Textstorlek:

123

Kvinnor & makt

Camilla Wagner är krönikör och affärsområdeschef för VA Kvinna. Hon bevakar jämställdheten i näringslivet. Läs och kommentera här. Du når Camilla på mejl.
Prenumerera med RSS
Mest lästa senaste veckan
Mest lästa senaste månaden
Mest kommenterade
 
  • Dela
  • Skriv ut
  • Twingly
  • Kommentarer (10)
Stäng

Blogga om artikeln

Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.

1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln

2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx

3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.

Arkiv

2010 2009 2008
Mer på VA.se
 
Fler bloggar
Nyheter om fonder från
Nyheter om pension från

15 maj 2009 | 08:13

DN slår fast: hellre rasist än feminist

Det har varit mycket debatt på senare tid vilka partier som ska ges utrymme i medierna inför EU-valet. Framförallt har diskussionerna handlat om Sverigedemokraterna. Det har funnits framförallt två linjer i diskussionen. Linje 1: att det är fel att ge ett odemokratiskt parti den legitimitet som synligheten i debatten leder till har ställts emot Linje 2: att det är bättre att att informera och möta deras argument i en öppen debatt.

De flesta medier har enats om att det senare är att föredra. Jag håller med. Om det är demokratin vi värnar om så måste vi låta människor välja och för att kunna välja måste man vara informerad om alla alternativ. Förhoppningsvis kan det ha det postiva med sig att valdeltagande ökar för att föhindra att det odemokratiska får fäste.

Därför är det inte konstigt att det högerextrimistiska partiet finns med när DN listar hur partierna tycker i klimatfrågan. Listningen ger sken av att ge en komplett överblick över EU-valets buffébord. Tio partier dukas upp. Förrutom de sju riksdagspartierna finns alltså Sverigedemokratern med tillsammans med Junilistan och Piratpartiet. Det senare meddelar att de inte tagit ställning i dessa frågor.

Är det bara jag som saknar Feministiskt Initiativ på listan? Oavsett vad man tycker om de olika partiernas åsikter, så kan man inte rimligen försvara det urvalet DN gjort. För även om man, som jag, anser att linje 2 är att föredra, så måste man ändå erkänna att det finns fog för argumentet i linje 1. Att få vara med i debatten ger ett visst status och det finns också en risk att exponeringen attraherar väljare.

Men ett parti som arbetar för att kvinnor i Europa ska ha samma möjligheter som männen räknas inte. Ett parti som vill att kvinnors rätt till abort ska gälla alla medlemsländer får inte vara med. Ett parti som vill öppna upp för alla invånare i medlemsländerna stängs ute ur DNs val-bevakning, men man släpper in ett parti som vill stänga ut.

Obehagligt avslöjande. I min ögon är inte DN längre en trovärdig källa till information inför EU-valet.
 

 
 
Annons
Relaterade artiklar
 

Kommentarer

Kalle J  07:57, 27 maj 2009  Anmäl

SD är inte rasistiskt. De vill värna även den svenska ursprungsbefolkningens intressen och rättigheter. Mao, SD är anti-rasistiskt och kanske ensamma om det i den svenska politiken.

JohannaV  13:52, 18 maj 2009  Anmäl

Det är visserligen fel av DN att bojkotta Fi, men det ursäktar inte rubrikvalet till denna artikel eller smutskastningen av SD. Kritisera gärna, men håll debatten ren och kasta inte ut anklagelser om högerextremism och rasism till höger och vänster.

Lennart  14:32, 17 maj 2009  Anmäl

Man kan väl inte hata halva människosläktet och få plats i olika undersökningar tillsammans med demokratiska partier som Sd. Fi borde gå och gömma sig och det för gott, sup ner er kärringar!

Varför skulle "Djur o Talibaner" .. ha en åsikt ?  20:17, 16 maj 2009  Anmäl

Det Feministiska ståndskallet mot: en Egotrippad Manlighet .. ? (låtsas man inte att det regnar blir det bara värre)

Stefan  12:05, 16 maj 2009  Anmäl

Det har väl att göra med att Fi har ett närmast obefintligt stöd i opinionsmätningarna, medan Sd och Piratpartiet syns på radarn i mätningarna, och i vissa fall t om skulle komma in i parlamentet. Men det är intressant att du skriver om trovärdigheten för DN pga detta. Jag tycker man ska resonera på samma sätt om alla medier. Tidningar, radio och tv är långt ifrån objektiva och allsidiga informationskällor. De präglas klart av journalisters och mediachefers personliga åsikter och värderingar. Därför bör man ha som självklar utgångspunkt att alla journalistiska produkter är vinklade och subjektiva. T ex har ju SVT och framförallt SR i åratal varit en megafon för vänsteråsikter, DN Kultur närmast kommunistiskt, Expressen och Aftonbladet starkt påverkade av "mediafeministiska" strömningar osv. Slutsatsen blir att du som samhällsmedborgare idag måste runda de filter som gammelmedia sätter upp, och skaffa dig informationen på egen hand. Tack vare internet är det fullt möjligt att söka information direkt, gå direkt till partiernas hemsidor eller till källorna för olika nyheter och undersökningar, utan att passera de journalistiska dörrvakterna.

Anonym  12:42, 15 maj 2009  Anmäl

Det handlar val knappast om att DN "tycker battre om rasister an feminister"? Den mest logiska forklaringen ar val att FI har sa marginellt valjarstod i opinionsmatningarna att det ar latt hant att man glommer bort dom? Forstar faktiskt inte vad alla ar sa arga for.

Anonym  12:29, 15 maj 2009  Anmäl

Naturligtvis pinsamt. En tidning som DN borde innan rapporteringen satt igång gå igenom och ta ett policy-beslut på vilka partier de tänker ta med i sina sammanställningar och sen köra på det konsekvent. En sån lista borde innehålla elva partier, dvs även FI.

Nisse  11:55, 15 maj 2009  Anmäl

Det känns lite ovant att skriva att du har rätt... Men alla partier skall naturligtvis få vara med på lika villkor! Det är självklart! Men... sedan säger du: "Men ett parti som arbetar för att kvinnor i Europa ska ha samma möjligheter som männen räknas inte." "Ett parti som vill att kvinnors rätt till abort ska gälla alla medlemsländer får inte vara med." Kvinnorna skall tydligen ha samma rätt som männen? OK! Men skall männen ha samma rätt som kvinnorna??? Jag tänker då på männens rätt till abort. Har mannen ingen rätt överhuvudtaget när det gäller hans blivande barn? Skall ha bara betala - om hon väljer att föda? Eller skall han vara barnlös - om hon väljer att ....? På vilket jämställt sätt bevakar FI denna fråga?

Bettan  10:49, 15 maj 2009  Anmäl

Herregud vilken miss av DN! Som jag ser det är en rättelse, och en hel del utrymme i DN för FI som kompensation, det enda rätta att göra. Vi får verkligen hoppas att DN ser nödvändigheten i att göra om och göra rätt.

Lars  09:01, 15 maj 2009  Anmäl

Ja, det är helt sjukt att de inte tar med Feministiskt initiativ! jag såg hur de granskade Feministiskt initiativs närvaro i Europaparlamentet, men de ratar dem när det handlar om positiv uppmärksamhet! Snacka om avslöjande var de har för politiska referenser!
Skriv kommentar


Tack för din kommentar!

 
 
Fler inlägg

4 februari

''Redan dömd som olämplig mamma''

Visst är det märkligt att varje gång det politiska läget gläntar för att kvinnor ska kunna flytta fram sina positioner händer två saker. Först en principiell debatt om policyfrågor och sedan, som ett brev på posten, kommer biologisterna och skuldbelägger kvinnorna för allt de försakar. Plats i korgen! Kvinnorna har av naturen, kanske till och med av Gud, givits rollen som mannens och samhällets stabfunktion. Vi är vårdande i hemmet, vi är vårdande i offentlig sektor och om vi nu måste ut i det p...
 

3 februari

Snoppmäteri i gott föräldraskap

Jag går sällan på föräldramöten, men igår pallrade jag mig iväg. Jag ville helt enkelt känna av vilka de andra föräldrarna var i sonens nya klass. De kommer att vara en del av mitt barns uppväxt så det är rätt bra att ha koll, tänkte jag. Kanske var de andra där med samma agenda och i så fall får nog sonen leta efter andra kompisar nu. Jag har en tendens att bli antipräktig i de här sammanhangen. Bland annat råkade jag säga att vi aldrig har grönsaker hemma, vilket min man tog som en personlig f...
 

1 februari

Lycka till med surdegen

Elise Claeson skriver idag på SvD:s ledarsida att ”Mammorna saknar en modern höger”. Det är en förvirrande kolumn, som jag tror syftar i att ge moderaterna tips om hur de ska kunna få fler kvinnliga väljare. Tydligen är det så att om bara män hade rösträtt skulle alliansen vinna om det var val idag, men det är kvinnornas röster som gör att vågskålen tippar åt vänster. Elise Claeson förklarar detta med att kvinnorna saknar en modern höger att välja på… Om någon förstått logiken i det får ni gärna...
 

1 februari

"Jag är besviken på Reinfeldt"

Säg den lycka som varar. Efter att ha fått tagit del av moderaternas nya politiska jämställdhetsplattform såg jag fram emot en valrörelse där de två största partierna åtminstone hade enats om en viktig sak – att bristen på jämställdhet i näringslivet var ett resultat av strukturella problem som kräver strukturella åtgärder. Därmed kunde debatten handla om vilka åtgärder som skulle vidtas för bästa effekt. Tyvärr verkar det inte bli så. Igår sände SVT:s Agenda partiledardebatt. Det blev inte myck...
 

31 januari

Feminist på u-båtsjakt

I dagens SvD skriver Maria Ludvigsson i en kolumn att moderaterna sviker liberala feminister. Jag gillar Maria Ludvigsson, även om jag inte alltid delar hennes analyser. Vi har mötts i debatter och alltid visat respekt för varandras ståndpunkter för att debatten ska leda framåt. Därför blir jag förvånad när hon i sin kolumn skriver: "...det blev Camilla Wagner som fick scoopet: en journalist som har gjort styrelsekvotering till sin nisch – kvotering har för Wagner blivit vad ubåtsfrågan var för...
 

29 januari

Ovanligt med jungfrufödslar

Ibland överträffar verkligheten dikten. Det fick vi erfara nu när en i jämställdhetskretsar välkänd tidigare polischef blivit misstänkt för våldtäkt och andra sexbrott mot minderåriga flickor. Det är tragiskt och overkligt för oss som sett upp till vederbörande som en förebild. Men förstås inte lika tragiskt som för hans offer och för hans familj. Jag kan inte låta bli att notera att Rikspolischefen Bengt Svenson väljer ett konstigt ordval: "Om misstankarna är riktiga är det det största klaver...
 

26 januari

Kom igen, visa var ni står!

Nu förstår jag. Jag har varit förbryllad över de argumenten som framlagts i kritiken mot moderaternas nya jämställdhetsplattform. Men tack Johan Norberg, för förtydligandet. I en krönika i Dagens Industri skriver han: "Men framför allt är det [kvotering, reds anm.] naturligtvis ett hån mot alla kvinnor som vill ha sina positioner för att de har förtjänat dem och inte för att regeringen tycker att de har rätt könskromosomer." Där föll det på plats. Kvoteringsmotståndarna anser alltså att styre...
 

24 januari

Snart blir det väl exorcism också

Moderaterna kommer med en ny jämställdhetspolitisk plattform. En av många saker man slår fast är att valberedningarna har fyra år till på sig att fördubbla andelen kvinnor i styrelserummen. Mot detta står socialdemokraterna som vill införa kvotering redan nu om de får majoritet i nästa val. Plattformen är tagen i partistyrelsent. Trots det är det bara partisekreteraren Per Schlingmanns huvud hans egna partikamrater nu kräver på fat. Det är ett skrämmande skådespel. På brännpunkt i lördags uttala...
 

21 januari

Om Schlingmann och kvotering

I dagens Veckans Affärer publicerades min intervju med Per Schlingmann (nedan kan du läsa artikeln i sin helhet). Han presenterar för mig partistyrelsens nya jämställdhetsplattform, eller åtminstone en liten del av den. Den delen som rör näringslivet. Det viktigaste han säger, enligt min mening, är att ett parti som har individens frihet som utgångspunkt inte kan fortsätta att blunda för att halva befolkningens frihet inskränks på grund av fördomar. Han säger att han vill undvika kvotering, men ...
 

13 januari

Kompetens framför kvotering - alltid

Nu i dagarna meddelar forskningsministern Tobias Krantz att regeringen vill ta bort möjligheten att kvotera in till högskolorna. I kommentarfältet på mitt tidigare inlägg har jag uppmanats att kommentera det. Jag skrev om detta i april ifjol när hovrättens dom mot SLU kom. Hur kan det då vara ok med kvotering till bolagsstyrelserna men inte till veterinärutbildningen undrar man ibland kommentarerna? Frågan är fel ställd. Det är aldrig ok att välja någon som är mindre kompetent. Det är aldrig ok...