligen inte är små.Men mediehusen verkar anse att det enda som kostar, och det enda som är värt något, är det journalistiska arbetet. Den attityden är helt säkert också en del av problembilden.
Och nej, google är ingen parasit, de är snarare en Putsarfisk...
Kristofer Björkman 09:02, 20 april 2009 Anmäl
God analys! Som du vet så håller jag med dig: http://tinyurl.com/ctrxwp ;-)Yoga 06:49, 20 april 2009 Anmäl
Helt rätt Mikael! Vem vid sina sinnens fulla bruk skulle tacka nej till gratis länkning från världens största sökmotor? Svar: En till synes modern och progressiv journalist som djupt i sitt inre döljer en förbudsivrande protektionist... En stunds introspektion varje morgon hos journalisten i fråga kanske skulle hjälpa honom i tankeverksamheten.Johan 00:53, 20 april 2009 Anmäl
Ja, en publicist i Sverige (om det nu när hit) kan ju fråga sig varför det (i resten av världen) är väldigt stor efterfrågan på en bok som heter "What would Google do?" just därför att de varit framgångsrika i att (tlll skillnade från en del rätt ofta omtalade verksamheter) utveckla ny affärsverksamhet - ofta på ett sätt som får deras kunder mycket framgångsrika. När tjänade någon stora pengar på att läsa en svensk tidning senast? Om ni nu vågar använda Google så prova ovanstående ord + Jeff Jarvis. Men han är säkert också ond.Hmm, var det inte så på 80-talet - att någon sosse sa att allt som kom utifrån var ont - och att parabolerna borde förbjudas? Ja, på't igen!!!
Regler för kommentarer »