Textstorlek:

123

Pontus blogg

Pontus Schultz kommenterar viktiga händelser i svenskt näringsliv och politik. Till vardags är han publisher för Veckans Affärer och Privata Affärer.
Prenumerera med RSS
Mest lästa senaste veckan
Mest lästa senaste månaden
  • Dela
  • Skriv ut
  • Twingly
  • Kommentarer (39)
Stäng

Blogga om artikeln

Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.

1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln

2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx

3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.

Ämnen

Etiketter

RäddningspaketFinanskrisenRegeringenKriskommission

Mer på VA.se
 
Platsannonser
 
Fler bloggar
Nyheter om fonder från
Nyheter om pension från

16 februari 2009 | 07:29

Dags för en kriskommission

Vi lever i historiska tider – som kräver historiska åtgärder, skriver VA:s Pontus Schultz och föreslår en blocköverskridande kriskommission.

Somnar på söndagskvällen till nyheten om att, såvida det inte pågår ett politiskt pokerspel i den högre skolan, det är mer eller mindre kört för Saab. Regeringen Reinfeldt har insett att man håller på att bli gisslan i GM:s globala utpressningsspel och tänker inte spela det spelet. Kanske inte gott så, men som jag skrivit tidigare, troligen oundvikligt och nödvändigt.

Men den sammantagna bilden av läget i Sverige är dyster. Så dyster att det är dags att tänka i helt nya banor. Vi lever i historiska tider, det upprepar jag ofta, men det är värt att komma ihåg. Och de historiska tiderna kräver historiska åtgärder - och historiska idéer. En sådan skulle kunna vara en kriskommission, blocköverskridande politiskt och med representanter från alla håll i samhället, inklusive fack, arbetsgivare, forskning & utbildningsväsen och nyckelmyndigheter.

Låt mig förklara varför:

1) Det ekonomiska läget.

Vi ser nu dramatiska siffror, med ett BNP-fall utan motstycke. Riksbankens räntesänkning och dystra prognos, Anders Borgs tal om nationellt nödläge och Sven-Otto Littorins spådom om ”skitår” är tecken på lätt panik i det finanspolitiska lägret. Ekonomiska krisen är till största delen importerad och kommer också att fortsätta vara så, när länder i vår närhet (läs Baltikum) nu tar hårda smällar. Vår stora exponering mot exportindustrin gör oss extra känsliga, något som hittills buffrats av ”devalveringen” av den svenska kronan.

2) Arbetslösheten.

Under veckan ledde jag en paneldebatt med de stora industriföretagen om framtidens kompetensbehov. Två saker är glasklara. Det råder fritt fall i en rad stora företag, där man fullständigt saknar en känsla för var botten går. Och då kommer alla direktörer med någon slags självbevarelsedrift att ta i ordentligt i sparkkraven. Fler jobb än nödvändigt kommer att ryka. För den andra glasklara saken är att det när det väl vänder kommer att råda kompetensbrist på en rad svenska storföretag.

3) Låsningarna.

I ett tidigt skede av krisen agerade regering och Riksbank för att rädda det finansiella systemet. 1500 miljarder pumpades in, men effekten blev inte den önskade. Man räddade bankerna, men det finansiella blodomloppet har bottenfrusits. Det får nu dramatiska effekter och kostar både jobb och konkurser för kreditberoende handelsföretag och sunda småföretag som vill expandera. Idag står finansminister Anders Borg och skäller som en bandhund på bankerna för att de inte sänker räntan och inte lånar ut pengar. Det döljer bara det faktum att han saknar maktmedel att få dem att göra det.

4) De stora framtidsbesluten.

Ska vi rädda bilindustrin i Sverige eller inte? Hur ska vi trygga energiförsörjningen? Vilka företag ska ha stöd, vilka ska inte ha det? Det vi väljer idag kommer att få stora konsekvenser framöver. Det är värt att samla bred kompetens och uppslutning bakom dem.

5) Behovet av att röra sig snabbt.

Det finanskrisen 2008 redan bevisat är hur otroligt snabb och global smittan är. Den har krävt en aldrig tidigare skådad snabbfotadhet från politiken, men samma krav kommer att ställas på fack och arbetsgivare framöver. Om vi på allvar tror att krisen är allvarligare än något vi skådat det senaste seklet kommer det dessutom att krävas dramatiska åtgärder: lönesänkningar, statlig intervention etc. Åtgärder som kräver en samarbetsanda och en mötesplats för snabbt agerande.

6) Möjligheterna.

Krisen är inte bara ett svart bråddjup. Vi ser en omritning av den globala konkurrenskartan. Den som har cash i kassan, is i magen och lite visioner kan som nation gå betydligt stärkt ur det som nu pågår.  En styrkeposition som kan ge möjligheter under decennier. Dessutom kommer krisen att skapa möjligheter att göra upp med gamla låsningar och trauman, och bottna i en ny, modern agenda, anpassad till moderna utmaningar och inte byggd efter gamla skyttegravar. Kärnkraftsfrågan är bara ett exempel. Men det kräver visioner och en trygghet om att allt inte kommer att politiseras, utan användas just framåtriktat.

En sak är säker: Det som nu pågår är inte en liten svacka och så kommer allt att återgå till det normala igen, bara vi blundar och hoppas. Även om många just nu agerar så. den här krisen kommer att rita om kartan, beteenden och markander för oss alla.

Det finns en tradition i Sverige att instifta kriskommissioner i efterhand, för att granska vad som gick fel. Den här gången borde vi göra tvärtom: instifta en blocköverskridande och samlande kriskommission med representanter från alla viktiga delar i samhället, för att undvika att göra fel och möta de historiska och snabba utmaningar som vi nu möter. Och kanske vinna något på köpet i den globala konkurrensen. Det vore väl en variation mot att ha en kommission som utvärderar vad som gick snett? Om inte politiken tar initiativet borde näringslivet göra det. Det är en unik chans att skapa ett nytt samarbetsklimat, ett nytt nationellt Saltsjöbadsavtal om du så vill.

En kris som denna kräver nya tankar och en ny agenda. Låt oss starta samtalet här: Behöver Sverige en kriskommission? Och vilka nya grepp behöver vi ta för att ta oss ur krisen? Säg din mening här i kommentarsfältet. I torsdagens VA summerar vi upp debatten.

Annons
Relaterade artiklar
 

Kommentarer

Ulf I Månsson. Jönköping  22:11, 24 mars 2009  Anmäl

PontuZ!
Du har rätt tankar men har ingen modell eller verktygl!
I flera länder arbetar man kreativt med nya metoder för att hantera kriserna! Jag tror att Du får veta vad som händer 133 länder!
Jag ringer DIG
Släpp igenom Månsson när han ringer!!

Chrille  10:52, 19 februari 2009  Anmäl

Det politiska landskapet blir verkligen tydligt under kriser. När Socialdemokraterna vill ta över ägandet via våra pensionsfonder och när Vänsterpartiet kritiserar regeringen för att svenska politiker inte hittat en ny ägare åt Saab skiljs agnar från vetet. jag är glad att vi har den regering vi har just nu.

Mary   10:02, 19 februari 2009  Anmäl

Som vanligt får S rädda oss igen, trots att många inte vill erkänna det. lillamy

Mary   10:02, 19 februari 2009  Anmäl

Som vanligt får S rädda oss igen, trots att många inte vill erkänna det. lillamy

Anonym  15:56, 18 februari 2009  Anmäl

Vacker trösttanke för våra egna samveten för stunden måhända, men - uppriktigt sagt - vad har tidigare kriser och kommissioner realiter lärt oss i grunden som vi tagit till vara i akt och mening att undvika framtida haverier???

Ekoapan  15:28, 18 februari 2009  Anmäl

Tänka sig; lösningen på dagens finanskris och effekterna av den är en återgång till problemet som utlöste krisen! Låt det gå runt!

Lennart löser alla problem  10:45, 18 februari 2009  Anmäl

Mycket kort, det finns absolut inget som Sossar,MP eller V kan tillföra läget. Krisen beror inte på något Svenska politiker har startat eller kan göra något åt.Problemet är de riktiga pengar (bonusar)som läckt ut ur de virituelle pengarna (krediter) för att förstöra den riktiga/viktiga balancen mellan de två sätt man ser på tillgångar.

Thorsten Nilsson  10:13, 18 februari 2009  Anmäl

Av Thorsten Nilsson, Västerhaninge;
Förslag;
Befintligt SAAB-värde bör satsas på ny produktion av klimat-och miljöfordon, som "marknaden" vill ha..
En plan för detta bör säkras och såväl upplysnings-som utvecklingskostnader stödjas med skattemedel.
I samverkan eller konkurrens med Volvo?
Med många års bitterljuv erfarenhet av krig och fred i bagaget borde vår tids industrialister och intresseorganisationer vara "mogna" att samlas till ett tvärpolitiskt behovsstyrt och miljöacceptabelt framtidsprogram för fordonstillverkning.
Följande typ-fordon föreslås;

-ett ensitsigt, relativt långsamt fordon för lättare last och kortare transporter.

-ett flersitsigt med komfort, styrka och rimlig räckvidd

-ett för arbets-och nyttolast, mobilt boende/ fritid

Jo, jag tror frågan om SAABs, Volvos och den gränslösa bilindustrins kris egentligen kräver svar på följande;

-Hur uppnå allmän politisk/ekonomisk samling för skapandet av en uthållig och för involverade parter och intressen lönsam behovs- och miljöanpassad fordonsindustri?

Lokalekonomen  23:37, 17 februari 2009  Anmäl

Äntligen börjar det bli uppenbart.
Det finns gott om ledig arbetskraft, gott om kunskaper och färdigheter och otillfredställda behov .....men det saknas papperslappar i form av pengar och därmed framtidstro.
Politikerna försöker främst rädda bankerna och försöker med stimulanspaket. Dessa är penningbelopp som ska backas upp av statsskuldsväxlar, men bankerna är ovilliga att köpa då de är rädda om sin egen likviditet då den behövs för att rädda sina darriga balansräkningar.(derivatmarknaden = minst 12 ggr världens totala BNP) Får man ändå statskuldsväxlarna placerade så skuldsätter man ju medborgarna och därmed framtida generationer. Läs Bankerna och Skuldnätet Anarchos förlag. Amerikanerna har slagits i 200 år för att få äga sitt eget penningsystem, men FED som är privat försvarar det med alla medel. Hittills har 4 presidenter lönnmördats.
Hög tid för Change ...även i Sverige
(tråkigt med Kinas diktatur, men de har i alla fall ett eget penningsystem)

Tjillevipp  18:17, 17 februari 2009  Anmäl

"Vi lever i historiska tider" Ja här slog du huvudet på spiken mer än du ämnade. Kan någon påstå annat än att följa denna enfaldiga s.k ekonomiska modell tagit oss dit vi befinner oss? Fjantiansen och deras lobotomerade anhängare tjötar sin enfald fast deras modell kraschat globen i dagsläget!! Vakna eller sätt dessa jurassic individer under förmyndare så kan vi med mer än en cell sträva vidare med resten av mänskligheten.

kalle klimat  17:31, 17 februari 2009  Anmäl

Ifall det blir en kommission tycker jag att hasse p och amerikanaren ska va me.

Per Holmlund  14:45, 17 februari 2009  Anmäl

And US Where is plan B

Plan for the best but prepare for the worst! It should be nice if those who now are marketing “the (S)wedish model” could present a plan B. If, just if, the plan A doesn’t work. Or will we after 3 to 5 years have to listen to the standard: No one had a cluuue!

It partially worked, periods of 10+ years, for a small country that could sank the currency and that had an export level of fifty percent of GNP. But will it work for the biggest economy in the world.

Will it work in a service economy?
Will it work with an ageing population?
And will it work without, god forbids, a coming WW III!

1940-1966 industrial growth, 1967-1983 industrial restructurations, 1983-2000 financial boom and now 2000- crises economy in a world that developed from local to global.

Per Holmlund  14:44, 17 februari 2009  Anmäl

Frankrike kan tända till igen

… I en nyligen genomförd gallup som genomförts av Opinioway för Le Figaro anses Besancenot vara vänsterns bästa vapen mot Sarkozy. Och det räcker inte med den senaste gallupen utan han har dragit det längsta strået fem gånger i rad. En verklighetstest kommer i valet till Europaparlament då Antikapitalisterna möter väljarna för första gången.

Ett val som kan rita om den politiska kartan i Frankrike. Antikapitalisterna gynnas av den ekonomiska krisen vilken gör det lätt att polarisera debatten, att socialisterna sår inte är läkta och av att Sarkozys popularitet dalar med köpkraften i landet….

LEJJ  14:35, 17 februari 2009  Anmäl

Krismedvetandet har infunnit sig sent. Kvartalskapitalismen har levt upp till aktiemarknadens krav men inte samhällets. Kravet var snabba vinster nu. Maximal utdelning utan tillräckligt fokus på långsiktighet. Vinstkraven har drivit på företagsutflyttningen. Ansvaret har nu lämnats över till ett shockat och oförberett smhälle.

Bankerna har fått inte ont anande medborgare att satsa pengar på marknader som inte förlåter misstag. Ansvaret har lagts på den vanlige medborgaren. Uppvaknandet har blivit brutalt.
.
En kris med internationella orsaker kan den lösas av en komission i Sverige? Jag förmodar att behovet av kriskomissioner inte är begränsat till vår vertikala remsa av världen.

Möjligen kan en komission höja krismedvetandet till en nivå där vi kan förmås fatta beslut som ingen egentligen vill göra men som ändå måste göras. De politiska blocken har låsningar som inte är helt rationella i ett krisläge. Borgarna till bankerna. Borgs vovande utanför stängda bankdörrar är patetiskt. Tillmötesgående p.g.a. av statliga pengar skulle höja anseendet hos samtliga inblandade. Socialdemokraterna till den kommunala sektorn. Kommunalisera oss ur krisen fördröjer mer långsiktiga lösningar. Företagsinriktade utbildningar med delvis statliga pengar måste vara bättre inför vändningen.

Man kan ju undra vilket PR-snille som i detta läge drar igång en ny kärnkraftsdebatt. Det ser mer ut som försök till splittring och marginalisering än samarbete. De kriser som mer kärnkraft eventuellt kunde bidra till att lösa ligger minst tio år framåt i tiden. Mer kärnkraft som snuttefilt åt LO-medlemmarna just nu låter konstigt i mina öron. De har mer behov av vanliga jobb än drömmar om kärnkraft. Den debatten bör läggas ner om det verkligen är samarbete mot krisen man är ute efter.

Ska de som inte såg krisen komma sitta i komissionen behöver man inte leta länge för att hitta folk. Är det motsatsen som gäller kan jag bara påminna mig en, en direktör hos Wallenbergarna som pratar norrköpingsdialekt. Ibland har Pontus tur med sina val.

Duck Chernobyl  12:20, 17 februari 2009  Anmäl

Tja, jag vet inte. Förre nationelle säkerhetsansvarige fick ju jobbet med CV på att göra tavlor...

Anonym  11:50, 17 februari 2009  Anmäl

Vadå för kris?
Det har väl alltid varit kris.

Anonym  11:06, 17 februari 2009  Anmäl

Krisen kommer inte att vara i evigheter.
Räntesänkningar och stimulanspaket får effekt i realekonomin i slutet av 2009 eller början av 2010. Under första halvåret 2009 och lite till kan det emellertid bli turbulent, omstrukturering av fordonsindustrin, devalveringar i Baltikum. Vad gäller omstruktureringen av fordonsindustrin skulle det nog vara lämpligt om det blev en "graceful degradation" av tillverkningskapaciteten, så att fordringsägare åtm kan se fram emot viss utdelning och så att kompetence inte förstörs genom panikartade uppsägningar.

Det är lätt och billigt att varsla och säga upp i Sverige, men det är svårt och dyrt att hitta ny kompetens när det vänder. Detta verkar t.ex. SKF ha inssett som i samverkan med fack dröjer med uppsägningar åtm. fram till sommaren. Skulle konjunkturen vända under hösten står SKF redo att ta nya order, medan konkurrenter som sagt upp personal får börja med att försöka nyanställa och återuppbygga kompetens.

Börsekonomin ligger ca 6 mån före realekonomin och därför vänder börserna under hösten 2009. Ytterligare nerställ fram tills dess kan inte uteslutas, även om det ser ut att ha stabiliserats något nu.

Krisen öppnar defenitivt för nya möjligheter:

- Håller med om det positiva att "kärnkraftsfrågan" nu börjar röra på sig. Glöm då inte det kanske viktigaste, nämligen att detta också innebär en satsning på alternativa energislag, t.ex. vindkraft och att varje energislag ska få bära sina egna kostnader. Min gissning är att kärnkraft då snart visar sig mkt dyrare än många andra jämförbara energislag. Rimligen ska känkraften bära kostnaderna för lagring av utbränt material och annat strålande avfall. Detta ansvar ska tas under kanske 1000 år eller mer. Pröva att diskontera kostnaden för detta till nuvärde i dagens pengar och jämför med kostnaden för andra energislag, t.ex. vindkraft. Tänk också på att mängden avfall växer så länge kärnkraftverken producerar.

- Jag menar att det inte fordras "rymdforskning" för att se var de framtida problemen kan komma att uppstå. Det handlar om försörjning och utveckling av välstånd för jordens växande befolkning. Kritiska frågor är energiförsörjning, säkerställande av miljön, försörjning av mat, försörjning av råvaror, hälsoprodukter och hälsotjänster.

Detta ger utrymmer för företag inom förnyelsebar energi, företag inom sophantering och återvinning, rening av vatten och luft, företag inom t.ex. fiskodling, förbättring av växtodlingsmetoder, skapande av livsmedel av alternativa råvaror, företag inom nya/alternativa material, men även sådant som avsaltning av vatten och företag inom sjuk/hälso-områden inriktade mot befolkningskategorier och de vårdbehov/hälsotillstånd/sjukdomar som kan vara aktuella i stora länder, t.ex. med så småningom åldrande befolkning.

Med insyn i stat och kommun  09:36, 17 februari 2009  Anmäl

Inga kriskommisioner tack. Låt vår eminente finansminister med sina ekonomer fortsätt rehabiliteringen av en något sargad ekonomi p.g.a. bl.a. världsläget. Men för allt i världen glöm nu inte banta Landstingets onödiga administratörer (de högsta lönerna med orealistiska avgångsvederlag). De klarar inte av att administrera sjukvården som dyrt omorganiseras gång på gång. Vad är detta. Kommunerna måste också lära sig göra sig av med folk. där finns kapital att spara.

Utlandssvensk i Paris  09:35, 17 februari 2009  Anmäl

Varför demonstreras inte på gator och torg som uttryck för den sociala oron? Varför är facket som förlamat? Jag gick med i tåget som var flera kilometer långt i Paris 29 januari och som krävde åtgärder mot krisen, där gick människor som aldrig gått i en demonstration i ett mycket värdigt tåg trots kyla och isvindar. Varför är svenska folket så asfalterat?
Själv vill jag veta varför kronan bara blir svagare.
Jag tycker inte beskedet att det är bra för exporten är nån förklaring.

Amerikanen  09:02, 17 februari 2009  Anmäl

Hej,

Jag heter Pontus. Jag är uppväxt i Sverige. Det betyder att jag totalt tappat tron på mig själv och mina medmänniskor. Jag tror att de enda som kan rädda oss är politiker, politiker, och bidrag.

Jag vill att så kallade "experter" skall ta över och sköta allting. Helst skall dessa vara Socialdemokrater för de slåss för "rättvisa."

De bästa med dessa experter är att de vet mer än vad högt utbildade företagsledare, egna företagare och tjänstemän.

Utan politiker (Sossar) stannar Sverige.

Med Vänliga Hälsningar,

Pontus.

Anonym  08:39, 17 februari 2009  Anmäl

Nej för tusan inga s.k.krisgrupper eller kommisioner som består av s.k.specialister som applåderade fram denna kris.Nej låt ekonomierna sanera de senaste årens fatala girighetsmisstag,o vakna till sans, att vad vi kallar "marknaden" ej är nåt pengatåg som bara går framåt o där man kan plocka ut hur mycket pengar som helst.Våra främsta ekonomer o experter ville ej eller kunde ej se att detta är en sanering till mera normala marknadsekonomier,hur ska vi då kunna ta till oss deras mission,i en så kallad kriskommision.Mammon är inte alltid en kreativ kraft även om det sägs att pengar får världen att gå runt./Häsn från en som upplevt några lågkonjunkturer,men ej kallas expert.

Per Holmlund  01:28, 17 februari 2009  Anmäl

Du menar att man skall plocka ihop några från gänget som sänkt kronan med 60 (sextio) procent:

1976: När Sverige skulle hoppa konjunkturer
1989: Sverige i dass. DI Bönder till börsen.
2000: Persson Dagen i DI 25 mars: Köp aktier

Vi får lita till att Alliansen håller i pungen och surfar på de storas våg och att de får chansen en period till. Ju flera kockar ju sämre soppa.

Pontus Schultz  20:17, 16 februari 2009  Anmäl

Hej och tack för en spännande diskussion. För att tydliggöra det som möjligen inte fullt ut framgår av krönikan: jag menar inte en renodlat politisk kommission, utan en grupp sammansatt av flera intressesfärer, näringsliv, fack, forskning och utbildning och politik, som gemensamt försöker hantera de nya utmaningar vi möter. Och kanske också skapa offensiva handlingar och idéer.

Pär Abrahamsson, vd Svenska Infobyte AB  19:27, 16 februari 2009  Anmäl

Jag delar Pontus uppfattning om att det är viktigt att vara snabbfotad. Men jag har svårt att se hur det skulle vara förenligt med en statlig komission.

Så får det bli  16:27, 16 februari 2009  Anmäl

Och till vilken nytta skulle vi ha en Kommision med ytterligare tre partier och fyra partiledare som alla vill visa sig duktiga.
Nä det är ju faktiskt så att Nu äntligen har vi en mycket bra alliansregering som kommer att klara detta alldeles utmärkt bra utan någon halvstirrig "hjälp" från Mona & Ohly.

JL  13:41, 16 februari 2009  Anmäl

Först är Borg upprörd över hur bankerna agerat innan krisen var ett faktum, vårdslös kreditgivning etc. Nu är han upprörd att bankerna inte vräker mer dåliga lån, d v s våldsam kreditgivning med dåliga säkerheter som grund? Är verkligen en fortsatt expensiv kreditgivning i syfte att dra igång en konsumtion likt den vi sett växa fram under de senate 10-15 åren det vi eftersträvar? Bankerna missade inte att ta chansen och snyggade till marginalerna på bekostnad av alla billiga lån från staten. Nu väntar vansinniga bonusar för att de förvaltat bankaktiekapitalet så förträffligt?

Plutten  12:40, 16 februari 2009  Anmäl

Sventan: Så som det ser ut nu ska vi bara ha denna regering i två år till (läs senaste opionsundersökningen) och då är Pontus idé riktig.

Hans Palmstierna  12:40, 16 februari 2009  Anmäl

"Den som har cash i kassan, is i magen och lite visioner kan som nation gå betydligt stärkt ur det som nu pågår. "

Varsågod - roten till problemet. Kredit-samhället har gjort sitt av en enkel anledning - det som på engelska kallas "over-leveraging". När 40 kronor står och faller med existensen av en enda krona, då krävs det inte mycket för att välta korthuset.

Här är rekommenderat åtgärdspaket :

1 ) Dra ned på företagsskatter
2 ) Dra ned på arbetsgivaravgifter
3 ) Dra ned på alla andra skatter när ni ändå är igång
4 ) Se till så att man inte behöver läsa 10.000 sidor för att kunna starta ett företag
5 ) Skrota LAS
6 ) Dra ned statliga utgifter till den grad att budgeten är balanserad
7 ) Stå inte ivägen.

Sista punkten torde vara den överlägset viktigaste.

Och vad skulle en "block-överskridande kommission" göra för nytta, om netto-effekten var att vi var tvungna att ta hänsyn till Lars Ohly, Mona Sahlin och Tomas Östros? De sitter ju praktiskt taget och väntar på sin chans att skjuta svenska ekonomin så i sank så att alla är beroende av deras bidrag. Synd bara att ingen blir kvar som kommer kunna betala för dem när de har gjort sitt.

Det är högeligen intressant hur en hel världs finans-industrier kan ha unisont missat sambandet "spara = minskad konsumption = möjlighet till investeringar för framtiden" Västerländskt ekonomiskt tänkande är total korrumperat - dags att slänga ut samtliga profeter som inte såg detta komma kanske?

Peter  12:05, 16 februari 2009  Anmäl

Inför nästa var kommer krisen att vara så djup att vi inte vare sig har råd eller tid för politisk pajkastning, då kommer samförståndslösningar att vara nödvöndiga, och då måste (s) göra sig av med Mona.

Bengt org  11:22, 16 februari 2009  Anmäl

1873-1896 hade vi "lång depression" 1929 "den stora depressionen" där börsen inte hade återhämtat sig förrän en bit in på 40-talet och med ett världskrig.
Vi är nu i början av, enl namnkunniga forskare mot den största depressionen någonsin.
Bilkrisen är bara ett av symtomen.
Vi har byggt upp en gigantisk btggnad med lånade pengar med fastigheter och värdepapper som säkerhet. En säkerhet som nu snabbt minskar i värde. Även om man säljer sin säkerhet är man ändå i skuld till div fodringsägare.
Köpfesten var en lånefest som man trodde fungerade under oändlig tid.
Men problemet är att råvaror och naturtillkångar inte räcker till en ökande population, och då blir tillgång till energi allt dyrare, en energi som är en nödvändighet för tillväxt, som nu har nått sitt tak.
I det läget måste man vara ödmjuk och skapa en ny tillvaro med nya förutsättningar.
Vi måste kraftigt dra ner på allt av matriell karakrär - vilket vi vill eller inte.
Till det behövs en "framtidskommision" som består av forskare, och inte politiker, eftersom de åtgärder som krävs inte är politiskt säljbara.

göran  11:15, 16 februari 2009  Anmäl

Ju flera kockar desto sämre soppa.

Sventan  11:07, 16 februari 2009  Anmäl

Sverige har äntligen en majoritetsregering som drar i rätt riktning. Förtroenedet för regeringen och statsministern är i topp. Då vill du Pontus, släppa in dom som inte har något förtroende och som inte gjort nåt annat under 2,5år, än att klanka på det mesta. Jag kan bara inte se vad Mona och Ohly skulle kunna bidra med.
Vi ska ju ha den här regeringen i nästan 6 år till, förhoppningsvis, så låt dom arbeta tillsammans utan inblandning av en rödgrön rööööra!

Christer Ljungberg  10:51, 16 februari 2009  Anmäl

Och då har du inte berör det lilla extra faktum att klimatproblemen är så stora att det krävs en övergripande kriskommission för detta område. Det finns stora risker för ekonomin om vi inte löser dessa problem - fort, vilket Stern påpekade för två år sedan.

Att slå ihop de båda kriserna när det gäller åtgärder kan ge stora fördelar. Rädda världen och tjäna pengar!

Stene  10:46, 16 februari 2009  Anmäl

Det är dags för en helt ny världsordning där ekonomins ramar anpassas till naturens och vad den klarar av. Vi måste handla med reella värden och inte uopblåsta lånevärden. Allt som finns nu är bara helt fel och felen kommer bli fler om vi inte ändrar riktning nu!

Mr Trendig  10:02, 16 februari 2009  Anmäl

Jag är inte säker på att bilda kommisioner som sitter och utreder är rätt väg. Nej, vi måste lära oss prata klarspråk och ställa krav. Krav på "hushållning" detta är självklart för de flesta företag i privata sektorn. Offentliga sektorn vill hela tiden och av olika själ alltid ha mera pengar "för att säkra välfärden" är vi inte lite väl trötta på detta nu? Hushållning innebär bättre vård till mindre pengar, bättre skola och utbildning och ett försvar och polis som kan ge bra resultat även med begränsad budget. Så länge vi inte har ansvariga som begriper detta kommer Sverige alltid befinna sig i en egen lågkonjunktur oavsett omvärlden. Det är här vi måste börja. Löser vi detta får vi bra välfärd och kan dessutom sänka skatterna.

Karin Müntzing  09:49, 16 februari 2009  Anmäl

Tack för ditt klarspråk. Det är inte så enkelt att vi befinner oss i en kris eller i en lågkonjunktur som snart måste vända. Det som har hänt är att världsekonomin blivit utsatt för smittsamma förgiftningar - ungefär som om den drabbats av ekonomins AIDS-epidemi.

Det som är mest allvarligt är att den nu sjuka världsekonomin är på väg att underminera även det internationella politiska systemet så mycket att det riskerar att rasa. Redan vid kommande årsskifte kommer det att vara uppenbart.

Karin Müntzing  09:49, 16 februari 2009  Anmäl

Tack för ditt klarspråk. Det är inte så enkelt att vi befinner oss i en kris eller i en lågkonjunktur som snart måste vända. Det som har hänt är att världsekonomin blivit utsatt för smittsamma förgiftningar - ungefär som om den drabbats av ekonomins AIDS-epidemi.

Det som är mest allvarligt är att den nu sjuka världsekonomin är på väg att underminera även det internationella politiska systemet så mycket att det riskerar att rasa. Redan vid kommande årsskifte kommer det att vara uppenbart.

Daniel  09:32, 16 februari 2009  Anmäl

Skönt med en bild på en dam som inte kunde sköta sin privatekonomi. Passar fint!

messerschmitt  09:07, 16 februari 2009  Anmäl

Som vanligt håller man med om en del och inte om annat. En sak är jag säker på - snabbfotadhet är INTE ett ord som höjer läsupplevelsen.
Skriv kommentar

 
 
Fler inlägg

4 juni

Girighet måste ha ett pris

När oliver stone 1987 gjorde ”Wall Street” sägs han ha blivit chockad över hur Gordon Gekko i Michael Douglas uppenbarelse, med randig skjorta, hängslen och bakåtslickat hår blev en kultfigur, stilikon och hjälte. Inte alls den avskräckande kritik som Oliver Stone hade tänkt sig. Någon uppföljare av filmsuccén har han inte velat göra. Förrän finanskrisen svepte över världen hösten 2008. Äntligen hade Oliver Stone fått den bakgrund han behövde för att projicera ett nytt försök av kritik över fina...
 

25 maj

Kortsiktighet till döds

Det är ytterst sällan jag och Johan Norberg håller med varandra. Vid närmare eftertanke tror jag inte att det hänt. Någonsin. Men nu tänker jag ta steget: På söndag den 9 maj kl 20.00 har hans film ”Överdos” premiär på TV4 Fakta. Se den. Jag har gjort det och fann mig själv nicka entusiastiskt instämmande med jämna mellanrum. Den har undertiteln ”En film om nästa finanskris” och tro mig – när du sett Johan Norbergs film är du inte längre lika säker på att en sådan är långt borta bortom nästa kon...
 

5 mars

Google nobbar Sverige

Ett riktigt företag – det är ett sånt som gör något. Tillverkar något fysiskt man kan ta på. Inte håller på med tjänster eller service eller något annat flummigt. Men var det inte tvärtom – att det var tjänstesektorn som skulle vara framtiden? Hjälpa oss ta steget från Industrisverige till Kunskapssverige. Se till att vi inte konkurrerar med låglöneländerna om produktionen, utan med innovation, forskning, utveckling och affärsmodeller. Glöm det. Det är inte bara den svenska självbilden som fortf...
 

1 februari

Lyckan får du fixa själv

Sitter på en flygning över Atlanten och sträckläser Ebba Lindsös nya bok, som samtidigt är överallt, i alla tidningar runtomkring mig. Inklusive det här numret av Veckans Affärer, så jag ska inte orda så mycket om den. Den är fantastisk, men jag är inte säker på att de utanför den innersta kretsen i näringslivet förstår vilken revolutionär och viktig bok det är. Vilket dubbelt brott mot hederskodexen den utgör. Både genom att skvallra om maktspelet, girigheten och ryggdunkandet bakom de slutna s...
 

23 december

00-talet skrämmer mig

Det började med en börskrasch efter IT-yran och slutade med en finanskris efter bonusfesten. Säg hejdå till 00-talet. Säg hej till – ja, vadå? Jag har förtvivlat svårt att komma i tid. Som tur är är det en egenskap jag delar med min fru. När vi skulle hem från en semester på Sicilien fastnade vi i trafiken på väg till flygplatsen. Eftersom vi saknade marginaler kom vi fram till incheckningen en kvart efter att planet skulle lyfta. Resignerade, men inte speciellt upprörda. Det går fler plan. I in...
 

21 december

Den gröna kapitalismen dog inte i Köpenhamn

Det har varit några mörka dagar inför den vita julen. Först fiaskot på klimatmötet. Det kan göra mig mycket deprimerad. Fiaskot i Köpenhamnn kan få mycket värre konsekvenser än vi kan föreställa oss. Det som hände, att man misslyckades att utnyttja det globala momentum som skapats av Nicolas Stern och Al Gore 2006, och som flyttat klimatfrågan från en vänster-höger ideologisk fråga till en nationalekonomisk kalkyl. Ett momentum som nu obönhörligen kommer att försvinna. Om inte det tryck fårn fo...
 

6 december

Strunta i Köpenhamn!

Världens viktigaste vecka. Börjar idag. I alla fall var det tänkt så. Den här veckan skulle världens ledare samlas i Köpenhamn och forma det som skulle bli basen för ett hållbart samhälle. Fredrik Reinfeldt skulle gå i täten för det Europa som medlade mellan ett USA i kris och ett Kina livrädd för att tulla på tillväxten. Drivna av behovet av global samling kring en för mänskligheten livsviktig fråga. Lite som att rädda banksystemet, ni vet. Fast något som alla gillar. Så kommer det nog ...
 

30 november

Det är farligt att rädda Saab

Igår debatterade jag Saab i SVT:s Agenda tillsammans med Lars Holmqvist vd för underleverantörsorganisationen Celpa och LO-ekonomen Lena Westerlund. Se hela debatten här. ...
 

24 november

GODNATT, Saab!

Den svenska hjältesagan blev en tragedi. Hoppet om den ensamme entreprenören som rider in från soluppgången och räddar det fallfärdiga industrikapitalistiska haveriet stannade vid en dröm, när Koenigsegg hastigt och mindre lustigt backar ur Saab-affären. En affär som av många skäl var en omöjlig affär. För tre månader sedan skrev jag här på VA.se att det enda rimliga vore att låta Saab gå i konkurs. Först då får vi veta vad de verkliga värdena, som någon anser värda att bevara, är. Som affären ...
 

20 november

Usla kockar i Vattenfalls smutssoppa

I våras var jag på Vattenfalls 100-årsmiddag i Stadshuset. Det var en mycket märklig tillställning. Visst, hela näringslivseliten var mangrant på plats, det var pampigt och galamiddag i Blå hallen. Kungen berättade om när han varit med på invigningar av vattenkraftverk i 12-åldern. Men det fanns något annat också, något nästan ovärdigt för ett 100-årsjubileum. Ni vet hur det är med människor som har dåligt självförtroende och är så där nästan strykrädda i sociala sammanhang? Så man nästan kan lu...
 
 

Entreprenörsbloggen