




Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Jeff Jarvis • Bokbranschen • Ipred • Clay Shirky • Integritet • Övervakning • Fildelning
Förra veckans inlägg om bokbranschens attack mot piraterna ledde till enorm respons. Några saker bör tilläggas:
Hur löser man det då i en värld där x antal studenter ska läsa en kurs och behöver x antal uppdaterade, svenska böcker i ämnet. Ska institutionerna själva stå för kurslitteraturen, och ta ut kostnaden som en fast av avgift av studenterna? Eller ska kostnaden läggas på lärosätena?
Jag har inga bra svar.
Det som är helt klart är att internet bryter ned alla gamla affärsmodeller. Och det dessutom så snabbt att nya ännu inte hunnit uppfinnas eller ta deras plats.
Alla former av korssubventioner som funnits inom såväl skivindustrin som bokbranschen fungerar inte längre. Tidigare har några få storsäljare kunnat dra in så mycket pengar att det täcker för det stora flertalet verk som inte säljer särskilt bra.
Idag fungerar det inte längre. De storsäljande upphovsmännen vill ha sina intäkter själva - författarna startade ju till och med ett förlag för detta, med det i det här fallet mycket träffande namnet Piratförlaget. Och de ekonomiskt mindre framgångsrika upphovsmännen är oftast bara är glada för att folk tar del av det de skapar. De bryr sig sällan om att jaga pirater, eftersom de inte har några nämnvärda intäkter att försvara. Marknadsföringseffekten av att spridas är större än kannibaliseringen av försäljningen.
Denna ökade pristransparens har vi sett inom resebranschen, flygbranschen, telekombranschen och säkert några till. Där har det redan skett och bolagen tvingas idag anpassa sig till en ny verklighet.
Ingenting tyder på att det skulle bli annorlunda inom mediebranschen.
Alltså: priserna på varor med mycket låg marginalkostnad kommer att sjunka, om inte till noll så i alla fall mycket kraftigt.
När jag pratar med representater för branschen håller många också med om det, men att det kommer ta lite tid. En mp3-fil av en bok kan inte kosta fyra gånger så mycket som samma bok tryckt på fysiskt papper. En mp3-fil av ett musikstycke kan inte kosta lika mycket som det en gång i tiden kostade att pressa samma mängd musik på på en plastbit. Det är bara en fråga om när detta sker.
För med dagens priser kommer försäljningen sjunka, för skillnaden mellan att fildela eller köpa är för stor. Bolagen kommer få ekonomiska problem och förr eller senare kommer de tvingas välja mellan att sänka priserna eller gå under.
Samtidigt kommer en stor del av de skrivna och inspelade verk som idag ges ut och får ekonomiskt stöd, via korssubventionerna, av storsäljande verk, inte att kunna ges ut. I alla fall inte med bibehållen inkomst till upphovsmannen. För dessa upphovsmän återstår då inget annat än att hitta alternativa inkomstkällor, eller ge upp de kreativa ambitionerna. Inom musikbranschen har mycket av detta redan skett, med artister som egentligen lever på att göra reklamfilmsmusik eller musik till dataspel eller filmer.
Det här kan man tycker är rätt eller fel, tragiskt eller inte. Men att det kommer bli så är utan något som helst tvivel.
De gamla institutionerna kommer att falla. Det kommer att uppstå kaos (det är där vi är nu).
Clay Shirky jämför internetrevolutionen med uppfinningen av boktryckarkonsten. Han har försökt leta efter tecken på den historiska revolution som vi idag vet att boktryckarkonsten var i gamla dokument, men inte hittat något från tiden runt 1500 som tyder på att man då insåg att man levde mitt uppe i en teknikrevolution. Det verkar ha varit en tid av förvirring och kaos.
Och inte ens de stridande parterna, det gamla och det nya, kunde ändra på det. Den katolska kyrkan och Martin Luther förnekade hela tiden att det fanns någon sorts schism, men det spelade ingen roll. Den revolution det innebar att kunna trycka och sprida kunskap på språk begripliga för var och envar, den gick inte att stoppa.
När en hel generation svenskar trotsar gällande lagstiftning och ändå laddar ned saker på nätet, då är det precis detta kaos vi upplever. I SVT:s Agenda i går kväll satt en mamma och beklagade sig lite över att hon inte hade någon vidare koll på vad hennes söner, klart under straffmyndighetsgränsen, gör på nätet. Sönerna berättade själva att det inte var så enkelt för dem att förstå vad som var tillåtet och inte. Mamman var ju orolig för att bli betalningsskyldig i en skadeståndsprocess. Och experten i Svt-studion, en jurist, kunde inte annat än att hålla med om att hon hade anledning att vara orolig.
Hur hon skulle agera kunde ingen svara på. Skulle hon övervaka barnen? Kasta ut datorn?
Så det klart att det känns kaotiskt.
Min enda undran är bara hur länge branschens företrädare ska envisas med att fortsätta kriget, trots att man innerst inne vet att det är förlorat. Hur stor kan kostnaden för detta krig egentligen bli?
Jeff Jarvis skrev i helgen om förändringen inom medieindustrin och varför The Guardian har helt fel när de går till attack mot Google för att sökmotorn indexerar deras nyheter. Resonemangen skulle lika kunna gälla vilken aktör som helst i mediebranschen.
Det är faktiskt rätt meningslöst att ha en dispyt mellan de som vill ha och inte vill ha förändring, de som ser den som bra och de som tycker den är dålig. Förändringen är omöjlig att stoppa. Frågan är inte var du tycker om den utan vad du gör åt den.
/.../
Antagandet här är att Google är skyldiga dem någonting för att Google orsakade förändring, och förändringen skadar dem. Nej, Google utnyttjade förändringen. Det [företaget] gjorde det som dessa publicister borde ha gjort, men inte gjorde.
Så hur länge ska detta få fortgå?
Hur stora ingrepp i den personliga integriteten ska vi tolerera för att stoppa en förändring som är ostoppbar? Vi vet ju, som Anders Mildner skriver, hur det är i länder där staten övervakar sina medborgare.
Privata Affärer i samarbete med Telia
Kommentarer
Anonym 09:22, 16 april 2009 Anmäl
En makalöst välskriven kommentar, tack för den. Det är givet att den som producerar något vi vill ha måste få betalt för det. Samtidigt är utvecklingen av godo på de flesta sätt och upphovsmän och förlag måste anpassa priserna för att det ska fungera. Det finns många idag som har tankat ner tusentals böcker och skivor, lagra dem på hårddiskar och kan dela med sig till släkt och vänner utan att någon kan göra något åt det. De har musik och läsning så de klarar sig livet ut.ConnyT 17:20, 14 april 2009 Anmäl
Riktigt bra skrivet. Håller med om allt!Anonym 16:00, 14 april 2009 Anmäl
Förlaget Baen Books (www.baen.com) lägger upp massor av sina böcker gratis på webplatsen. Senast när jag köpte en av deras böcker medföljde en CD med massor av boktitlar i digitalt format. Detta utan att förlaget går i konkurs eller författarna svälter ihjäl. Det är skillnad på att samarbeta med kunderna och att stämma dem ...The Observer 14:51, 14 april 2009 Anmäl
Långt innan detta bröt ut i det som vanligt saktfärdiga Sverige liksom i många andra påstådda Demokratier där bara de som regerar eller har kapital har nytta av dessa egenskrivna lagar insåg jag faran i att använda detta Internet med min egen identitet.Med andra ord så är / var jag ytterst tveksam till att visa min ordinarie IP adress oavsett om det handlar om åsikter eller fildelning.Som datakunnig ser jag däremot just nu ett helt annat mönster och i det mönstret strömmar miljoner användare just nu till en anonymiseringstjänst där dessa miljoner ibland kommer ut med exakt samma identitet.Detta däremot borde varit en betydligt allvarligare fråga som man skulle ställt sig innan man som vanligt använde ordet (förbjud) istället för att försöka finna en lösning som gagnat både en relativt ny teknik med ett nytänkande på ett rent ekonomiskt plan både för media distributören och dessa konsumenter.Inget gjordes mer än ordet (förbjud) som i sin Kapitalistiska stil och med sitt lika gamla tankesätt sätter orden (jag har och har du inget så skiter jag i vilket) i ett nytt mörkt perspektiv angående dessa lagar som enligt styrande kallas Demokrati och Kapitalism.Sedan länge en kommentatör på nätet med en fortfarande skyddad identitet via mitt tillfälliga IP nummer från en fjärran avlägsen nation.Anonym 12:37, 9 april 2009 Anmäl
Bara en tanke om uphovsrätten och ersättning för jobb. Hur länge tycker ni att man egentligen ska få betalt för något man gjort.Jag menar vi arbetare och hantverkare i Sverige får betalt när vi har gjort något färdigt och sedan bra med det och över till nästa projekt. Ska till ex en snickare få betalt varje gång någon använder en dörr han satt upp eller en Volvo arbetare varje gång någon använder bilen han varit med och byggt. Jag menar nu inte att en författare ska få betalt 1 gång men borde det inte vara en tidsgräns på jobb utfört. Att man kan skriva en hitlåt och få betalt för den varje gång den spelas rästen av livet är ju skrämmande.
E-mannen 11:16, 7 april 2009 Anmäl
Mycket bra artikel.Jag håller inte med om allt du skriver, men mycket av det.
Som det är nu känns det som om det nya kunskaps-samhället trycker på och trycker på medans de äldre instutionerna och företagen försöker hålla emot. .
Det ska bli väldigt spännande att se vad som händer om "vi nya" lyckas forcera barriären som de bygger upp.
Om "de gamla" däremot lyckas trycka tillbaka oss med IPRED/ACTA så vet vi tyvärr vad som väntar. . . En återgång till 80talet :-(
http://st.nu/ekonomi/1.941073
Medlaren 10:49, 7 april 2009 Anmäl
Eftersom slaget redan tycks vara förlorat kan väl branschen hitta lösningen på problemet, istället för att sitta med armarna i kors och göra ingenting.Jag är emot olaglig fildelning,men jag är även emot IPRED.Detta ställlningskrig gynnar ingen.Varför inte anpassa sig till vad kunden vill ha? Ge dom verktyget att kunna ladda ner på laglig väg.CD och DVD kommer inte på långa vägar vara utdöd,men det borde finnas ett alternativ.Lagligt alternativ.Anonym 10:47, 7 april 2009 Anmäl
Ej ekonom är ej jurist då upphovsrättsbrott inte är stöld. Vid stöld försvinner originalet vid kopiering gör man en egen tillverkad KOPIA av originalet. Jag är själv höger men anser att kopiering för eget bruk ska fortsätta vara legalt precis som det senaste årtiondena. Jag har svårt att skilja på att spela in på TVn med att kopiera det någon annan spelat in.Utöver det försöker jag givetvis svälta ut mediebranschen då de för ett krig mot mig och jag vill absolut stödja de så lite som möjligt av ren princip (utöver att de inte tillhandahåller tjänsterna som jag är intresserad av tex film på ej DRMad fil). Retar jag upp sådana som "ej ekonom" så är det bara en bonus som ger en liten extra guldkant på tillvaron!
ej ekonom 01:44, 7 april 2009 Anmäl
Journalister är ofta vänsterfolk, vilka ofta tycker det är okey att stjäla från folk ifall dom har mer än dom själva eller att dom tjänar tillräckligt Jag förstår denna oroliga mamman.Hur skall hon kunna förklara detta för barnen när föräldrar numer bara pratar i snitt 3 min. med sina barn/dagej ekonom 01:32, 7 april 2009 Anmäl
Bara för att det är enkelt att stjäla är det inte samma som att det är okey,allraminst att uppmuntra det.Vilket krönikören har gjort i ett antal artiklar.Vem bestämmer utgivningssättet ,upphovsmannen eller tjuvarna. Skrämmande låg moralnivå på journalister.Marcus Nilsson 01:22, 7 april 2009 Anmäl
Tänk om våra politiker varit lika förståndiga..Dags att byta ut dom med andra ord :)
alx 20:15, 6 april 2009 Anmäl
Alla våra it nördar komma alltid ligga steget före när när det kommer tekniska platformer...lika stor chans att ipred kommer fungera korekt som att dom kommer att lösa Palme mordet....
Jan Sandred, VINNOVA 16:29, 6 april 2009 Anmäl
KlarsyntRegler för kommentarer »