




Om du bloggar och länkar till våra artiklar får du en länk tillbaka från oss. Så här fungerar det.
1.Skriv ett inlägg i din blogg som länkar till den här artikeln
2.Anmäl din blogg hos Twingly, http://www.twingly.se/Ping.aspx
3.När Twingly tagit med din blogg, så dyker länken till ditt blogginlägg upp i anslutning till artikeln.
Liza Marklund. Ja herregud, vad ska man säga om Liza Marklund.
Det är ett haveri, förstås. Ett präktigt haveri. Dagens försvar på Newsmill gjorde knappast saken bättre, Det är ett billigt, generellt och ofta ganska uselt pr-råd att alltid delta i debatten, svara på frågorna. Har man fel tjänar man inte ett smack på det. Striden är redan förlorad. Och i det här fallet verkar det väl vara så. Jag tror inte att Liza Marklund medvetet bedragit. Jag tror bara hon helt enkelt inte brytt sig om att kolla så noga. Och så blev det som det blev.
Egentligen tycker jag inte det är det intressanta i den här historien. Liza Marklund har gjort mycket bra, fört modiga debatter men seglat upp till någon slags Jan Guillou-nivå, där hon anlägger en något mästrande ton och aldrig har fel.
Då blir platta fall lite mer smärtsamma.
Men det stora fiaskot här är förstås gammelmedia. Oavsett vad Liza Marklund påstår om media som redan uppmärksammat boken, är det bara att konstatera. Gammelmedia fick ett tvättäkta scoop serverat rakt i knät.
Och valde att passa.
Och om de inte passade, så tassade de, miljoner gånger försiktigare än de skulle ha gjort om maktsituationen var den omvända. En okänd person utan kopplingar till resten av medieindustrin som fått uppmärksamhet och sedan beslagits med fel.
Först när historien fått fart i bloggvärlden exploderade den i gammelmedia.
Jag tror att det här är ännu ett exempel på den mest underexploaterade kraften i det nya mediesamhället.
Anti-etablissemangskänslorna.
Det fanns en tid när Expressen hade payoffen ”på din sida” och ”när Expressen griper in”. Då gick det för ett media att vara läsarens ombud, läsarens representant på den stora maktarenan.
Delvis kunde man vara det för att man hade monopol på dramaturgin, monopol på att beskriva världen. Det fick man för att media hade distributionsmonopol. Ingen annan än den som ägde en tidning (med tillhörande tryckeri) eller hade fått en licens från staten att driva en tv-kanal, kunde kommunicera med stora delar av folket på en gång.
Det gav privileget att bygga världsbilder. Man kunde sitta på redaktionen och ägna en dag åt att samla 100 procent fakta, och sedan ta två procent av den och presentera den som sanningen.
Det funkar inte längre. Vem som helst kan när som helst gå runt oss och kolla fakta. De kan distribuera den faktan fullständigt kostnadsfritt till vem som helst var som helst i världen på ett ögonblick.
Medierna blir förstås livrädda. Och vi skyddar vårt världsbildsbyggarmonopol på det sätt som alla etablissemang under yttre tryck alltid skyddat sig. Genom att vända oss inåt, mot varandra. Medier i dag speglar sig i varandra, inte i publiken. Det är därför alla nyhetsredaktioner har exakt samma nyhetsvärdering, exakt samma vinkel och exakt samma analys, trots att mångfalden av röster har dubblerats och konkurrensen borde leda fram till det motsatta.
Vi vill vara viktiga för varandra.
Vi tappade troligen bort rollen som ombud för läsaren långt innan det, men vi visar upp oss som det nakna etablissemang vi är.
Och ute på nätet, nej, i hela samhället, växer klyftan till individerna, som blir allt mer antietablissemang. Och som plötsligt fått verktyg för att kanalisera sitt antietablissemangs-engagemang.
Blogguppror, konsumentbojkotter, snabbrörliga aktieägare och medborgare. Det är bara att vänja sig.
Antietablissemangets makt ökar snabbt.
Självklart finns det en motsägelse i det – att makt i sig gör dem till en del av etablissemanget. Men delvis försvinner då de individernas makt i anti-etablissemangsvärlden. För att ersättas av det kollektiva ”moln” som uppstår och upplöses för varje fråga.
Liza Marklund blev ett offer för det.
Häromdagen pratade jag med en vän som hävdade att Liza Marklund var som kungen. För folkkär för att det skulle löna sig för medierna att sabla ner henne.
Jag höll inte med, och jag hade rätt.
Men medierna var för sena på bollen. Nu framstår de bara som osäkra och populistiska.
Klyftan till anti-etablissemangsvärlden växer igen.
Betyder det att det är kört för traditionella medier?
Nej, jag började den här krönikan med att påstå att anti-etablissemangskänslan är den mest oexploaterade kraften i medievärlden just nu.
Det traditionella media som klarar att ge upp en del av makten över sin scen och dela den med den nya våg av individer som kan mer, som tycker nytt och som har ett annat perspektiv än den traditionella mediedramaturgin, har allt att vinna.
Om vi funderar på hur det ska gå till här på VA.se?
You bet!
Privata Affärer i samarbete med Telia
Kommentarer
Erik L 18:14, 21 januari 2009 Anmäl
Frågan är hur det kommer sig att inte media o debatörer tagit upp den centrala frågan, att tanten som skrivit den nya boken, som dessutom gör anspråk på att vara sann, ihop med sin förläggare haft ett enda syfte, att kapitalisera på Liza Marklunds framgång för att sälja sin egen bok.Vem vet om inte hela denna bloggdrivna debatt startat med placerade blogginlägg från förlaget!
Om de som skrivit överhuvud läst Gömda är också intressant. Boken är en utmärkt spännande illustrativ skildring hur jagade kvinnor kan ha det. När jag läst den för många många år sen var jag imponerad hur bra Liza Marklund kunde kryssa fram mellan blindskären invandrarförakt och rasism. Lisa lyckades göra en trovärdig beskrivning av en man, angrep inte ¨på något sätt araber eller invadrare! I debatten har någon/några meningar som "mannen med dom mörka ögonen" givits en enorm betydelse och tolkats, helt fritt från texten i övrigt, och förmodligen mer speglande debattörens egen problematiska hållning till invandrarfrågan.
På boken står "En sann historia", alla har glömt ordet historia, en historia är alltid fiction, diktad, formulerad.... att den är sann i meningen att kvinnor råkar ut för det fenomen som boken tar upp kan ingen bestrida. Att som en kamrer leta "sanning" i absolut mening är det väl bara Janne Josefsson som tror sig kunna finna!Denna extremt självupptagne uppblåsta debattledare och sanningsökare som överlevt sig själv.
Tyvärr har den här debatten helt spårat ur och jag tror de flesta lurats av förlaget och tanten med nya boken. Nu blir de sannolikt mångmiljonärer på sin smarta strategiskt taktiskt upplagda marknadsföring. Grattis alla debatörer som blivit grovt utnyttjade och totalt dragna vid näsan!!
Synd bara att Lisa Marklund överhuvud gick in i debatten. Det är som Pontus skriver omöjligt att vinna en sån debatt, sånt här fult grepp skall bara tigas ihjäl!
Tack Lisa för en god läsupplevelse, en bra angelägen bok, så "sann" som en sån bok kan vara, sann i sin helt trovärdiga fiction!
Anonym 09:17, 21 januari 2009 Anmäl
Lite lite skugga faller på Marklund - men värre är det ju för de i riksdagen som skrev motioner för att skydda kvinnor från de farliga männen. Samt de högröstade kvinnliga och mannliga feminister som tog boken till sig och bröstade fram sina åsikter om att dagens "patriarkala samhälle" måste brytas och männen måste lära om. Och allt detta buller pga av en bok som är en fiction - en berättelse som inte är mycket mer sann än våra gamla Tarzan-böcker. En del är sant och en del kan ha hänt någonstans...Vågar-inte-utsätta-mig-för-drevet 09:54, 19 januari 2009 Anmäl
Den mest trovärdiga förklaringen till denna oförklarliga jakt på Liza måste vara att mediedrevet inte har ngn annan att jaga såhär efter julefriden. Att Liza dessutom skrivit en dokumentärroman, dvs ändrat i fakta för att skydda sin källa, är väl inte fel ? Den som däremot skrivit en objektiv journalistisk bok. Utan att kolla alla källor. Har gjort en partsinlaga som är direkt felaktig.Anonym 15:29, 18 januari 2009 Anmäl
Du har rätt i att inte media vill ta i det som skadar dem själva (SVD 18/1). Visst finns det gott om konspirationsteoretiker, men det är väl inte där problemet ligger när media inte tar upp problemet?Det är väl snarare så att alla journalister "ljuger och fuskar" för att hinna med sitt jobb och därför inte vill att en av deras kollegor ska kommas på med handen i syltburken.
Nu är ljuga och fuska väldigt starka ord, det heter väl dålig faktakontroll och rerajta? Klassiker är när jag för några år sedan försökte påpeka till redaktörer på diverse tidningar att mycket av det Lasse Virtanen skrev i "jag" form var skrivna av andra journalister i NY Times. Mest pinsamt var en intervju som han skrev i jagform som han översatt från en annan journalist. Det är helt ok att kopiera andra människors texter, men då får man väl se till att ha källhänvisningar. TT kan inte vara den enda källan till visdom.
Anonym 11:04, 18 januari 2009 Anmäl
I denna debatt agerar Åsa Mattson som en krigshetsare. Hon försöker med alla medel hålla igång häxprocessen mot Liza.Jag tycker någon borde granska Åsa's liv och hänga ut alla hennes misstag bara så att hon får känna smaken av vad hon själv försöker att åstadkomma. Och allt detta i ren och skär svensk avundsjuka. Fy fan Åsa vad lågt.
kulpennan 15:22, 16 januari 2009 Anmäl
Den här Marklundshistorien borde även sända kalla kårar längs ryggraden på etablerade politiker. Det är ett år och nio månader till nästa val och mycket kan hända. Vem vet vad framtiden har i sitt sköte. Skall bli oerhört intressant att följa utvecklingen. Kanske även media kan få en renässans, vem vet?Michael Arvidsson 14:33, 16 januari 2009 Anmäl
Nåja nu skall vi kanske granska motparten lite också och se vad familjen som verkligen var där säger och i det fallet är det nog snarare så att Marklund nu äntligen får upprättelse av pöbelhopen som synts runt landet senaste tiden. Jag utgår ifrån att pressen har någon slags stake och faktiskt också erkänner sina misstag som man så gärna vill hänga ut andra som gör!kulpennan 12:46, 16 januari 2009 Anmäl
Bra analys av tingens bestånd. Heder o respekt Pontus. Det finns en ny generation journalister, samt en del äldre, med respekt för yrkets djupare innebörd, att presentera nyheter som dom är utan vinklingar, och du tycks tillhöra denna nya generation. Medvetna om vad som är på gång och vad som inte kan stoppas av motstånd hos "gammelmedia", som du uttryckte saken. Den nya tekniken har tom fått en gammal stofil som mig att få luft. Något jag aldrig trodde jag skulle få möjlighet till. Kommunicera med andra på detta sätt. Vad kan vara mer demokratiskt?PeO Bengtsson 21:53, 15 januari 2009 Anmäl
Har Liza Marklund varit folkkär?Inte vad man kan utläsa av kommentarerna här iaf,
Har aldrig själv varit imponerad av hennes skriverier.
Bernt Hermele 06:09, 15 januari 2009 Anmäl
bra sammanfattninghär en interiör från hur det gick till på TV4 på det glada 90-talet
det är tydligen inte första gången Marklund ställer till det
http://bernthermele.wordpress.com/2009/01/14/darfor-fick-liza-marklund-sparken-fran-tv4/
Anonym 15:57, 14 januari 2009 Anmäl
Men vem bryr sig - egentligen? Jag vill läsa en god bok, och om jag inte läser en ren faktabok, är det tämligen ointressant huruvida alla detaljer stämmer in på pricken. Jag vill bli underhållen kort sagt. Det här är en pseudonyhet som inte förtjänar så stora rubriker som den fått. Löjligt.anders heleander 15:34, 14 januari 2009 Anmäl
Sanningen är som vinden. Svår att fånga!Att väva in den i en roman försvårar saken ytterligare.
Men å andra sidan, varför bry sig?
Anders
Erik 09:35, 14 januari 2009 Anmäl
WOW! ppt du skrev det jag tänker på! I Sverige permitteras tusentals arbetare just nu och det enda man ser i löpsedlarna är idiotier om olika TV-program! Snacka om hjärntvätt och verklighetsflykt! I Sverige rånas vi och vi önskar rånaren lyckat till i livet! För vi är såååå fina människor.Katarina 23:13, 13 januari 2009 Anmäl
Problemet är och har varit att om man talar fritt, dvs brukar yttrandefriheten, så är det ingen som lyssnar om det inte stämmer med vad "gammelmedia" och det politiska etablisemanget har på agendan. Man anses besvärlig om man kommer med fakta som ej stämmer med den "verklighet" som målas upp, Media undanhåller ofta fakta som kan ge en mångfasetterad bild av situationen, man bestämmer ur vilken vinkling en nyhet ska bevakas, om det kommer fram fakta som går emot den vinklingen har man stora svårigheter att ändra sig., Vi nyhetskonsumenter måste lära oss att ta tillvara på vad som skrivs mellan raderna och säjs i bisatser; ex visserligen är "Gömda" inte helt sann, men den har ju varit bra för att belysa kvinnors situation i Svergie. Rysslandrapprteringen är ett exempel på nyhetsrdeaktioners vinkling av nyheter, där Ryssland / Putin alltid framställs som supekt och farlig/t, Ju fler myter som tas som vedertgna sanningar ju tröttare blir vi.Att det blivit stora reaktioner på nätet på Monica Antonssons bok "Mia - Sanningen om gömda" är pga sanningen är befriande och att bloggandet och meningsutbytet på nätet ger oss frihet att yttra oss.
Pontus, forsätt att vara en självkritsk journalist.
Feministkontroll 23:10, 13 januari 2009 Anmäl
Skulle någon våga sig på att syna övriga statsfeministers uttalanden och skriverier hittar man väl även där lögner och åter lögner och fabricerade fakta för att passa deras sak. Man har länge misstänkt att det inte är sanningen dom för fram utan man får intrycket att de gärna går över lik i sitt manshat.den fete 20:27, 13 januari 2009 Anmäl
vem orkar bry sig om kritiken mot henne. Ser även biografier som byggda på justerade sanningar.Fattar inte hur folk orkar bry sig. Lite mer engagemang för strandskyddet skulle vara på plats.
Aurgrunn 18:54, 13 januari 2009 Anmäl
Är verkligen förbryllad av den här debatten - vem har nånsin tagit b-författaren Marklund på allvar??Simbo 17:38, 13 januari 2009 Anmäl
Får jag påpeka att media är pluralis av medium, sålunda heter det ett medium, flera media. Pontus har ingen ordning alls på detta, han skriver "ett media", använder "media" som pluralform (korrekt), skriver också "medierna" och "medier" (kan accepteras som svensk pluralform).Citat: "Man kunde sitta på redaktionen och ägna en dag åt att samla 100 procent fakta, och sedan ta två procent av den och presentera den som sanningen.
Det funkar inte längre. Vem som helst kan när som helst gå runt oss och kolla fakta. De kan distribuera den faktan fullständigt kostnadsfritt till vem som helst var som helst i världen på ett ögonblick."
Återigen - ett faktum, flera fakta. Man frågar sig vad "den" i andra och tredje raden syftar på? "Den faktan" ovan är fullständigt horribelt.
Fredrik 17:33, 13 januari 2009 Anmäl
Heder åt media som äntligen vågade avslöja Liza Marklund !Mikael i götet 17:08, 13 januari 2009 Anmäl
Jag tillhör de som köpte och läste boken Gömda om Mia och trodde på vartenda ord - att det var sant.Nu, är det ju helt uppenbart att det mest i böckerna om Mia är rena lögner!
Vilekt får mig att tänka på ett intervjuprogram som jag såg en gång i SVT för ett par år sedan om författarinnan Kerstin Thorvall vars självbiografiska bok: Som man skjuter arbetare,
visade sig innehålla grava förtal av hennes sedan länge framlidne far.Den kvinnliga journalisten i TV-programmet påstod inför Kerstin Thorvall "att det som står i din självbiografiska roman Som man skjuter arbetare, att din far begick sexuella övergrepp på dig, är det sant"?
Nej, det gjorde han inte säga då Kerstin Thorvall, "jag skrev så för att göra den romanen mer intressant" så sade Kerstin Thorvall inför kameran i det intervjuprogram i SVT som jag såg för ett par år sedan.
Men journalisten påstod då inför Kerstin Thorvall."Men brukar man inte säga att självbiografiska romaner skall vara sanna".
Då säger Kerstin Thorvall "Vem har påstått det? det behöver de inte alls vara, självbiografiska romaner behöver inte vara sanna", sade Kerstin Thorvall.
Sanningen är tydligen inte så viktig för kvinnliga sanningssägare som säger sanningar om andra människor!
Lasse 16:33, 13 januari 2009 Anmäl
Jättebra analys av Pontus. Klyftan mellan gammelmedia och en allt mer upplyst allmänhet, som blixtsnabbt kan hämta egna fakta, blir allt större. Samtidigt försvinner dock allt mer av det utgivaransvar och krav på sans och omdöme som faktiskt finns hos gamla publicister. Vem orkar tänka efter och ge sig tid och resurser att gå ett steg längre " när konkurrenten redan har grejen på nätet"? Mångfald kan också bli enfald.När det gäller viljan att peta på Marklund är det nog mycket könsfråga. Vilken halvgammal och halvtrött manlig redaktör vågar ge sig på sig en ung, snygg tjej som gör våldsamt uppror mot manssamhällets avigsidor? Gör man det som man blir man liksom bara en del av problemet. Snacka om torsk i mediadramaturgin redan från start!
torsten marley 16:25, 13 januari 2009 Anmäl
jimmy cliff sjöng ... the harder they.come the harder they fallStene 16:19, 13 januari 2009 Anmäl
Marklund har inte "seglat upp till någon slags Jan Guillou-nivå", hon har fallit till en lika avgrundsdjup nivå som han.Dåligt skrivna pocketromaner som pöbeln slukar, Sverige är landet med usel smak som går på det mest klent begåvade...
Mr Random 16:17, 13 januari 2009 Anmäl
Bra inledning på en analys, Pontus. Men jag anser att man behöver gå djupare. Det som händer, tror jag, är att folk med åskter och handlingskraft nog att blogga och diskutera helt enkelt sidsteppar media. Antietablissemangskänslorna svallar när media så flagrant (som i Marklundaffären) negligerar sitt uppdrag, sitt underförstådda löfte att hålla koll, granska makten, förmedla relevanta nyheter etc. Jag tror inte lösningen är att redaktionerna, som du skriver på slutet, släpper in allsköns tyckare i spalterna, utan föregående uppskärpning av sin journalistiska vision. Etablerade media bör inte abdikera. Däremot bör de göra sitt jobb. Grundregel ett (som jag lärde mig på journalisthögskolan) är att kolla fakta, helst dubbelkolla med av varandra oberoende källor. Det är bortglömt nu på många redaktioner. Gör det så är mycket vunnet. Sedan kan en vettig debatt föras om hur fakta ska tolkas och användas. Och DÅ blir det intressant att öppna spalterna för så många som möjligt som vill bidra.Anonym 15:03, 13 januari 2009 Anmäl
Bra analys! Men det handlar ju inte bara om att Marklund är/var "folkkär" utan även om att hon faktiskt har pesonliga kopplingar till personer pa nyckelposter som valt att tysta ner historien. Men jag haller med dig om att hennes tonfall liknar Guillous; allvetande och en total avsaknad av ödmjukhet. Och det är inte speciellt sympatiska drag, särskilt inte när personen ifraga vägrar sta för sina lögner utan kommer med idiotiska bortförklaringar och skuggridaer som varenda intelligent människa direkt ser igenom. Patetiskt. Vore bättre att ga ut och göra avbön och ersätta läsarna som James Frey och Random House. Att det ska vara sa svart att erkänna att man gjort fel. Och da kan man ju inte be om ursäkt heller.Personligen tycker jag Liza ska gömma sig pa sin vind (där hon har alla s.k. bevis). Sitta i skamvran däruppe tills hon är redo att be om ursäkt. Sadetsa.
Anonym 12:13, 13 januari 2009 Anmäl
men det märkliga är att det tog hela 14 år innan Marklunds osanna nidbilder av av Sverige överhuvud ifrågasattes av media som av företrädare för samhället politiken kulturen. Skildringen svaldes som sanning när den låg till grund för interpellationer i riksdagen. Den trygga trevliga gemenskapen i en kollektivets hysteri i den angelägna frågan kvinnomisshandel.stördes inte förrän efter 14 år och då av en veckotidningstant upprörd över de som blivit oskyldigt lidande av Marklunds grepp.Men whistleblowern Monica Antonsson har inte en chans i det journalistiska ståndssamhället. Idag kallar den inflytelserika Åsa Linderborg i Aftonbladet hennes bok för "obehaglig med en massa fel" ett grovt påhopp som inte blir mindre av att minsta specifikation saknas.
Antonssons trovärdighet ska alltså undergrävas liksom bloggarna själva ("frustrerade" enligt Aftonbladets Ulrika Stahre)
Det är alltså för många katter bland hermelinerna.
Vilket land.
Petra 12:08, 13 januari 2009 Anmäl
Det enda jag inte håller med om är att Liza är ett offer. Hon har själv valt hur hon presenterat och framhävt sig själv under alla år. Det jag mest blir förundrad över är att trots alla hennes sagda kunskaper i alla de ämnen hon petat i, inte har uppnått den ödmjukhet som kommer av kunskap i sig självt.Nils Dacke 12:06, 13 januari 2009 Anmäl
Mycket bra analys av dig själv Pontus och den värld du befinner dig i. Detta är bara början. Nästa slag gäller det demokratiska systemet och hur vi organiserar det. Idag är det ett extremt toppstyrt system och det kommer också att falla, frågan är när.Hans Thunström 12:02, 13 januari 2009 Anmäl
En bra generell analys! Folk är helt enkelt trötta på likriktningen i konventionell media och vill nita dessa!Hela Stockholm ljuger 11:35, 13 januari 2009 Anmäl
"Jag tror att det här är ännu ett exempel på den mest underexploaterade kraften i det nya mediesamhället.Anti-etablissemangskänslorna."
Du har helt rätt. Och du vet vilka frågor som är hetast, där lögnen fåt fritt spelrum i media de sista 20 åren. Du vet. Alla vet. Men få, mkt få tar upp det. Ja, vad kan det vara.
Heinrich Haussling 10:45, 13 januari 2009 Anmäl
Den har bloggen var mycket bra och handlade inte om Liza Marklund som den barskrapade fondspararen tycks tro! Vem beskriver var verklighet i framtiden och hur bildar vi oss uppfattningar da alltfler far tillgang till information. Jag bor i the middle east just nu och har alla lokala och amerikanska nyhetskanaler. Aven naturligtvis Al Jazeera. Rapporteringen ar otroligt likriktad aven om Al Jazeera latsas som om dom har en anna vinkel. Det ar tom sa att man kan komma att uppskatta Skypes slaskrapprotering bara for att den avviker nagot. Jag tror jag bevittnar nyhetskanalernas svanesang och jag tror att nar TV och webben ar hel integrerade far vi se pa annat. Det ar faktiskt den USA baserade publicservice radiokanalen NPR som ger enda behallningen och fantastiska analyser. Fran presidentval, varldspolitik till svensk popmusik!! Lyssna in!Anonym 10:10, 13 januari 2009 Anmäl
Vore ju klädsamt om Pontus berättade vilken bok det rör sig om, vilken historia och vilket fiasko.Anonym 07:44, 13 januari 2009 Anmäl
Tänk dig vilken mardrömm att få henne till bords på en munter tillställningppt 07:42, 13 januari 2009 Anmäl
Sideshow - vem bryr sig om medias intressekonflikter runt Liza Marklund när fondindustrin opåtalat och obestraffat tillåts av en analys och faktafri media att i tysthet brandskatta Sveriges sparare på 100 miljarder SEK per år i avgifter för att ej slå index. Eller när staten via rabatterad bankgaranti subventionerar privata aktieägare med 75 miljarder SEK av skattebetalarnas pengar. I dessa fall handlar det om summor motsvarande sjukvårdsbudget eller utbildningsbudget som faktiskt stjäls på lagligt vis. Detta är viktigt, inte LIza Marklund.Regler för kommentarer »